Yamaha MG Series versus Mackie Onyx series

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hoi,

Effe checken of ik het volgende goed verstaan heb..

De Yamaha mixers hebben "2 out" USB uitgangen. Zelfs de top of the range, de 20-kanaal MG20XU, heeft slechts één maal digitale stereo out, via 1 USB connector.

Heb ik nu de Mackie Onyx serie juist begrepen dat zij allen via FireWire ieder analoog input kanaal digitaal kunnen uitsturen? Dus bvb de Onyx 1620i.. kan die alle 16 kanalen via FireWire uitsturen?

(Ik zoek een oplossing om mijn synths individueel op te nemen in mijn DAW.. en met mijn Yamaha MG10UX geraak ik er duidelijk niet.)

Thx.
 
Ik zou geen Firewire-apparaten meer kopen.

Ik heb een Mackie Onyx 1620 (dus zonder i) gehad. Driversupport van Mackie hield op bij Windows XP, tot er pas na een hele lange tijd weer Windows 7 bij kwam. Van wat ik begreep was het Firewire-deel ontworpen door Frontier Designs (bekend van de Tranzport en AlphaTrack) en was Mackie dus daar afhankelijk van voor verdere software-ontwikkeling.

Ik heb een MG166 mixer gehad met FX en USB; heel lichtgewicht en een hoop bang for the buck, maar vrijwel onbruikbaar als audio-interface. De USB is echt alleen voor opname geschikt en dan voornamelijk voor bandjes, niet voor de studio. Je moet nota bene ASIO4All installeren.

Ik ben tegenwoordig mixerloos; een Fireface 802 en een ADA8200 geven me alle ingangen die ik nodig heb.

Je zou met een RME Digiface en net zoveel ADA8200s als je nodig hebt een hele hoop kanalen in een klein doosje kunnen proppen voor niet veel geld. MOTU A16 geeft ook een hoop ruimte als je alles in 1 doos wil hebben en daar kun je er nog eentje aan vast knopen zonder met aggregate devices te werken (als je OS dat al toelaat)
 
@Yoozer: ben een Mac persoon, dus al die Windows driver obstakels.. :D

Qua MOTU 16A.. ziet er super uit, maar (veel) te duur voor mij. Heb sowieso ook geen Thunderbolt Mac. =(

Maar je opmerking ivm FireWire is terecht.
 
@Yoozer: ben een Mac persoon, dus al die Windows driver obstakels.. :D

Het is meer zo dat als een bedrijf weinig doet aan driveronderhoud dat voor beide platformen nadelig is :)

Qua MOTU 16A.. ziet er super uit, maar (veel) te duur voor mij. Heb sowieso ook geen Thunderbolt Mac. =(

Maar je opmerking ivm FireWire is terecht.
De 16A werkt ook via USB, alleen heb je dan niet 128 kanalen simultaan en niet de hoogste samplerate.

Na een hele hoop geld uit gegeven te hebben aan oplossingen die niet werken heb ik er nu een die dat wel doet en RME staat heel goed bekend om solide support. Aparte inputs zijn helaas gewoon niet goedkoop :(
 
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de Mackie 1620i en de 1640i de aanwezige kanalen allemaal afzonderlijk via FireWire naar je computer kan sturen.. Ik heb hem zelf altijd zo in gebruik gehad.. Mac herkent hem als interface.. en stuurt het geluid van de mac naar kanaal 1/2 van de mixer.. en alle kanalen van de mixer kunnen weer als input naar je DAW worden gestuurd..

Hoe het met drivers zit weet ik niet, bij mij met de mac altijd zonder drivers gewoon gebruikt en werkte prima. Dat van het firewire gedeelte klopt wellicht, maar dat was voor zover ik weet met name omdat er achteraf een losse Firewire module op de mackie gekocht en aangesloten kon worden.. Bij de i serie zit hij af fabriek ingebouwd..

Geen idee of dat verschil maakt, maar het werkte hier prima. Mijn Mackie 1640i wordt vanavond opgehaald door de nieuwe eigenaar, dus die is helaas niet meer te koop, anders bood ik je die aan.
 
Wat vond je van die Mackie 1640i, vanballen? Lijkt mij een mooie oplossing om te multitracken in de toekomst, kom maar weinig alternatieven tegen voor die prijs met die functionaliteit tweedehands.
 
Heb pas wat op Gearslutz gelezen over de Mackie 1640i en Mac compatibility.. schijnt een oorlogszone te zijn. Als je een recente OS X hebt wordt de 1640i blijkbaar niet herkend. Ouch. Klonk te mooi om waar te zijn. Ik zit op OS X 10.11, terwijl de Onyx blijkbaar begint te haperen bij OS X 10.8. Er is blijkbaar een work-around, maar die eist dat je je Mac op code signing gebied handicapeert.. en da's voor mij een totale no-go.
 
De Soundcraft CTK22 doet wel alle kanalen in/out via USB.. maar Firewire heeft volgens mij veel meer bandbreedte. Weet niet hoe die Soundcrafts werken in de praktijk.
http://www.soundcraft.com/products/signature-22-mtk
Ik heb een Zed R16 gehad.. werkte via Firewire ook..Klonk goed maar miste subgroepen en wat (post) extra auxen, die voor extra fx wel handig zijn. Misschien werkt dat nog wel op Mac?

Wat misschien een budget oplossing is (als je alleen de ingangen zoekt in je DAW).
Roland M16dx of n Phonic Helix Board 24

Ow.. en de Midas Venice F serie.. is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Maar ook al een ouder fire-wire apparaat..

btw.. de gewone 1640 met firewire ding aan boord is (als het compatibel zou zijn) misschien een betere budget oplossing. Die neemt alleen kanalen op en kan geen kanalen laten terugkomen. Dus vanuit je DAW op de mixer zelf, wat de latere 'i' versie wel kan. Heb laatst zon unit te koop gezien en kwam amper aan de vraagprijs (die 400 was dacht ik)
 
Laatst gewijzigd:
"als je alleen de ingangen zoekt in je DAW".. tja, hoofdzakelijk wel, maar gewone faders ipv pots (bvb M16DX) wil ik dan ook wel. En monitoring LEDs per kanaal, dan ook, en.. en.. en ;-)

Zal eens die Phonic bestuderen.. ken het merk helemaal niet.
 
Die Phonics zijn niet eens zo verkeerd volgens mij.. zeker voor het geld wat het tweedehands kost.
Er zijn trouwens 2 uitvoeringen de witte en de zwarte. Die zwarte heeft ook USB.. maar of het nog op Mac werkt zou ik niet weten.

Maar als je synths los wilt tracken.. waarom niet iets met subgroupen? Je wijst je kanaal of een serie kanalen toe en neemt op terwijl je jamt.. als je bv een drumcomputer of iets met meer outs neemt route je het in 1 keer naar 2 kanalen inclusief je fx. en klaar ben je. :) Of wil je je fx in je DAW gebruiken?
De subgroepen wijs je toe aan een interface met 8 of 4 ingangen bv. :)

De 4 segments leds op de Mackie zijn idd wel een handige feature.. hetzelfde zit trouwens ook op de Midas F
 
Back
Top