midi settings in Ableton en tegelijk hardware aansturen

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.059
Locatie
Apeldoorn
Hi, ik kom er niet uit met m'n keyboard en Ableton.
Ik heb m'n hardware synth aangesloten op m'n Novation sl om te bespelen met het keyboard.
Maar ik wil ook gebruik maken van de transport buttons die erop zitten want da's wel handig als ik een track wil opnemen.
Zodra ik in Ableton remote in en out aanzet dan kan ik gebruik maken van de transport controls wat dan via de usb verloopt maar dan kan ik niet meer m'n synth bespelen via de midi kabel.
Het lijkt wel dat het ofwel alles op de pc te besturen via usb is of hardware via de midi kabel maar tegelijk krijg ik niet voor elkaar.
Hoe regelen jullie de midi settings zo dat je en Ableton kan bedienen via de usb en toch je keyboard kan blijven gebruiken voor het bespelen van de hardware?
 
Als ik je probleem goed begrijp, denk ik dat je een midi interface nodig hebt. Die sluit je aan met een usb kabel op je pc. Je kunt dan kiezen of je de SL via usb of via de midi interface aansluit. Je hardware synth gaat hoedanook via de midi interface. In Ableton kun je dan in je track schakelen waar de midi vandaan komt en waar deze naar toe moet. In jouw geval vanaf de SL (die waarschijnlijk al in je keuzemenu staat, als je hem via usb aansluit) naar de midport (er vanuitgaande dat je een interface met meerdere porten hebt) waar je je hardware synth op hebt aangesloten.
 
Als ik je probleem goed begrijp, denk ik dat je een midi interface nodig hebt. Die sluit je aan met een usb kabel op je pc. Je kunt dan kiezen of je de SL via usb of via de midi interface aansluit. Je hardware synth gaat hoedanook via de midi interface. In Ableton kun je dan in je track schakelen waar de midi vandaan komt en waar deze naar toe moet. In jouw geval vanaf de SL (die waarschijnlijk al in je keuzemenu staat, als je hem via usb aansluit) naar de midport (er vanuitgaande dat je een interface met meerdere porten hebt) waar je je hardware synth op hebt aangesloten.

Dank voor je reaktie.
Precies wat je zegt; de hardware synth gaat via de midi interface ipv midi out van het keyboard.
Schijnbaar kan de Novation niet tegelijk messages verzenden via de usb en de midikabel tegelijk?
Ik heb net een paar dagen een nieuwe interface waar ook midi in en out op zit.
Het was even puzzelen maar vanaf het keyboard via usb into Ableton en de midikabel gaat niet meer van het keyboard naar de hardware synth maar vanaf de interface (midi out) naar de hardware synth (midi in) en in Ableton maak je een external instrument aan waar je de midi naar de interface laat gaan en de output naar een audiotrack.
In Ableton remote aan en input midi in 2 (remote) en dan werkt alles zoals ik graag wil.
Het is altijd weer simpel uiteindelijk maar soms is het wel even puzzelen.
 
Mooi! Het grote voordeel van de midi interface is nu dat je nu nog een hardware synth erop aan kunt sluiten. In Ableton bepaal je dan naar welke van de twee synths (midipoorten) je info wilt sturen. Met één of twee synths zou het misschien nog zonder interface kunnen maar zodra je verzameling groter wordt, kun je niet zonder.
 
Mooi! Het grote voordeel van de midi interface is nu dat je nu nog een hardware synth erop aan kunt sluiten. In Ableton bepaal je dan naar welke van de twee synths (midipoorten) je info wilt sturen. Met één of twee synths zou het misschien nog zonder interface kunnen maar zodra je verzameling groter wordt, kun je niet zonder.

Ja wat je zegt, ik zat vorige week ook al te klooien met m'n beat step pro met twee synths er op aangesloten dus ik denk dat ik binnenkort een midi interface erbij koop.
 
Ok 2018 hier komt 2023 ABLETON Live 11

Hardware door geluidskaart. Live als master.

1 synth op usb die lust met midi door naar synth 2 (audio in geluidskaar naar live)
1 drumcomputer via geluidskaart midi met vintage akai original midi kabel (voor de verzamelaar) (audio in geluidskaar naar live)
1 kickloop in albeton. (audio zit gewoon in live als sample)

Dit moest ik doen om het gelijk te krijgen. Is dat normaal?

instelling.png

295ms.png
 
Back
Top