In welk formaat maak jij je eindmix

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
In welk formaat (16bit, 32 bit) maken jullie je eindmix (dus niet tussentijdse mix, want dan gebruik je uiteraard best 32bit om alle mogelijkheden nog open te houden)?

- 16bit is enkel nodig indien je voor cd werkt, of heb ik het totaal mis? Indien je gewoon wav behoudt, kan je dan best definitieve mix in 32bit houden of converteren jullie toch naar 16bit?
 
24 bit 48kHz stereo....en dan gaat het naar de masteraar en snijder toe. Daarna naar de perserij.
 
Ik edit en upload meestal in 32 bits. Maar of dit veel uitmaakt weet ik niet...
Mijn muziekjes probeer ik ook af te stemmen op lofi computerspeakertjes...:-)
 
24 bit 44,1.

Was toch altijd in de veronderstelling dat als je hoger deed als 44,1 het beter was om het dubbele te nemen in verband met de sampling van golfvormen per seconde? In plaats van een golf die word verdeeld over 4 sampling stapjes, word hij nu over 8 stapjes verdeelt. Zou je geen verdubbeling nemen maar klein percentage hoger (zoals van 44 naar 48 ) dan is de golfvorm toch helemaal uit zijn verband getrokken?

Van 44,1 (veel sample materiaal) naar 48 is dan een rare verhouding en krijg je dan niet zoiets als wat ik het beste kan uitleggen als een foto of film upscalen van native resolutie naar een fractie resolutie hoger? Wat je dan krijgt met foto of film is dat niet elke pixel meer weergeeft wat hij zou moeten weergeven maar je krijgt pixel bleeding en dus waziger beeld. Probeer maar eens tekst te lezen op een computer monitor waarvan de ingestelde resolutie tussen native en de helft daarvan in zit, tekst zal alleen scherp zijn op de native resolutie van net scherm of op een halve of kwart resolutie daarvan. Enigste manier om een foto of film scherp weer te geven met een hogere resolutie dan de native resolutie van het bronmateriaal is van full HD naar 4k HD te gaan zodat 1 pixel op een 1080 scherm 4 pixels worden op een 4k scherm. Natuurlijk zie je op die hoge resoluties het verschil een stuk moeilijker maar laat je dit los op lagere theorieƫn dan is het wel degelijk goed te zien als de resolutie afwijkt van een vermenigvuldiging of delen.

Goed wat ik zojuist getypt heb is ook maar een mening die ik gecreƫerd heb door het lezen van meerdere bronnen over dit onderwerp dus het zijn natuurlijk geen feiten maar toch die 48 trekt me niet als veel bron materiaal op 44,1 zit.

Ben benieuwd hoe andere hier over denken die zich er meer in verdiept hebben.
 
Ligt natuurlijk aan wat het eindproduct moet zijn. Wanneer iets echt op CD moet gebruik ik gewoon 44,1.
Voor film gebruik ik 48, van opname tot bounce. In mijn ervaring klinkt 48 toch een stukje beter, al is het niet bij elk materiaal te horen.
 
Mijn premasters zijn hetzelfde als de project setting: 32bit/88.2khz. Final masters altijd 16bit/44.1khz en 320 kbps mp3. Maar dat is puur omdat de klanten toch een ander formaat draaien. En er zijn voor de mastering studio altijd nog de 32bit/88.2khz premasters over.
 
24bit, 44.1 of 48 khz
 
Ligt natuurlijk aan wat het eindproduct moet zijn. Wanneer iets echt op CD moet gebruik ik gewoon 44,1.
Voor film gebruik ik 48, van opname tot bounce. In mijn ervaring klinkt 48 toch een stukje beter, al is het niet bij elk materiaal te horen.

Dat is inderdaad 'best practice'. Ik vermoed dat het simpelweg ooit als standaard is gekozen door het NAB of EBU ofzo? Geen idee. Veel NLE montage programma's accepteren in ieder geval geen 44.1 audio zonder dat het gerenderd moet worden. Dat is dus al een prima rede. Ik meen (maar dat zul jij beter weten) dat 24 bit / 96kHz vooral door SFX mannen wordt gevraagd.
Voor bioscopen wordt meestal 24/48 aangeleverd. Eye Institute bijvoorbeeld, heeft dat ook als eis voor hun archieven, hoewel voor bioscoop (en bluray, for that matter) 24/96 ook een optie is. Tv is meestal 24/48, maar 16/48 wordt ook geaccepteerd. Dat is zo'n beetje wat ik denk te weten.

Voor m'n muziek houd ik het meestal op 24/48. Beroepsdeformatie. Als ik op tape heb gemasterd of als het nog elders gemasterd moet worden neem ik 24/96. Komt simpelweg omdat Rinus van Record Industry me dat ooit heeft aangeraden, en heb het verzoek ook wel 'ns van andere mastering mannen gehad, dus ik houd het daar maar op. Ik kan het altijd nog down converten.
 
Back
Top