electronische albums die je over de streep hebben getrokken om ook zoiets te gaan wil

Niet alle fans van Tangerine Dream zijn weg van het album "Zeit" uit (1972), maar ik vind "Zeit" juist tot hun beste albums horen. En wie liefhebber is van de VCS3 zal dit album zeker ook interesseren denk ik.


Electronic Music Studios (EMS) VCS3
http://www.vintagesynth.com/misc/vcs3.php

Voor wie de concepten/mogelijkheden van de EMS VCS3 eens wil gaan bekijken:

Xavier Kalensky (KX77FREE) heeft een gratis mooie emulatie gemaakt (recentelijk ook 64-bit):

KX77FREE - KX-SYNTH-X16
https://www.kvraudio.com/product/kx-synth-x16-by-kx77free

Die KX-SYNTH-X16 heeft echter ook een hele hoop extra features.

Zijn KX-Modulad en KX-PolyMod hebben ook VCS3 en Synthi filter emulaties (en veel meer) aan boord.

Demootje van de maker KX77FREE (o.a. de Pink Floydd - On the run sequence)




Het Youtube kanaal van KX77FREE staat vol met muziek/demo's van zijn fantastisch klinkende gratis plugins.

https://www.youtube.com/user/KX77FREE/videos


Zoals deze track waarin de KX-SYNTH-X16, KXM-Modulad en KX-PolyMod allemaal langskomen



En voor wat minder de muzikale en meer de effect toepassingen (bijv. Jean Michek Jarre, R2D2)

 
Laatst gewijzigd:
Voor mij the usual suspects (Pink Floyd, JMJ, etc.). Maar ook de Techno uit begin jaren '90. De gabber en happy hardcore varianten trokken mij niet echt aan. En "The war of the worlds" van Jeff Wayne. De synthesizer pioneer Ken "Prof" Freeman schijnt het ensamble effect te hebben uitgevonden... (link)

[off topic] Ik zie een boel "On the run" versies langskomen. Misschien een apart topic waard: "Post je eigen On The Run"?

Ik heb op mijn Korg Monologue die sequentie staan en zit er soms om de paar dagen mee te pielen. Kan komen omdat ik ziekelijk Floyd fanaat ben, kan ook komen omdat het zo makkelijk aan klooit...
 
Sowieso gebeurde er heel veel vernieuwds en interessants begin jaren '90.
De periode dat ik ook mijn eerste hardware synthesizers in huis haalde (Kawai K5, General Music S2R, Yamaha SY77, Kurzweil K2000)

Naast "HAKKUH & ZAGUH" ook iets (en ook veel) subtielere muziek (IDM, Ambient).

The KLF
Black Dog
Global Communication
Future Sound Of London
The Orb
Aphex Twin
Autechre
Underworld
Massive Attack
Biosphere
Stars of the Lid
μ-Ziq
Pete Namlook
Boards of Canada
en (veel) meer.....

Hele labels, RSS Records, WARP, Fax +49-69/450464, Manikin, Crammed Disc

VPRO Radio.....in de nacht.....
 
Zeker het (separaat) vermelden waard:

Crammed Discs - Freezone (serie)
http://www.crammed.be/index.php?id=34&art_id=148&bio=full

The Freezone Series was launched in 94 in order to explore all things down-tempo.

Thanks to DJ Morpheus' legendary flair and impeccable taste, Freezone has been an absolutely major reference for chill out fans worldwide, each volume being at the same time a precious set of clues for things to come and a great listening experience... Let's refresh our memories for a second: between 1994 and 2001 the Freezone series has always been ahead of the most interesting new trends in horizontal and semi-vertical dance music... Artists such as Dj Cam, Mighty Bop/Bob Sinclar and Kruder & Dorfmeister have appeared in the series as early as 1995… And the likes of Matt Herbert, Phil Asher & Ashley Beedle, Basement Jaxx, Thievery Corporation, Rae & Christian, Joe Claussell and DJ Spinna contributed exclusive tracks to Freezone between 96 and 98…


Freezone 1 (subtitled "The Phenomenology Of Ambient") explored the interspace between technoid and classical ambient (as well as electroacoustics and other forms of sonic exploration deriving from the experiments of Musique Concrète back in the Fifties). Some of the artist albums released since 94 are in tune with that vibe: Solar Quest, Bobvan, Avalon, Entropica, Aural Expansion.

Freezone 2 ("Variations On A Chill") was one of the first freestyle albums, and contributed to the evolution of electronic chill-out music with its bold mix of trip-hop, atmospheric jungle, Detroit-ish ambient techno, and various dubby abstract jazzy grooves...

In Freezone 3 ("Horizontal Dancing"), the series' compiler DJ Morpheus has significantly upped the toe-wiggling factor: the motto is "lie down & get down", or "sit up and dance"... It marked a turning point for the series, with the introduction of the 'all-exclusive' concept. From Freezone 3 and onwards, each and every track appearing in the series is an exclusive, especially recorded piece. FZ3 also features some collaborations initiated by matchmaker-supreme Morpheus, who got Luke Vibert (Plug/Wagon Christ) to create a track with Mike Paradinas (µ-ziq), Jonah Sharpe to work with Mixmaster Morris, and Snooze to meet up with fellow Parisian DJ Cam.

Freezone 4 ("Dangerous Lullabies") conformed to the high standards of its predecessors. Just like its predecessor, it presented unusual collaborations (Charles Webster vs Herbert, Snooze teaming up with Morpheus himself to remix US band Morphine), tracks by known and lesser-known acts. It also contained Zoned, a multimedia supplement.

Freezone 5 ("The Radio Is Teaching My Goldfish Ju-jitsu"), 1998's issue, was one of the high points of the series The diversity of styles (hip hop/house/jazz/techno/electro/drum'n'bass) and of origin (the artists came from 8 different countries, including Brazil, Sweden and Italy...) contrasts very much with the general impression of unity which emanates from this album: there's a real flow, a deep jazzy undercurrent running through a majority of the tracks.

Freezone 6 ("Fourth Person Singular") included exclusive contributions from Alex Gopher, Stacey Pullen, Isolee, London Elektricity, Dego, Josh Wink, Phil Asher, Maurice Fulton and more. As usual, and thanks to his legendary flair, DJ Morpheus introduced us to the most interesting new trends and to the most important, cutting-edge artists of the coming couple of years..

Freezone 7 came out in 2001 and included fresh, exclusive offerings by Robert Hood, Burnt Friedman, Supadread (aka Steve Spacek), Ewan Pearsons' World Of Apples, Landslide vs Victor Davies, Tim 'Love' Lee, and the first-ever solo track by Cibelle.
 
Die KX-SYNTH-X16 heeft echter ook een hele hoop extra features.

Ik heb 'm een tijdje geleden al 'ns gedownload en het is een leuk ding moet ik zeggen.
Kreeg hierdoor nog meer het gevoel dat Uli deze maar 'ns moet uitbrengen :okdan:
Hij is wel traag met antwoorden; ik stuurde hem een mailtje dat ik z'n werk zo waardeerde en dat ik er al veel lol mee had en het duurde toch al gauw een maand of 3 voor ik antwoord kreeg.
Ik moet wel zeggen dat die sequencer daar ben ik nooit helemaal uitgekomen.
Leuk dat ik weet dat jij 'm ook nu probeert, kan ik als ik 'm weer 'ns pak eventueel een vraag aan jou stellen.:)
 
Syntesizer greatest hits van arcade :)
Vast n boel c64 games en de heerlijke poppy 80s
En uiteraard al die heerlijke house van r&s en tijdverwant spul.
 
Toen ik puber was had je in onze bieb een rubriek experimentele en elektronische muziek bij de platenuitleen. Dat heeft toen denk ik de verdere richting van mijn muzieksmaak bepaald. Naast mijn interesse in new wave muziek.

O.a. een plaat van Johan Timman, 'Trip into the body' maakte toen indruk. Vanwege de muzikale uitdaging het lichaam in muziek te verbeelden.

Van mijn zuurverdiende centjes mocht ik thuis helaas geen 'duivelse' synthesizer aanschaffen. En het heeft even geduurd voordat ik zelf elektronische muziek ging proberen te maken... :-)
 
Laatst gewijzigd:
Ik kom uit een latere tijd maar de film "Berlin Calling" en het bijbehorende album zijn toch echt wel een grote inspiratie voor mij geweest om door te zetten met Ableton. Met de muziek was ik eigenlijk al meteen bekend en de film zag ik later pas toen ik ondertussen Ableton al had opgepikt.



Dit nummer in het bijzonder viel in goede aarde bij mij. Zo simpel maar het wekt heel veel op in me. Dat was wel het moment dat ik dacht "dit wil ik ook". De huidige muziek van Kalkbrenner kan ik niet meer zo goed verdragen maar dat album en die film... Ja.... Moet hem binnenkort weer een keertje kijken, dit was me voor een lange tijd ontgaan. Leuke topic!
 
Ik denk dat bij mij de volgende twee album's een grote rol hebben gespeeld bij mijn zoektocht naar synths:
Jan Hammer en Jerry Goodman


Herbie Hancock


en niet te vergeten Stevie Wonder
 
Ik denk dat bij mij de volgende twee album's een grote rol hebben gespeeld bij mijn zoektocht naar synths:
Jan Hammer en Jerry Goodman
https://youtu.be/2KBa0XIz1Nw
[knip]
Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje wat een goed album, zit er nu naar te luisteren. Ik ken Jan Hammer alleen van zijn "keytar" optredens in Top Pop toen hij de soundtracks van 'Beverly Hills Cop' en 'Miami Vice' had gemaakt.
 
De Soulshow all the way!
De 808 die net nieuw was en in de uitzending werd gedemonstreerd!
De met synths doordrenkte disco-soul sound!
Ik was iets van 11-12 ofzo. De synt geloofde ik niet meer in.. maar een synthesizer en drumcomputer stonden bovenaan op mijn verlanglijstje en dat is ook nooit meer weggegaan.. :)

 
Met een ere plekje voor Ben Liebrand en zijn mixes (In the mix, Grand mix etc.)
Zijn studio van destijds - studio 2 - heb ik ooit ter inspiratie gebruikt voor mijn studio - die uiteraard ook niet meer in die hoedanigheid bestaat.
Hij is 2010 met zijn gezin naar Canada geëmigreerd.

Studio 2 (van Ben Liebrand) en de apparatuur die hij destijds gebruikte...
http://www.liebrand.nl/studio/studio2.html
 
Het begon voor mij eigenlijk met New romantic/Synthpop... eerste wat ik mij kan herinneren was the Human League en Giorgio Moroder qua synth muziek....

Later Kurtis Mantronik :okdan: Toen wou ik echt iets gaan doen..... draaide toen (in die periode) net in buurthuizen in Noord Holland als toen nog kleine Warenhuis :)
Eerste magische ervaring was toen ik als een van de eersten acid house ontdekte en Sleezy D/ Phuture en Maurice Joshua hoorde....
Dat wou ik ook: :kroon:

 
Tangerine dream rubicon
 
Ik denk dat bij mij de volgende twee album's een grote rol hebben gespeeld bij mijn zoektocht naar synths:
Jan Hammer en Jerry Goodman

Hey tof, die kende ik nog niet! Een soort Mahuvishnu light. Dit album kende ik nog niet.

Valt me nog tegen dat nog niemand de oude symfo rockers Yes, Genesis, ELP en Rush heeft genoemd. Bij deze.
 
Back
Top