Antivirus software

Je kunt een image/backup maken van je huidige installatie en die terugzetten. Sowieso is een backup maken aan te bevelen, de kans dat je schijf corrupt raakt is waarschijnlijk groter dan dat je door een virus wordt getroffen. Over die virussen zou ik me niet al te druk maken gezien je plannen met die laptop.
 
Ze raden Bitdefender aan, zowel de gratis versie als de betaalde (die bv ook een firewall heeft, maar die heeft W11 ook al).

Ik gebruik ook al jaren Bitdefender en ben daar erg blij mee. Werkt prima.

Even off topic. Ik heb de laatste tijd veel gelezen over online security en je schrikt je kapot. Bedrijven proberen je als mens volledig in kaart te brengen. Dus niet alleen wat je doet, maar echt wie je bent. Dat gaat (heel/veel te) ver en we staan erbij en kijken ernaar. Daarom zwengel ik nu ook vaker een VPN aan en gebruik ik Firefox als browser. Ook let ik veel meer op updates en gebruik ik alternatieve zoekmachines als Qwant of DuckDuckGo die niet opslaan wat je zoekt. Het is vast een druppel op een gloeiende plaat, maar dan nog is het beter dan niets.
 
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over online security en je schrikt je kapot. Bedrijven proberen je als mens volledig in kaart te brengen. Dus niet alleen wat je doet, maar echt wie je bent. Dat gaat (heel/veel te) ver en we staan erbij en kijken ernaar. Daarom zwengel ik nu ook vaker een VPN aan en gebruik ik Firefox als browser. Ook let ik veel meer op updates en gebruik ik alternatieve zoekmachines als Qwant of DuckDuckGo die niet opslaan wat je zoekt. Het is vast een druppel op een gloeiende plaat, maar dan nog is het beter dan niets.


Ik gebruik ook altijd Firefox of Opera (dat eigen vpn heeft) en Thunderbird voor mail. Chrome is veruit het slechtst (schrijft de Consubond) omdat die nauwelijks malafide websites eruit viat. Zelfs Edge doet t beter.
 
Je kunt een image/backup maken van je huidige installatie en die terugzetten. Sowieso is een backup maken aan te bevelen, de kans dat je schijf corrupt raakt is waarschijnlijk groter dan dat je door een virus wordt getroffen. Over die virussen zou ik me niet al te druk maken gezien je plannen met die laptop.

Ik geloof er niks van dat een catastrofaal schijfinfarct vaker voorkomt dan een virusinfectie, ook niet bij een pc die zelden online is (wat me lastig lijkt als je tenminste af en toe updates wilt)

En je kunt je diskimage wel terugzetten, maar als t virus net in een plugin/programma/bestand zit die je herinstalleert, ben je weer terug bij het begin.

Waarom zou je geen virusscanner gebruiken? Better safe than sorry.
 
Ik gebruik ook altijd Firefox of Opera (dat eigen vpn heeft) en Thunderbird voor mail. Chrome is veruit het slechtst (schrijft de Consubond) omdat die nauwelijks malafide websites eruit viat. Zelfs Edge doet t beter.
Ik heb Opera een jaar of tien terug geprobeerd (of al langer misschien) en dan wilden een aantal sites gewoon niet openen, oa m'n bankaccount, ik heb 'm daarna nooit meer gebruikt.
Net als Linux leuk maar na verloop van tijd loop je weer tegen problemen aan, door de jaren heen 3 x geprobeerd maar na verloop van tijd maar weer terug naar windows, stuk minder gezeik met drivers en als je problemen hebt dan is het met windows makkelijk op te lossen terwijl met Linux is het maar afwachten.
Maar dit laatste onderwerp is al vaker ter sprake geweest dus laat ik niet teveel off topic raken.
Firefox en Chrome gebruik ik want ook Firefox wil in een enkel geval nog wel 'ns een probleem geven.

Met die virusscanner is het nog wel 'ns stuivertje wisselen, vroeger had je bijv Avast die het goed deed en op een gegeven moment was Defender na jarenlang niet goed te zijn geweest wel weer up to date en nu is het in een test weer bitdefender en zo kan het volgend jaar weer anders zijn.
Een vriend van mij had bitdefender en echt alles werd gescand voor er maar iets gebeurde zo ongeveer, het werd allemaal traag en was vreselijk irritant op die manier.
Wilde ik wat installeren voor hem op z'n pc dan zat bitdefender eerst weer de boel te scannen voor het geinstalleerd werd, veilig misschien maar traag.
 
Ik geloof er niks van dat een catastrofaal schijfinfarct vaker voorkomt dan een virusinfectie, ook niet bij een pc die zelden online is (wat me lastig lijkt als je tenminste af en toe updates wilt)
Ik heb dat zeker drie keer meegemaakt ten opzichte van nul virusinfecties.
 
Ik gebruik ook altijd Firefox of Opera (dat eigen vpn heeft) en Thunderbird voor mail. Chrome is veruit het slechtst (schrijft de Consubond) omdat die nauwelijks malafide websites eruit viat. Zelfs Edge doet t beter.
Opera VPN kan je beter niet gebruiken, loopt via Nigeria.
 
Een vriend van mij had bitdefender en echt alles werd gescand voor er maar iets gebeurde zo ongeveer, het werd allemaal traag en was vreselijk irritant op die manier.

Herken ik totaal niet. Ik merk niet eens dat de software draait. Maar bij dit soort dingen is het heel simpel: installeer de gratis versie en kijk of het bevalt.

Qua browser zeiden ze op Tweakers dat Firefox de veiligste is. Dat geloof ik dan maar. Duck Duck Go heeft ook een gratis browser die allerlei trackers tegenhoudt. Dat laat hij ook netjes zien en bij sommige sites zijn dat er honderden 😮 Opera wil nu vooral een browser voor gamers zijn, geloof ik. Dat is hun nieuwe niche.
 
Of gewoon je schouders ophalen en je niet druk maken dat wat bedrijven je gerichtere advertenties tonen. Misschien vind je nog een goede deal :D Overigens heb ik ook een hoop blockers geinstalleerd, maar da's vooral omdat ik geen advertenties wil zien.
 
ls Windows ook zelf geïnfecteerd raakt kan ik dat niet opnieuw schoon installeren...

Microsoft biedt al jaren een ISO aan die je kan downloaden alsook een Media Creation Tool om een opstartbare USB-stick te maken om een nieuwe installatie van Windows 11 (of Windows 10) te maken.

Geen gedoe met dubieuze ISO-files die je online vindt. Je kan deze gewoon rechtstreeks bij Microsoft downloaden:


En een productsleutel moet je tijdens de installatie niet meer ingeven als jouw huidige Windows 11 installatie reeds geactiveerd is.
 
Microsoft biedt al jaren een ISO aan die je kan downloaden alsook een Media Creation Tool om een opstartbare USB-stick te maken om een nieuwe installatie van Windows 11 (of Windows 10) te maken.

Geen gedoe met dubieuze ISO-files die je online vindt. Je kan deze gewoon rechtstreeks bij Microsoft downloaden:


En een productsleutel moet je tijdens de installatie niet meer ingeven als jouw huidige Windows 11 installatie reeds geactiveerd is.

Het is mij niet duidelijk welke optie ik dan zou moeten kiezen...
 
Ik gebruik al heeeeel lang ESET.

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat ik virus achtige shit op mn pc tegenkwam of dat eset het vond. Ik doe eigenlijk ook nooit rare shit met mn pc. Geen idee hoe belangrijk de AV software voor me is... maar ik voel me zo veiliger lol.

De reden dat ik ooit voor eset koos (ik denk meer dan 15, mischien wel 20 jaar terug) was dat in het clubje gamers waar ik me toen in bevond, daar had eset de naam om weinig resources te gebruiken en je niet heel de tijd lastig te vallen met pop ups, meldingen en andere ellende.
Dat was in een tijd dat min-maxen van pc resources echt een verschil kon maken in mn spelletje... goedkope pc's en toch mee komen in battlefield 2 of 2142 (een van die 2 speelde ik denk ik toen) was een challenge.

1 reden is in elk geval vandaag de dag nog steeds van toepassing. ESET valt je niet lastig met waatschuwingen, meldingen, whatever. Mij niet in elk geval.

En wellicht betaal ik voor jan lul, maar ik ga nu ook nie meer proberen wat er zou gebeuren als ik ermee zou stoppen :D
 
ddg heeft geen prive modus, geen adblocker, geen addons zoals ghostery/noscript/wot en is nog beta...
ddg heb ik wel geinstalleerd en gebruik 'm zo nu en dan, doet het niet slecht en je krijgt niet de gesponsorde links als eerste zoekresultaten zoals in Chrome, je hoeft ook geen cookies of geschiedenis te verwijderen, da's allemaal wel prettig vind ik maar soms doen sites weer moeilijk qua toegang dus ideaal is het niet.
Firefox herinnert me zo vaak of ik de nieuwste update wil installeren, vroeger kon je die melding uitzetten maar nu niet meer da's wel vervelend en bij Chrome moet je regelmatig je zoekgeschiedenis verwijderen, voordeel is wel dat je dan weer een adblocker hebt zodat je geen reclames hebt als je youtube kijkt, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.
 
Het is mij niet duidelijk welke optie ik dan zou moeten kiezen...

Op de downloadpagina is de 2de optie de meest gebruikte. Hiermee maak je een opstartbare USB-stick waarmee je vervolgens de computer kan opstarten (net zoals bv een Linux Mint installatie via USB-stick)

Installatiemedia voor Windows 11 maken​

Als je een schone installatie van Windows 11 op een nieuwe of gebruikte pc wilt uitvoeren of Windows 11 opnieuw wilt installeren, kun je met deze optie het hulpprogramma voor het maken van media downloaden om een opstartbare USB of dvd te maken.
 
Heb net Bitdefender geïnstalleerd en de laptop ermee gescand, geen bedreigingen gevonden.

De opstartbare DVD voor Windows 11 maak ik later...
 
Ik heb voor muziek meerdere pc's :1 "schone pc" waarop ik alleen Ableton Live draai met wat plugins en de absoluut noodzakelijke programma's zoals bijvoorbeeld een synth editor. Met die pc ga ik standaard nooit op internet.
PC 2 is de "internet hoer" pc😂 waarop ik allerlei muziek progamma's download en uittest.
Voor het geld hoef je het niet te laten want voor een tientje of 7 á 8 koop je een prima 2e hands pc met W10 erop.
PC 3 is vintage pc 1 (Vista) waarop ik een aantal oude softsynths draai die niet meer onder W10 draaien
PC 4 is vintage pc 2 (XP) met Wavelab 4 erop.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top