Nord Modular software

Dank voor de belangstelling! :okdan: Als ik met Nord Modular iets vergelijkbaars kan patchen als ik in Faust met mijn Chaos Synth gedaan heb dan acht ik de aanschaf van een hardware Nord Modular (en het sparen daarvoor) de moeite waard, zo niet dan is het nog steeds een heel leuk speeltje maar dan blijft het voor mij bij de editor (dus zonder hardware synth). Wat je hier ziet zijn de eerste stapjes op weg daar naartoe... :walker:
 
Heeft Nord Modular G2 ook de optie om de signalen op verschillende punten in de patches zichtbaar te maken (dus zonder het gebruik van extra software)?
 

Ah - dat is jammer maar goed om te weten! Ik patch nu de punten waarop ik de signalen wil zien naar een In/Out module en bekijk ze dan met een extern scope progje. Dat kan ook, maar is omslachtiger.
 
Nog een vraag: kun je in Nord Modular G2 ook zelf modules (die zelf ook weer zijn opgebouwd uit patches) creëren om zo de totale patch overzichtelijker te maken?
 
Nog een vraag: kun je in Nord Modular G2 ook zelf modules (die zelf ook weer zijn opgebouwd uit patches) creëren om zo de totale patch overzichtelijker te maken?
Nee dat kan niet. Soms een nadeel idd. Je kunt wel kleuren gebruiken, wat ik eigenlijk altijd doe, om wat meer overzicht te creëren.
 
Maar voegt dat nog wel wat toe aan Pure Data dat ik ook al gebruik?
 
Was de bedoeling om een chaotische patch te maken, maar hij doet niet helemaal wat de bedoeling was :D :

lente.png




Zal aan het lenteweer liggen...
 

Attachments

  • lente.pch2.zip
    1,2 KB · Bekeken: 9
@ Proghead

De G2 is gewoon een standaard modulaire synth in digitale vorm.

Als je meer wiskundige dingen wilt doen dan kan je beter zoiets als Max for Live gebruiken.
Daar kan je, dacht ik, veel dieper in de modules gaan en aanpassen.
Max for Live | Ableton

Je hebt gelijk, ook de Nord Modular is in principe gewoon een virtuele modular synth met als enige verschil dat je het ding met echte knoppen kunt bedienen. Ik heb er nu een paar dagen mee gespeeld en voor wiskundige dingen is die inderdaad niet geschikt. De bijbehorende hardware bak ga ik dus ook niet kopen. Wel blijft de editor heel leuk speelgoed!

Het best uit de voeten wat software betreft kan ik met de programmeertaal Faust.
 
Je kunt andere virtuele modulars ook meestal wel met knopen bedienen, midi controller eraan hangen en "midi learn" gebruiken.
 
Je kunt andere virtuele modulars ook meestal wel met knopen bedienen, midi controller eraan hangen en "midi learn" gebruiken.

Mijn gedachten gaan nu inderdaad uit naar de aanschaf van een geschikte MIDI controller. Daarbij heb je ook vaak fysieke knoppen en/of faders om aan te draaien of te schuiven. Tips voor een geschikte MIDI controller zijn welkom. Ik ben er nog niet uit, maar hij mag niet al te duur zijn (max een paar honderd euro) en ook niet te ingewikkeld (geen menu diving en het moet niet zelf ook weer een te programmeren computer zijn). Wel moeten er veel knoppen en/of faders op zitten (minimaal 6).
 
Dank voor de tip. Moet nog even bekijken wat voor ding het precies is, voordat ik toehap...
 
Hm... net een video bekeken maar daar komt toch heel wat setup werk bij kijken voordat je zo'n MIDI-controller daadwerkelijk kunt gebruiken. En dat lijkt mij - als ik er nog eens over nadenk - niet alleen voor die Behringer te gelden. Het zal me uiteindelijk wel lukken, maar ik denk dat ik dat er de praktijk niet vaak voor over ga hebben. Die controller zal als ik 'm koop ook bij mij waarschijnlijk al snel stof gaan staan happen.

AKSO-achtige dingetjes spreken mij dan toch weer meer aan. Die wil ik dan gebruiken als hardware incarnatie van eigen progjes. Met een AKSO o.i.d. heb je ook echt een standalone DIY hard-ware synthje. Leuk als pronkstuk en speeltje.
 
Voor mijn NordModular-keys (sinds 1999) en G2X (sinds 2006) ga ik volgende week een iMac uit 2010 inrichten: triple-boot (MacOs, Linux, Windows) voor oudere muzieksoftware-editors, waaronder dus de twee van mijn Nord Modular Keys en G2X.
Op die iMac komen ook AkSys voor mijn MPC4000, en editors van Roland MC-808, Boss RC-505 en AccessVirusC en oude versies van WaveLab en CubaseSX.
Deze iMac met midi-interface komt ‘stand-alone’ en cloudloos naast een iMac met mijn DAW’s. Met name deze Clavia’s en andere door updates en upgrades buitenspel geplaatste apparatuur weer wat meer te gebruiken. Met name sequencer-patches in de G2X vind ik altijd leuk om te programmeren en sync’en met een DAW.
 
Back
Top