Leg je visie aub uit want ik heb eerder gemerkt dat je wel behoorlijk technisch bent en ik voornamelijk dingen van YouTube of www overneem en ongeschoold bent in audio.
Wat ik begrepen heb is dat het niet perse om het afspelen gaat maar meer om tijdens het opnemen in 32 bit je minder snel clipping hebt en de sample beter te editten en een mix beter opzetten (inzetten) is.
Betere ruis toevoeging en dittering en lagere Floor Noise.
Maar nogmaals ik ben blijkbaar toch een beetje een audiofiel haha
Sorry voor de late reply.
Ik zie een hele hoop dingen die erg verwarrend kunnen zijn.
En digitale opname en weergave techniek is behoorlijk counterintuitive, maar ondertussen vele decennia oud en volledig uitontwikkeld.
-Er zijn tegenwoordig 32 bit microfoons op de markt.
Het voordeel van deze techniek is dat je nooit meer de gain van de micpreamp hoeft in te stellen.
Gewoon op opnemen drukken en het kan later gebruikt worden in een mix.
Je hebt altijd een voldoende hoge signaal ruis verhouding en je kan nooit clippen.
Het is volledig "idiot proof" geluid opnemen, behalve dan de microfoon positie....en de richtingskarakteristiek....en de kleuring van het microfoon kapsel....
Je vraagt je bijna af waarom deze technologie er is (Hoest Marketing Hoest). Blijkbaar is het instellen van de mic gain heeeel erg moeilijk.
Ik heb hier ook wat commentaar gegeven over dit onderwerp.
-Ja mensen hebben gehoor met een dynamisch bereik van 120dB. Maar niet tegelijkertijd.
Zie hier.
Dus 16 bit is meer dat genoeg voor mensen die een beetje verstand van zaken hebben? JA.
De ingenieurs van Philips in de jaren 80 waren de beste ter wereld. Die wisten echt wel wat ze deden.
-Analoge highend gear heeft een dynamisch bereik van 60-120dB. Dat is prima op te nemen met elke converter/geluidskaart die het maximale signaal bereik van de analoge gear aan kan.
-Dithering is heel leuk voor technische nerds zoals ik, maar totaal onbelangrijk voor normale gebruikers van geluidskaarten.
Niet over nadenken.
Kortom, voor geluidskaarten zijn 2 dingen belangrijk.
1 hoeveel kanalen wil je tegelijkertijd opnemen en 2 hoe hoog mag het ingangssignaal mag zijn voordat er clipping optreed.
Of zijn driver instabiliteit en latency nog een probleem?