Ik hoor niet welke akkoorden dit zijn, help?

xp2002

Ingeburgerd
Lid sinds
19 mei 2003
Berichten
48
Hallo allemaal,

Ik heb a.s. zaterdag een gig en de bandleden willen graag dit nummer doen:


Alleen, op het einde is een fusion-achtige akkoorden progressie die ik niet krijg uitgezocht.

Krijgen jullie het wel? Het klinkt als kwarten die omhoog gaan, maar wat precies?

Hoort iemand van jullie het?
thank you so much!
 
Het derde basnootje zet je volgens mij op het verkeerde been. Als je het een octaaf omhoog stretcht, hoor je dat het net tussen de es en de e in zit.

bas doet dit: c - d - e - f - fis
gitaar speelt hierop: es - f - g - as - bes

Ik zou op de eerste vier stappen het volgende spelen: f-bes-es , g-c-f, a-d-g, bes-es-as
en daarbij de basnoten meespelen.
 
wauw, je zit erg goed! Klinkt wat mij betreft super zo. Ik zat steeds de bas te zoeken op de F, maar C is dus het startpunt.

Hoor je ook nog wat erna komt? na de opbouw: 2 akkoorden en daarna 5 kort achter elkaar.

hartelijk bedankt!
Angelo
 
dat klopt niet denk ik...mijn oren horen hele andere dingen...

de eerste drie akkoorden zijn:
Ab add9 /C
D7#9 (misschien ook een b6 erbij)
C add9/E

dus van bas naar hoogste toon van het akkoord:
C Ab Bb Eb
D F# (Bb) C E#
E C D G

de rest komt nog...geef me even tijd. erg lastig zo'n youtube filmpje..steeds weer terugspoelen. Als je me een mp3tje kon sturen, dan heb ik het zo voor je uitgezocht.
precies en kloppend (ik ben erg goed met mijn oren en harmonische kennis)
 
voor de laatste akkoorden heb ik echt een mp3 of WAV/ AIFF nodig. dit is te moeilijk zo, met een youtubefilmpje:

de eerste acht akkoorden zijn:
Ab add9 /C
D7#9 (misschien ook een b6 erbij)
C add9/E
Db add9/F
Gb maj.7/6 no 5

Cm7 b9
F7#9 b6
Bbm9/11

dus van bas naar hoogste toon van het akkoord:
C Ab Bb Eb
D F# (Bb) C E#
E C D G
F Db Eb Ab
Gb Eb F Bb
C Eb Gb Bb
F A Db Eb G#

Bb Ab C Db Eb F
 
voor de laatste akkoorden heb ik echt een mp3 of WAV/ AIFF nodig. dit is te moeilijk zo, met een youtubefilmpje:

de eerste acht akkoorden zijn:
Ab add9 /C
D7#9 (misschien ook een b6 erbij)
C add9/E
Db add9/F
Gb maj.7/6 no 5

Cm7 b9
F7#9 b6
Bbm9/11

dus van bas naar hoogste toon van het akkoord:
C Ab Bb Eb
D F# (Bb) C E#
E C D G
F Db Eb Ab
Gb Eb F Bb
C Eb Gb Bb
F A Db Eb G#

Bb Ab C Db Eb F


WOW!!!! :halleluja:halleluja
 
voor de laatste akkoorden heb ik echt een mp3 of WAV/ AIFF nodig. dit is te moeilijk zo, met een youtubefilmpje:

de eerste acht akkoorden zijn:
Ab add9 /C
D7#9 (misschien ook een b6 erbij)
C add9/E
Db add9/F
Gb maj.7/6 no 5

Cm7 b9
F7#9 b6
Bbm9/11

dus van bas naar hoogste toon van het akkoord:
C Ab Bb Eb
D F# (Bb) C E#
E C D G
F Db Eb Ab
Gb Eb F Bb
C Eb Gb Bb
F A Db Eb G#

Bb Ab C Db Eb F
Heb het niet geluisterd, maar je bent goed bezig :)

Apart hoe je de akkoord-samenvatting met de gegeven noten doet

Bijv die laatste 3:

C Eb Gb Bb
F A Db Eb G#
Bb Ab C Db Eb F

Daar maak je van :

Cm7 b9
F7#9 b6
Bbm9/11

Terwijl ik met die noten geneigd ben te zeggen :

(II) C half-dim
(V) F 7 / +5 /-10 (mol10 akkoord)
(I) Bbm add2/4

Ofwel 2-5-1 beweging

Verder netjes!
 
C Eb Gb Bb heeft sowieso geen b9, inderdaad
F7 #9 b6 zou ik gewoon F+7#9 en dat is een benaming die je ook wel vaker tegenkomt, volgens mij (i.i.g. wel op gitaar)
Bbm11 voor die laatste lijkt me wel prima, want 11 impliceert een stapeling incl. 9
 
Apart hoe je de akkoord-samenvatting met de gegeven noten doet

Daar maak je van :

Cm7 b9
F7#9 b6
Bbm9/11

Terwijl ik met die noten geneigd ben te zeggen :

(II) C half-dim
(V) F 7 / +5 /-10 (mol10 akkoord)
(I) Bbm add2/4
het is maar wat je gewend bent denk ik. Ik vind jouw notatie een stuk minder duidelijk dan die 1e (zo zou ik het ook schrijven, nog afgezien van de correctheid van de noot naar akkoordinterpretatie die niet helemaal klopt inderdaad).
 
het is maar wat je gewend bent denk ik. Ik vind jouw notatie een stuk minder duidelijk dan die 1e (zo zou ik het ook schrijven, nog afgezien van de correctheid van de noot naar akkoordinterpretatie die niet helemaal klopt inderdaad).

+1...doel van notatie is dat iemand die het nummer niet kent, via de genoteerde akkoordsymbolen en het schema het nummer zo veel mogelijk klinkend moet kunnen krijgen zoals er gespeeld is op het origineel. Dan ga ik ook voor de 1e versie...veel leesbaarder in de praktijk en geeft in de symbolen al de sfeer van de akoorden weer
 
Voor $3.95 kan je hier de bladmuziek downloaden

Maar knap dat 'r mensen zijn die dat even op het gehoor kunnen neerschrijven.. :okdan:
 
+1...doel van notatie is dat iemand die het nummer niet kent, via de genoteerde akkoordsymbolen en het schema het nummer zo veel mogelijk klinkend moet kunnen krijgen zoals er gespeeld is op het origineel. Dan ga ik ook voor de 1e versie...veel leesbaarder in de praktijk en geeft in de symbolen al de sfeer van de akoorden weer
Hoe bedoel je 1e versie? en wat is er slecht leesbaar aan C halfdim? of 2-5-1 ? (weet je gelijk wat de bedoeling is, en geeft ook ruimte voor ideeen om het eens anders aan te pakken)

Anyway belangrijkste is inderdaad dat het te begrijpen is, ben zelf nogal pietje-precies wat akkoorden betreft.
 
Voor $3.95 kan je hier de bladmuziek downloaden

Dat geeft je niet de uitgeschreven score van de live versie hoor, maar een vereenvoudigde versie van de plaatopname!

Hoe bedoel je 1e versie? en wat is er slecht leesbaar aan C halfdim? of 2-5-1 ? (weet je gelijk wat de bedoeling is, en geeft ook ruimte voor ideeen om het eens anders aan te pakken)

Anyway belangrijkste is inderdaad dat het te begrijpen is, ben zelf nogal pietje-precies wat akkoorden betreft.

Pietje precies is leuk voor jezelf, onhandig voor je mede muzikanten als het in de weg gaat staan van duidelijkheid en ik schrijf daar toch partijen voor uit niet voor mezelf.

Maar goed, met de eerste versie (ff los van of het helemaal accuraat is of niet, klinkend dan...) bedoelde ik de 1e MarsMusica versie.

C halfdim ben ik benieuwd hoeveel gemiddelde muzikanten dat goed pakken in een goede ligging, terwijl je met Cm7 b9 de meeste aardig in de buurt zullen komen van wat er bedoeld wordt.

2-5-1 is leuk als interpretatie maar geeft geen reet aan wat het MOET zijn aangezien alle jazzmuzikanten nu met een 2-5-1 aan de slag gaan en zelf allemaal creatieve uitspattingen gaan doen die je niet wenst, ik niet wens.
Die ruimte om het eens anders aan te pakken wil ik bij het uitschrijven voor iemand juist zo veel mogelijk insluiten want dat houdt alles op bij het werken. Heb al vaker in een andere post mijn ongenoegen geuit over de ruimte die sommige muzikanten zich toeeigenen binnen schema's/partijen of arrangementen. Gelukkig ben ik vaak bij projecten de MD dus heb ik dat gezeik niet en selecteer ik de mensen voor de job, dus ook zekers per klus afhankelijk.

Als je een vrijere uitvoering wilt en die 2-5-1 duidelijk wil maken dan zou ik ook de meeste toevoegingen uit mijn schema weglaten en dat inderdaad aan interpretatie overlaten maar gelukkig doe ik dat niet hahaha
 
@Sander:Ik heb btw dan weer niet MarsMusica's akkoordnotatie van de door heb gevonden noten stapelingen nagelopen dus als daar de discussie/je opmerking over ging kan ik inhoudelijk niets zeggen
 
Hoe bedoel je 1e versie? en wat is er slecht leesbaar aan C halfdim? of 2-5-1 ? (weet je gelijk wat de bedoeling is, en geeft ook ruimte voor ideeen om het eens anders aan te pakken)
met de 1e versie doelde ik op die notatie zoals de ander dat deed.

Ik vind die leesbaarder omdat die gangbaarder is en beter aansluit bij wat de meeste muzikanten gewend zijn, daarom is het veel handiger om zo je akkoordschema's te delen met je medemuzikanten.

C half dim en add notaties ben ik zelf alleen maar tegengekomen tijdens mijn jazz theorie studie. Bij klassiek ben ik het zelfs nog nooit tegengekomen bijvoorbeeld. Daar kom je wel weer hele andere notaties tegen.

de notatie c half dim of add2/4 of voor mijn part sus2/4 zegt ook niet veel over de omkering die gebruikt zou moeten worden. De notatie Cm7b9 geeft voor veel mensen wel een aardige indicatie hoe ze dit zouden moeten pakken in de sfeer van het nummer.

Vandaar dat ik zelf dus die 1e notatie prefereer.

edit: ik zie dat manu bijna hetzelfde heeft gepost, ik sluit me voor de rest aan bij wat manu dus heeft gezegd.
 
hehe laten we geen discussie starten over details, MM heeft flink z'n best gedaan en ik wilde slechts opmerken dat het akkoord-symbool wat afwijkt.. Cm7b9 vind ik verre van lijken op c-halfdim maar dat is mijn mening.
Pietje precies is leuk voor jezelf, onhandig voor je mede muzikanten als het in de weg gaat staan van duidelijkheid
Ligt er aan.. als je het direct van jouw blaadje wilt spelen is het onhandig, maar als je even de tijd neemt om te lezen wat iemand exact bedoeld, en het dan vervolgens gaat spelen geef ik de voorkeur aan precieze(re) notatie.

Vind dat van die keyboard-songbooks ook altijd tenenkrommend slecht genoteerd, tuurlijk is het voor degene die het speelt prettig maar het lijkt soms echt niet op het origineel.

Verder als ik het zou uitschrijven zou ik natuurlijk niet met 2-5-1 kunnen aankomen, dat zou wel krom zijn.. maar wel leuk om te weten, meer niet.
C halfdim ben ik benieuwd hoeveel gemiddelde muzikanten dat goed pakken in een goede ligging
Dat is mensen onderschatten, je kan hem in elk gemiddeld songbook vinden (het nulletje met dat streepje erdoor)
 
schrijffoutje was Cm7 b9. ik bedoelde Cm7 b5

en ik ben iets vergeten. het kan nog vollediger:

Ab add9 /C, C add9/E, Db add9/F moeten zijn:

Ab add9 /C no 3
C add9/E no 3
Db add9/F no 3

Akkoorden symbolen zijn een beetje relatief. In de jazz, maar ook vaak in pop schrijf je vaak Cm7, maar dan ben je geheel vrij om wat dan ook te spelen naar smaak. (bijvoorbeeld de 6 hoog in het akkoord of juist laag. wijde of nauwe ligging) En er zijn nu eenmaal veel verschillende manieren van akkoord-symbolen schrijven.
omdat ik in het F7 akkoord de #9 (sommigen noemen het -10) en de +5 als een cluster speel, noem ik het b6. Daar is niks mis mee.

F7#9 b6 = F 7 /-10 / b13

(en als we toch aan het mierennukken zijn: F 7 /-10 / +5 is ook vauwt! :-) je moet wel kont-ze-kwent blijven: +5 moet zijn -13. of b13)

F7#9 / b13 is denk ik algemeen het meest gebruikt. ik wou alleen wat specifieker zijn...

Bbm add2/4 klopt echt niet. want er zit een Ab in het akkoord, en add9 gebruik je, als je geen septiem in het akkoord wilt hebben.
Bbm zijn de tonen: Bb Db F
Bbm9 zijn de tonen: Bb Db F Ab C
Bbm9/11 (of Bbm11) zijn de tonen: Bb Db F Ab C Eb

Bbm add2/4 zou zijn: Bb Db F C Eb
dat laatste akkoord ben ik nog nooit tegengekomen nie nergens nada....

maar eigenlijk wou ik alleen maar iemand helpen met zijn piano-partij !!!!!!!

:-D
 
Laatst gewijzigd:
maar eigenlijk wou ik alleen maar iemand helpen met zijn piano-partij !!!!!!!

:okdan: dat heb je ook hartstikke goed gedaan hoor. Complimenten om dat helemaal uit te schrijven voor een mede synthforumlid.
 
bij de weg:

ik heb conservatorium jazz, muziektechnologie en twee jaar jazz-arrangeren gestudeerd..

ik weet nu wel hoe het allemaal zo'n beetje in elkaar zit.voor mij niet iets om nog uren over te......! :-)

ik zal dat laatste stukje ook uitzoeken. is mijn lust en leven: transcriberen/ analyseren!
 
F7#9 b6 = F 7 /-10 / b13

(en als we toch aan het mierennukken zijn: F 7 /-10 / +5 is ook vauwt! :-) je moet wel kont-ze-kwent blijven: +5 moet zijn -13. of b13)

Bbm add2/4 klopt echt niet. want er zit een Ab in het akkoord, en add9
:D hehe thx, klopt inderdaad niet nee verkeerd gelezen.

ik heb conservatorium jazz, muziektechnologie en twee jaar jazz-arrangeren gestudeerd..

ik weet nu wel hoe het allemaal zo'n beetje in elkaar zit.voor mij niet iets om nog uren over te......! :-)
Oh dan houden we er wel over op.. ojee :erm: gefeliciteerd dan.

Je mag mekaar best op dingen wijzen imo hoe geschoold je ook bent, we zijn allemaal mensen en mensen maken weleens foutjes, ik maakte er 1 en jij ook dus : :biertje: alstu.. was meer soort verwondering van mij, van goh schrijf je dat zó.

Zou dolgraag alles over die notaties willen weten, maar tijd/geld houden me tegen..een 2 jarige opleiding zou nog net lukken misschien. Klassiek en de notatie daarvan is niks voor mij, ben altijd in de pop/jazz hoek geweest dus weet eigenlijk niet beter dan hoe je sommige dingen noteert (en de verbanden bijv.).. en dan hoe je het goed op anderen overbrengt, dat leer je wss ook op die opleiding dus het zal allemaal wel OK zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top