Ik hoor niet welke akkoorden dit zijn, help?

hehe laten we geen discussie starten over details, MM heeft flink z'n best gedaan

Vind dat van die keyboard-songbooks ook altijd tenenkrommend slecht genoteerd, tuurlijk is het voor degene die het speelt prettig maar het lijkt soms echt niet op het origineel.

Dat is mensen onderschatten, je kan hem in elk gemiddeld songbook vinden (het nulletje met dat streepje erdoor)

Je kunt mensen in dat soort situaties ook niet hoog inschatten met alle risico's van dien! Ook daar gaat het om bij het uitschrijven van een partij, duidelijkheid voor iedereen in de groep. Ene het symbool weet ik natuurlijk ook wel maar dat bedoel ik nou net: C (nul-met-stree-erdoor waar zit dat op een Mac?!) lezen de meeste zo weg...noteer op die plek C halfdim en de meeste zullen te lang gaan nadenken, of iets indrukken wat misschien niet is wat je wil horen!
Mensen niet overschatten op basis van hoe ver jezelf bent, helemaal niet per definitie goede spelers door elkaar halen met goed geschoolde mensen met grote theoretische achtergronden etc...dat zijn 2 werelden die gelukkig vaak samen gaan maar ook heeeeel vaak niets met elkaar te maken hebben!


Akkoorden symbolen zijn een beetje relatief. In de jazz, maar ook vaak in pop schrijf je vaak Cm7, maar dan ben je geheel vrij om wat dan ook te spelen naar smaak. (bijvoorbeeld de 6 hoog in het akkoord of juist laag. wijde of nauwe ligging)
maar eigenlijk wou ik alleen maar iemand helpen met zijn piano-partij !!!!!!!

:-D

LOL...heb je ook goed gedaan hoor...moet alleen wel zeggen dat er inderdaad vaak zo om wordt gegaan met akkoord symbolen maar om ze relatief te noemen vind ik iets te ver gaan. Jammer genoeg worden de meeste schema's inderdaad geinterpreteerd ipv gelezen, daarom zie je ook vaak zulke tenenkrommende sessies her en der in het land LOL

Tuurlijk heb je tot op een bepaalde hoogte gelijk, en geven symbolen geen een-op-een absolute kopie van hetgeen gespeeld is maar in het bestempelen als realtief schuilt mijns inziens te veel gevaar, een valkuil waar de meeste inderdaad mee weg proberen te komen. Helemaal jammer bij te snel in elkaar gezette jazz-jam-sessies of gigs, mensen die allemaal wel het nummer kennen maar allemaal een andere versie van het zelfde nummer in gedachte hebben, vervolgens ook nog eens hun oren sluiten en blind volgen wat er in hun hoofd voorbij komt als schema heeeeeeeeeeeeeeeul irritant om bij te wonen en naar te luisteren


ik heb conservatorium jazz, muziektechnologie en twee jaar jazz-arrangeren gestudeerd..

ik weet nu wel hoe het allemaal zo'n beetje in elkaar zit.voor mij niet iets om nog uren over te......! :-)

Zo zo...dat laatste geef ik je nog wel extra credits voor maar die eerste 2 zeggen vrij weinig, helaas (zegt niet dat het bij jou niet goed zit natuurlijk he!!!) Bij wie heb je jazz-arrangeren gedaan als ik vragen mag? En waar heb je het cons gedaan?

Oh dan houden we er wel over op.. ojee

Neeeeeeee, mierenneuken leuk man...helemaal met 40 graden buiten! LOL

Gasten...wel gezellig om te weten dat er toch stiekem wel mensen zitten die ook andere dingen doen dan een groot deel hier, dus random knoppen draaien en dance maken! Wat overigens ook leuk kan zijn, maar niet alleen maar
 
Sander: ik heb toch ook toegegeven een schrijffoutje te hebben gemaakt? :-)

Maar ik heb ook heel veel les hierin gegeven, dus ik wil het best eens uitleggen.
het lastige is, is dat er verschillende systemen en opvattingen door elkaar lopen. In Amerika gebruiken ze veel het min teken voor mineur. maar je kan dus ook schrijven:
E min
Em
en dus E-
of E mineur

en -10 is precies hetzelfde als +9. maar dan gebruiken ze niet de plus maar #. weet ook niet waarom. een heel gedoe met tekens die soms hetzelfde of juist niet betekenenenen.
maar in principe gaat het om tertsstapeling:

in C:

1 C
3 E of Eb
5 G
7 Bb
maj7 B
9 D
11 F
13 A

en dan kunnen bijna al deze tonen boven de C ook nog eens verlaagd of verhoogd worden. +5, -11, aug, b9. enzovoort...

:-)
 
??
als er iets relatief is voor een jazzmuzikant, dan is het wel een akkoord symbool!! :-)

vrag aan mij een Cmin7 te spelen, en ik speel stiekum gewoon Ab min/maj 9 !

hihi!
 
Hehe is idd niet echt de meest favo bezigheid met 40º buiten :D mja, het werk houdt me binnen voor nog een half uurtje en dan ga ik ook lekker van 't zonnetje genieten.

die allemaal wel het nummer kennen maar allemaal een andere versie van het zelfde nummer in gedachte hebben, vervolgens ook nog eens hun oren sluiten en blind volgen wat er in hun hoofd voorbij komt als schema
:P herkenbaar ja.. luisteren naar elkaar blijft moeilijk in een band/jam-sessie hoe goed je als individu ook bent.

het lastige is, is dat er verschillende systemen en opvattingen door elkaar lopen.
Inderdaad lastig ja, ben er geregeld door in dubio welke ik kies om te schrijven.. in de perioden van lessen heb ik werkelijk alles door elkaar gezien hehe.

maar in principe gaat het om tertsstapeling
Zo bekijk ik het ook ja, wat ik onduidelijk vind is wanneer je dan #9 of een b10 gebruikt om te noteren.. waar hangt dat vanaf? het vorige akkoord, de cadens? de toonsoort? of wat jij zei van 'het clustertje' ?

Maar ik heb ook heel veel les hierin gegeven, dus ik wil het best eens uitleggen.
:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Zo bekijk ik het ook ja, wat ik onduidelijk vind is wanneer je dan #9 of een b10 gebruikt om te noteren.. waar hangt dat vanaf? het vorige akkoord, de cadens? de toonsoort? of wat jij zei van 'het clustertje' ?

:okdan:

ten eerste zijn dat twee verschillende systemen van opschrijven voor dezelfde klank:
C7#9 is hetzelfde als C7 -10, of C7 b10.
de eerste komt veel vaker voor in notatie denk ik, en vind ik ook logischer.
-10 of b10 is een verlaagde grote terts...terwijl er onderin het akkoord al een grote terts ligt. dat is raar om twee verschillende tertsen te hebben. #9 is een verhoogde none. D# (Dis). dat is veel logischer.


verder heeft het veel te maken met de toonsoort en nog meer met de toonladder:

C7#9 komt verder min of meer alleen voor in de toonladder/toonsoort Db melodisch mineur:
Db Eb Fb Gb Ab Bb C Db.
Dat is dus ook de toonladder die het beste past over C7#9.
(naast alle blues-achtige trukken, en F mineur harmonisch. mineur)

en ook de gealteerde dominant septiem klank van de octotonische toonladder werkt perfect:
C Db Eb (of D#) E F# G A Bb C

en hier zit dus een probleem van de tertstonen benoemen. de logica is nogal zoek! :-)


:( 8o)
 
Laatst gewijzigd:
Hoi xp2002,

hier de grand finale van mijn gepuzzel en gesleutel!

hier alle akkoorden, zo ver ik het heb kunnen horen / analyseren. laatste stukje is meer gokken en zelf een 'soort of' harmoniseren:


Ab add9 / C (no 3)
D7#9 / b13 (b13 = b6)
C add9 / E (no 3)
Db add9 / F (no 3)
Gb maj.7

Cm7 b5
F7#9 b13 (= b6)
Bbm9 / 11

Db 6/9 no 3
Dm7 b5
Eb9 / 6 / +11
G add9 / B (no 3)

Ebm9 (11)

eindakkoord: Fm9 / 11 ( eventueel Dorisch met een D)

dus bas met akkoorden, zoiets als:

C Eb Ab Bb Eb
D F# Bb C E#
E G C D G
F Ab Db Eb Ab
Gb Bb Db F Bb
C Bb Eb Gb Bb
F A Db Eb G#

Bb Ab C Db (Eb) F

Db Ab Bb Eb Ab
D Ab C F Ab
Eb A C Db F
B G A D G

Eb Gb Bb Db F

eindakkoord: F Ab Bb Eb G


en dan is er:biertje:
 
Ik wil graag jullie en met name Marsmusica enorm bedanken voor het uitzoeken.
De precisie van uitschrijven met die "wiskundige" notaties maakte voor mij niets uit, want dat is niet mijn ding (overigens heeft het wel mijn interesse gewekt). De uitschrijving in noten was super en hier kan ik zeker mee vooruit.

Met veel dank groet ik jullie en tot een volgende keer. :-)
 
Back
Top