Hardtechno percusion?

ARKO

Nieuwkomer
Lid sinds
11 juni 2006
Berichten
15
Locatie
Utrecht
Van hardcore naar terror, van terror naar industrial, van industrail naar hardtechno!

Dat laatste vind ik echt wel het meest relax, snel, knallend en NON STOP. Dan krijg je snel zin om zelf een productie in elkaar te beuken! Alleen nu ben ik alweer een tijdje bezig en krijg het redelijk voor elkaar. De kicks beuken lekker, soms nog een beetje de neiging om wat te hard te gaan, maar dan stuur ik het later wel bij.

Wat me echter niet zo goed afgaat is de percussion, hij zit er wel in maar niet hoe ik hem eigelijk wil.
Nu gebruik ik Cubase en Reason connected with ReWire, mijn percussion zet ik dan in elkaar met de ReDrum.


Een beetje mijn theorie, maar het kan ook totaal verkeerd zijn:

Beat1: x--- x--- x --- x---
Beat2: x--- x--- x --- x---
Beat3: x-xx x-xx x-xx x-xx

Die kick klopt naar mijn idee wel, alleen hoe gaat die percussion.. Volgens mij heb je een normale percusion en een soort van gate percussion.. Maar het lukt me niet..


Kan iemand me het een beetje uitleggen.
Lijkt me nu wel een keer leuk om te weten..
 
Er zijn uiteraard geen vaste regeltjes waar je de percussie plaatst. En ook niet welke geluiden je als percussie gebruikt.

In hardtechno komt dat pompende, rollende geluid voor een groot deel tot stand door (sidechain-) compressie.

Bijvoorbeeld met een combinatie van gated reverb en sidechain compressie kun je hele leuke dingen doen!
 
Sidechain compressie, hoe werkt dat precies? Of nog beter hoe hoor je je compressor eigelijk goed te gebruiken?
 
Die sidechain compressie (met evt. reverb erbij) geld voornamelijk voor de kick, voor de percussie wordt vaak gebruik gemaakt van shuffle.
 
Over sidechaining is redelijk wat te vinden op dit forum.
Probeer eens te zoeken op de hoofdpagina (bovenaan rechts) naar "side chain" en sidechain".
Succes gegarandeerd!;)
 
een gratis software plug die dit kan is sidekickv3 een erg handig dingetje vind ik zelf! gewoon even proberen.

enne, de percussie is meestal een 909 tom en dan met flink wat distortion.

bliepbliep
 
Origineel geplaatst door mantisnl
Die sidechain compressie (met evt. reverb erbij) geld voornamelijk voor de kick, voor de percussie wordt vaak gebruik gemaakt van shuffle.

Eh de percussie wordt gesidechained door de kick. Als je de kick sidechained door de kick hou je niet zoveel over ;) Behalve idd de reverb tail.
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
enne, de percussie is meestal een 909 tom en dan met flink wat distortion.
[/B]

In hardtechno hoor je echt zelden/nooit toms. Hardtechno is Wittekind, Kvitta, Natus, Arkus P, dat soort werk
 
"zelden zus" "meestal dit en dat" "ze doen het altijd zo.."

Lekker formule werken wordt het zo he? Lekker vernieuwend ook.

Verzin eens wat zelf?
 
Origineel geplaatst door Arv
"zelden zus" "meestal dit en dat" "ze doen het altijd zo.."

Lekker formule werken wordt het zo he? Lekker vernieuwend ook.

Verzin eens wat zelf?

Haha elke muziekstijl van hiphop tot metal maakt gebruik van bepaalde productietechnieken en klanken/instrumenten. Tis wat je daar binnen doet wat het verschil maakt.

Duidelijk?
 
Origineel geplaatst door Mans
Er zijn uiteraard geen vaste regeltjes waar je de percussie plaatst. En ook niet welke geluiden je als percussie gebruikt.

In hardtechno komt dat pompende, rollende geluid voor een groot deel tot stand door (sidechain-) compressie.
pompen wel, rollen niet...dat komt gewoon door goed je drums te programmeren, statische percussie gaat echt niet rollen door een compressor :) of we hebben een andere definitie van rollen, dat kan ook :)
 
Kwestie van lekkere technoloopjes bouwen, als wav exporteren (op een ander bpm dan je track), importeren en dus NIET timestretchen. En dan dit een stuk of 3x met verschillende loops. Instarten op blokje 2 bv helpt ook veel, of met de ADSR verschillende accenten meegeven.
Teveel compressie erop, ride in t midden met wat reverb, de bass flink bij-equalizen en je bent er wel...
 
Origineel geplaatst door Nightstorm
pompen wel, rollen niet...dat komt gewoon door goed je drums te programmeren, statische percussie gaat echt niet rollen door een compressor :) of we hebben een andere definitie van rollen, dat kan ook :)

Uiteraard speelt het programmeren een hele grote rol maar de compressie zorgt wel degelijk voor ritmische effecten.
 
In Reason heb je bijvoorbeeld de MClass Compressor, aan de achterkand heb je dan een sidechain ingang.
Wat zal ik dan op het gewone kanaal moeten zetten en wat op de sidechain?


ps. sorry keek net FF snel, ben namelijk nog aan het werk :)
 
Origineel geplaatst door Mans
Uiteraard speelt het programmeren een hele grote rol maar de compressie zorgt wel degelijk voor ritmische effecten.
jawel maar dat is meer de kers op de taart dan het meest essentiële element volgens mij :)
 
Als je goed luistert hoor je dat het vaak een zootje loops zijn die op elkaar liggen met verschillende looplengte (1,2,4,8 tellen bijvoorbeeld). Als je hier handig op inspringtm.b.v. compressie :). Veel geluiden zijn ook allemaal naar de tering vervormd. De Chris Noise versie van DJ Tocadisco's 'nobody likes the records I play' is hier een mooi voorbeeldje van.

Verder zou ik combat skill label checken

't blijft een ambacht, techno maken ;) voor alles geldt: al doende leert men.
Nu kan ik je hier wel voorkauwen hoe je techno moet maken of andere stijlen, maar dan blijf je altijd een C738 imitatie :p

;)

-C-
 
Origineel geplaatst door Mans
Haha elke muziekstijl van hiphop tot metal maakt gebruik van bepaalde productietechnieken en klanken/instrumenten. Tis wat je daar binnen doet wat het verschil maakt.

Duidelijk?

Dan ben je het zeker ook niet met me eens dat de leukste plaatjes zijn ontstaan door combineren van technieken en dingen doen die niet voorgekauwd zijn..

Duidelijk?
 
Origineel geplaatst door Arv
Dan ben je het zeker ook niet met me eens dat de leukste plaatjes zijn ontstaan door combineren van technieken en dingen doen die niet voorgekauwd zijn..

Duidelijk?

Oh ik ben helemaal voor experimentatie. Ik zeg ook niet dat je iets niet moet doen, ik zeg alleen dat iets nauwelijks gebeurt terwijl iemand anders dat wel beweerde.

Subtiel verschilletje dat je misschien niet opgepikt hebt?
 
ik ben niet zo goed in die hokjes, ik had waarschijnlijk weer een andere stuiter variant in gedachten.

en ARKO's vraag heeft niets met creativiteit te maken maar met techniek en naar een bepaalde sound toe werken. het heeft IMO niet veel zin om dan discussies te voeren over of het wel vernieuwend is om dat dan wel niet zo te doen...

weer eens ontopic:

post eens een stukkie van wat je gemaakt hebt en vertel wat je er "anders" aan zou willen. dan kunnen we je veel concreter helpen.

(geen gezeik, iedereen heeft gelijk!!)

bliepbliep
 
Vanavond zal ik eens wat in elkaar proberen te gooien, ik loop er nu steeds tegenaan dat mijn kick niet zo lekker meer klinkt sinds ik hem ReWire naar Cubase.. Maar nog even echt werken, daarna werken aan een stukje :)
 
Back
Top