Virtueel Surround:Geboorte van mijn eerste VST plugin!

DJB

Ouwe rot
Lid sinds
13 februari 2002
Berichten
676
Locatie
een huis
Ok... Het is een flinke bevalling geweest maar het is dan
toch gelukt om zelf een VST plugin te maken mbv visual C++.....
Aangezien ik vrijwel geen C++ ervaring had was het even flink puzzelen hier en daar.

De reden dat ik hieraan begon was eigenlijk dit draadje over surround effecten in stereo opnames:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.phps=&threadid=9122&perpage=20

Ik heb maar eens de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met het maken van
een 'virtual surround' VST plugin. Het idee is dat je geluidsbronnen buiten de luidspreker basis
kan 'pannen', a la Qsound dus. Het betreft hier wel een beta test versie, ik zou graag eens
willen zien wat jullie meningen hierover zijn.

De gebruiksaanwijzing is nogal simpel: zet de dll file in je VST plugin directory.
Start de VST host en gebruik de plugin als insert op een stereo kanaal.
De bovenste slider geeft de input source aan: helemaal links gebruikt de plugin
alleen links, midden resulteert in links+rechts en rechts.... je raadt het al: slechts het rechter kanaal.
De onderste slider geeft de panning aan. Zolang het bolletje tussen de luidsprekers
zit, wordt ordinaire amplitude panning gebruikt. Komt het bolletje erbuiten, dan
gaat de cross-talk cancellation in werking. Dit werkt ALLEEN als je midden tussen
de luidsprekers zit met de juiste luisterhoeken (ITU opstelling)!

Hier kun je de beta versie downloaden:

www.dse.nl/~breebaar/omnisone.zip

Hier is nog een screenshot:
 

Attachments

  • screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    21,3 KB · Bekeken: 110
He leuk man!

Zal eens proberen. :)
 
zo is wel een heel gewaagd project voor iemand zonder c kennis lijkt me of valt dat wel mee. plaatje zit er veel belovend uit iig ik ga hem eens proberen.
 
Origineel geplaatst door EDP
zo is wel een heel gewaagd project voor iemand zonder c kennis lijkt me of valt dat wel mee. plaatje zit er veel belovend uit iig ik ga hem eens proberen.

Nou ja ik had wel wat java kennis, en C zelf ook wel een beetje, en ik heb wel ooit iets in C++ gedaan,
maar ik ben er nooit echt goed in gedoken. Gelukkig zijn er wel goede SDKs voor VST
plugins op het web te vinden, die je als basis kunt gebruiken. Je hoeft dan alleen je eigen
algoritme en de userinterface te maken, de rest gaat 'vanzelf'....
 
Ik heb er wel 's over gedacht... hoe is die dll geinterfaced? Ik neem aan de je een bepaalde set functies moet hebben?
 
Ik vind hem wreed !!! echt tof dat je dit ding in elkaar hebt gezet.

Ik heb hem ff geprobeert en het wordt er erg ruimtelijk van.

Mischien in het oo tof om hem nog wat uitebreiden met een aantal fonktie's.
Bijvoorbeeld een lfo di je nan syncen aan de host app. deze zou dan als autopan kunnen werken.
dan kun je echt heel dynamische ruimte effecten maken.
en ik heb gemeerk dat er een groot volume verschil zit als je de pan slider beweegt. dit verschil zou mischien
instelbaar kunnen zijn. zodat een lfo sweep wat natuurlijker klinkt.

Deze functie's zou je via automatie natuurlijk zelf kunnen maken. maar het lijkt me een goede toevoeging aan
wat de plugin al kan.

Goed werk man, ga zo door....
 
Origineel geplaatst door djody
Ik vind hem wreed !!! echt tof dat je dit ding in elkaar hebt gezet.

Ik heb hem ff geprobeert en het wordt er erg ruimtelijk van.

Mischien in het oo tof om hem nog wat uitebreiden met een aantal fonktie's.
Bijvoorbeeld een lfo di je nan syncen aan de host app. deze zou dan als autopan kunnen werken.
dan kun je echt heel dynamische ruimte effecten maken.
en ik heb gemeerk dat er een groot volume verschil zit als je de pan slider beweegt. dit verschil zou mischien
instelbaar kunnen zijn. zodat een lfo sweep wat natuurlijker klinkt.

Deze functie's zou je via automatie natuurlijk zelf kunnen maken. maar het lijkt me een goede toevoeging aan
wat de plugin al kan.

Goed werk man, ga zo door....

Hee bedankt voor de complimenten en voor de goede tips, da's misschien inderdaad
wel een leuke toevoeging... Ik zal eens kijken of me dat ook nog lukt....
Ik had inderdaad ook gemerkt dat het zwiepen van de panning slider heel erg ruimtelijke
effecten oplevert, zeker als je het vergelijkt met een gewone 'panning' sweep....
 
Origineel geplaatst door wesko
Ik heb er wel 's over gedacht... hoe is die dll geinterfaced? Ik neem aan de je een bepaalde set functies moet hebben?

Daar hoef je gelukkig niet over na te denken, dat zit allemaal in de VST SDK van Steinberg.
Op hun website kun je die downloaden als je je registreert, het is gratis.
 
goed man!
 
Gefeliciteerd!

Altijd leuk om te zien dat mensen tijd nemen om zelf
plugins te proggen...

Ga hem vanavond ff uitproberen :D

Mvg.

CoolRunning
 
Back
Top