Soundcraft EPM 6 vs. Mackie 802 VLZ3

Terra Pee

synthloos
Lid sinds
1 mei 2003
Berichten
668
Locatie
Schier
Hoi allemaal,

Ik heb hier even een concreet vraagje:
Mijn Behringer Xenyx 1202 is laatst overleden. De linker kanaal in ieder geval. Ik heb er 15 maanden mee gedaan. Vind ik eigenlijk heel triest.

- Ik ben op zoek naar een mixer die 5 stereo inputs heeft. Niets meer, niets minder. (6 mono en 2 stereo kan ook natuurlijk en zo die combinaties van 10 inputs).
- Een mixer die er nog even een paar jaar tegenaan kan.
- Mixer niet boven de 300 piek. (ideaal zou zijn een Soundcraft M seies of een Allen & Heath Zed14 maar voor die prijs lukt het niet)

Na gisteren de hele dag het internet en Dé forum te hebben onderzocht kwam ik terecht bij deze twee mixers:

http://www.thomann.de/nl/soundcraft_epm_6.htm
http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=136
Voordelen: Sweepable mid EQ

http://www.thomann.de/nl/mackie_802_vlz3.htm
http://www.mackie.com/products/802vlz3/index.html
Voordelen: Hi pass filter


Ik zie allebei mixers als ongeveer even goed en in dezelfde (prijs)klassement.
Mijn vraag is wat heb ik meer aan::: die sweepable mids EQ, óf hi-pass-filter aan en uit knop.
Ik gebruik 2 Electribes MX/SX, een microKORG, Jomox mBase01, en een Moogerfooger LPF. De Electribes hebben de neiging om te hele mix modderig te maken in het laag. In het laag en sub-laag heb ik het dan over. Het mid-laag mist altijd punch en is altijd een bende. Het is dus vaak een doffe bedoeling. Ik maak vooral Industrial Hardcore en Tekno.
Kan ik dus beter een mixer hebben die het laag onder de 100hz weg kan kappen, óf een mixer die het mid-laag kan boosten of wegkappen?

Alvast bedankt voor de aanbevelingen! :)

EDIT: PS. Ik heb mijn Behringer nooit overstuurd en ik ben niet van plan mijn nieuwe mengtafel te oversturen. Zo, even wat informatie voor erbij.
 
Laatst gewijzigd:
Persoonlijk zou ik voor de Soundcraft gaan i.v.b. de sweep op het midden, deze is een must voor mij. Andere redenen zijn fader`s, meer aux en voor alle kanalen een gain, deze heb je op de mackie voor kanaal 5/6 & 7/8 niet.
 
Bedankt voor je reactie.
Het laag onder de 100hz zou ik natuurlijk ook uit kunnen halen na het opnemen. Fader's zijn voor mij niet noodzakelijk en gain gebruik ik niet. Één Aux is ook genoeg voor mij. Ik denk er nog even over na.
 
Nee, niet na je opnamen, i.i.g. als je de eind mix bedoeld? In je eindmix is het belangrijk dat ook de freq onder de 100hz aanwezig zijn.
Die hipass filter is meer voor geluiden die geen laag nodig hebben maar waar het er wel in zit, met die hpf maak je dan weer meer ruimte voor het laag van de kick en evt. de basline. Inprenciepe kun je met de lowEQ ook deels laag uit je geluiden halen.

Misschien een optie om ze in de winkel te testen en dan voor al op het geluid, welke heeft voor jouw de mooie EQ en zo.

Sucses er mee.
 
Een 'Soundcraft EPM 6' wordt vandaag verzonden vanaf Thomann. Hopelijk is hij vrijdag/zaterdag bij mij. Even checken dan. Ik kan alleen vergelijkingen maken met drie verschillende Behringers dus als het goed is gaat het een wereld van verschil maken. :dj:
 
Hij is echt fijn. Sowieso de vergelijking Behringer Xenyx 1202 en deze. Alles klinkt nu zo helder en ik kan elke instrument gedefineerd horen in de mix. Het is net alsof ik met Neanderthaalse gereedschappen aan het werken was hiervoor. En 225 euro is niet zo heel duur voor zo'n verschil. Aanvankelijk paste deze mixer niet meer op mijn studiotafel maar toen probeerde ik hem rechtop te zetten en ja hoor hij blijft stevig staan. Zo goed gemaakt dat ie verticaal gebalanceerd is. Ik kan zelfs tegen de tafel schoppen en hij blijft netjes overeind. Ik moet alleen nog wennen om met een 'echte' EQ te werken. :o: Ik ben heel blij met deze keuze. :okdan:
 
3 x stereo, compacte mixer.

3 x stereo, compacte mixer.

Aangezien mijn vraag hier wel op aansluit ga ik maar verder in deze thread.

Ook ik wil binnenkort de overgang maken van behringer naar een ander (beter) merk, aangezien mijn behringer xenyx 1002fx bij m'n laatste optreden merkwaardig veel ruis had in 1 keer. Met als gevolg dat alles mono moest over DI's en ik de mastervolumes alleen op de synths zelf kon regelen, wat ik niet prettig vind werken.

Mijn eisen/wensen voor een nieuwe mixer:
-hij moet vooral compact zijn, zodat ik hem op mijn mo8 kan leggen. zo'n 20 cm breed.
-3 stereokanalen moet genoeg zijn, 4 is ook nog prima. Het liefst niet 1 stereo vervangen voor 2 x mono, maar als het moet, moet het:eureka:

Verder maakt het eigenlijk weinig uit, eq hoeft niet, fx hoeft niet, faders hoeven niet. Moet toch niet zo lastig zijn dan, zou je zeggen. Qua i/o dus vergelijkbaar met een behringer 1002.

Iemand suggesties? Zelf ben ik bij mackie ook de 802 vlz3 tegengekomen, maar het liefst heb ik hem nog iets kleiner. de 2 mic inputs gebruik ik toch niet. Yamaha begint ook al vrij groot met hun series.

Ik hoor het graag!:okdan:

Ruben
 
oke, ik wens minimaal 4 stereo, en zo weinig mogelijk mono kanalen. En geen behringer. Waar moet ik dan kijken?

edit: Ik heb even verder gezocht en overwogen, en het enige mengpaneel met >3 stereo kanalen binnen budget en grote wat ik tegenkwam, was de Soundcraft Compact 10. Alleen deze lijkt me alleen praktisch als ik deze in 19" kan inbouwen. Hier lees ik echter niets over terug in de manual. Weet iemand dit toevallig? zijn er rackoren voor de conpact 10? Zoja, zitten deze erbij of moet je die los kopen (en waar?)

Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top