Verschil Micro Modular, Modular Rack en Modular G2 Engine?

Ja dat is natuurlijk altijd een optie (hoewel ik meestal 1 patch al vaak complex genoeg vind klinken). Toch jammer (en eigenlijk raar gezien de modulaire opbouw) dat het intern linken niet zo makkelijk kan als bij bv de virus met zijn interne auxs.
 
Heb zelf een micro en op dit moment ook een G2 keys (had ooit ook een G1 key) Alles even op een rijtje:

Voor allemaal geld dat je net zoveel modules in je patch kunt gebruiken als de DSP aan rekenkracht heeft. (per DSP, dus je patch kan niet zo groot zijn als 4 DSP's). Dat is bij de G2 meer, door snellere DSP's en ook door 'slimmere' modules. De polyphonie kun je voor je patch instellen maar is afhankelijk van de totale DSP rekenkracht.
Het bouwen van een patch doe je op de computer. Daar kun je ook de knoppen toewijzen, maar dat kan afhankelijk van het model ook op de synth zelf.

De belangrijkste verschillen tussen G1 en G2:
- G2 heeft reverb, delay en aanverwanten.
- G2 heeft midi uit, waarmee je andere gear (of zichzelf) kunt aansturen (niet persé met sequencers maar ook met allerlei random mogelijkheden etc)
- G2 heeft 8 variaties per patch. Bij het wisselen van een patch geld bij beidde namenlijk dat de soundengine even tijd heeft om de patch door te rekenen wat betekent dat alles even stil valt. Door die G2 variaties kun je toch door een druk op de knop een totaal nieuw geluid/sequence of wat dan ook kiezen zonder dat de boel stil valt.
- G2 heeft interne bussen van het ene DSP slot naar de andere zodat je op die manier nog grotere patches zou kunnen bouwen.
- G2 (keys) heeft een flexibeler user interface met soft knobs en schermpjes. Minder knoppen tegelijk (8 + pitch stick en mod wheel) maar wel 15 bladzijdes van 8 knoppen. De G1 heeft precies 18 knoppen en that's it.

De modellen op een rijtje:
- micro (G1): 1 DSP, en 3 knoppen: je kunt knoppen alleen toewijzen vanuit de editor. Voordeel is vooral z'n omvang, past in je jaszak :-)
- keys G1: 4 DSP, 18 knoppen, 2 octaafs toetsenbord. Knoppen kun je toewijzen op de synth.
- rack G1, zelfde als de keys maar dan zonder toetsenbord.
- G2 keys: 4 DSP, nord pitch stick (ERRRUG FIJN!), mod wheel en 8 soft knobs met schermpjes (totaal 3x5x8 toewijsbare knoppen. Je kunt bijna alles op de synth doen behalve het daadwerlijke bouwen van een patch.
- G2 Engine: 4 DSP en een aan/uit knop. Je moet je patches dmv midi besturen (een controller of sequencer of wat dan ook), je kunt dus niets instellen zonder PC of controller.
- G2X: 8 DSP, 2 extra mod wheels en groter toetsenbord, verder zelfde als G2 key.

Voor alle modellen behalve de micro (en de G2X want daar zit ie al in) geld dat je een DSP expansionboard er kunt inbouwen waarmee je er 4 extra DSP's in kunt zetten. Wat met name je polyphonie vergroot.

Nu ja, meer info vind je op de clavia site natuurlijk :-)

Zijn erg toffe dingen, ik gebruik de micro in een setup met een midi controllertje voor FX. En m'n G2 als main synth/FX/Drumdoos/Sequencer/Alles...
 
Ik heb eigenlijk nog niemand zien opmerken dat polyphonie op een modular anders gezien wordt dan op de meeste synths.
Een patch met drumsequence + bass sequence + lead sound is 1 stem...maar kan klinken als een compleet nummer.

Bijlage is een voorbeeldje (via muis de noten ingeklikt...dus muzikaal niet hoogstaand)
 

Attachments

  • MicroRave2.mp3
    514,5 KB · Bekeken: 63
Bedankt voor het overzicht, dat was ongeveer wat ik zocht.

Ik moet zeggen dat ik nog niet echt overtuigd ben geraakt door de demo's op youtube. Weet iemand een site of tracks waar ik wat 'far out' sounds kan horen die door de Nord Modular zijn voortgebracht?
 
idd, polyphonie werkt heel anders:
- als je een 'normale' synth patch bouwt kun je de stemmen verdelen over de aanwezige DSP's, je bouwt eigenlijk 1 stem.
- maar zoals neuromancer zegt kun je in één patch al heel veel geluidsbronnen bouwen waardoor het héél anders klinkt als maar één stem. Bv een complete drum track met baslijn. Akkoorden zijn wel wat lastiger op die manier...
Kortom, met een micro kun je al een compleet nummer maken met wat creativiteit :-)
 
er is ook ergens op het internet een overzicht met de verschillen en overeenkomsten tussen de G1 en G2 modules, maar ben even kwijt waar ook alweer.

@ burb kun je iets over het verschil in geluid tussen de G1 en G2 zeggen; ik maak (in bed) soms wel eens een G2 patch (met de demo software) en als hij bevalt probeer ik hem na te bouwen op de G1, alleen het klinkt niet helemaal hetzelfde (ik heb nu zelfs een patch die 'totaal' anders klinkt op de G1)
 
Dat lijkt er al een stuk meer op :)

Die youtube demootjes zijn wel aardig, maar een typisch synth arpje kunnen al mijn andere bakjes ook wel.
 
Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een prettig geprijsde Micro om te kijken of het bevalt. Mocht het mijn ding zijn kan ik hem altijd nog wegdoen en een G2 halen.
 
Hey...vet man!

Ik heb de Modular (1 Rack) zo'n 7 jaar geleden gekocht en ben er nog steeds van onder de indruk.
 
Doe je goed. En nu willen we graag wat zelfgemaakte patches horen ;)
 
Yay :)

Ik zal zeker snel wat patches posten, moet zeggen dat het eigenlijk heel makkelijk en intuitief werkt allemaal. Inmiddels heb ik al een behoorlijk dikke vocoder gemaakt :)

Het is een mooi apparaat, ik ben onder de indruk van de mogelijkheden en geluidskwaliteit. Een goede keuze lijkt me.

Overigens, voor de G2 gebruikers die net als ik Vista gebruiken, er zijn nu nog GEEN drivers voor Vista. Hier wordt wel aan gewerkt door Clavia en er schijnen betaversies in omloop te zijn. Er is echter een work-around om de G2/editor aan de gang te krijgen. Installeer de software en drivers op de gebruikelijke manier. En dan, voor iedere keer dat je de editor start en hij 'ziet' de G2 niet (in het Engels wegens copy-paste van electro-music.com):

1. Go into Device Manager
2. Under Sound/Video/Game Controllers, right-click "Clavia Nord Modular G2"
3. Click "Update Driver Software"
4. Click "Browse my computer for driver software" (this is the only option that works)
5. Click "Let me pick from a list..." (this is the only option that works)
6. "Clavia Nord Modular G2" should already be highlighted in the list.
7. Click "Next"
8. Click "Close"
9. Restart editor

Deze methode werkt prima in elk geval. Het is niet ideaal, maar goed genoeg totdat de officiele Vista driver beschikbaar komt.
 
als je wil weten welke klanken je uit een modular kan halen ....tis een sample based vst'tje ....
http://www.soundburst.com/northmood.html


Een echte is nat. veel leuker ...en de creatieve sequencing is echt uniek ...Je kan zelfs je eventsequencermodules gebruiken als oscilatorwaveform ( zo kanje dus je waveforms a.h.w. tekenen )
 
als je wil weten welke klanken je uit een modular kan halen ....tis een sample based vst'tje ....
http://www.soundburst.com/northmood.html


Een echte is nat. veel leuker ...en de creatieve sequencing is echt uniek ...Je kan zelfs je eventsequencermodules gebruiken als oscilatorwaveform ( zo kanje dus je waveforms a.h.w. tekenen )

Die vst kost 149 euro. Paar tientjes erbij en je hebt een micromodular. :) Ook is er die gratis standalone G2 versie beschikbaar.

Dat van die eventsequencers moet je eens nader uitleggen. Klinkt interessant!
 
Die vst kost 149 euro. Paar tientjes erbij en je hebt een micromodular. :) Ook is er die gratis standalone G2 versie beschikbaar.

Dat van die eventsequencers moet je eens nader uitleggen. Klinkt interessant!
Ik bedoel de note sequencer met verticale sliders ....je moet die dus niet gebruiken om events uit sturen naar osc's ..maar de events zelf ( dus de waanzinnig hoge snelheid waarmee je door de sequencer scant) als audio signal gebruiken ( dus als oscwaveform )
Je ka ook meerdere notesequencer achter elkaar hangen ...dit bepaalt dan de uiteindelijke lengte van je wavecycle

Men neme een eventsequencer ...lage clockratemultiplier ( dus de eventssequencer gaat dus nu heel snel ....elke parameter van de ( dus de verticale sliders ) eventsequencer vormen nu samen een korte cycle die je dus zelf kan aanpassen ...output eventsequencer..naar whatever je wil.
Weet dat een control signal net zo goed een audiosignal kan zijn ....enigste wat je in het achterhoofd moet houden is dat de controlsignal rate die van een audiosignaal moet zijn om uberhaupt iets te kunnen horen ....en daar komen de clockdividers handig van pas als je op een extreem hoog tempo werkt
Kheb mn modular nu niet bij de hand ...kzal eens zie of ik nog een patch heb staan
 
Die vst kost 149 euro. Paar tientjes erbij en je hebt een micromodular. :) Ook is er die gratis standalone G2 versie beschikbaar.

Dat van die eventsequencers moet je eens nader uitleggen. Klinkt interessant!
Ik bedoel de note sequencer met verticale sliders ....je moet die dus niet gebruiken om events uit sturen ..maar de events zelf ( dus de waanzinnig hoge snelheid waarmee je door de sequencer scant) als audio signal gebruiken
Je ka ook meerdere notesequencer achter elkaar hangen ...dit bepaalt dan de uiteindelijke lengte van je wavecycle

Men neme een eventsequencer ...lage clockratemultiplier ( dus de eventssequencer gaat dus nu heel snel ....elke parameter van de ( dus de verticale sliders ) eventsequencer vormen nu samen een korte cycle die je dus zelf kan aanpassen ...output eventsequencer..naar whatever je wil
Je kan dus je notesequencer ( met value sliders ) laten aansturen door een snelle lfo ( 392 hz )..de controlsignal out van je sequencer naar een envelope ....pres a key en doodle nu wat in je sequencer ....realtime wavedrawing ...( je hebt wel geen keyboardtracking :D )
 
Back
Top