minimoog external cv ervaringen

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
979
Om de thread rondom de ARP2600 niet te vervuilen start ik hier door met het probleem dat ik ondervind met mijn minimoog. Die tracked wel keurig op z'n eigen keyboard maar niet op een 1V/oct komend vanaf de cv-in. Zie hier:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85251&page=2

o jee,
Dat schema van de minimoog geldt alleen voor de hogere serienrs. Ik heb een lager nummer en daarvoor geldt onderstaand schema. Opvallend is dat dan de weerstanden van keyboard-cv en cv-in gelijk zijn: 51,1k. Iedere oscillator heeft trouwens dezelfde schakeling. Alle 3 de oscillatoren vertonen dezelfde afwijking dus ik vermoed dat er geen afwijking in de weerstanden zit.

Zou het keyboard-cv van de oudere serie anders zijn dan de nieuwe serie ?
Of betreft dit een ontwerpfout ?
Klopt mijn berekening: als ik de weerstand van de cv-in verlaag naar 50k dan komt alles goed ?
 
Ik heb de 3 51.1kOhm weerstanden behorend bij de cv-in voor iedere oscillator vervangen voor 47kOhm weerstanden en er voorafgaand één precisie-potmeter van 5kOhm voor gezet. Dit samen valt perfect af te stellen op 50kOhm voor iedere oscillator, hetgeen ik dacht nodig te hebben.

Maar helaas. Gevolg was dat via external cv de tracking per octaaf nog slechter werd. Ik moest bv C1 D2 extern spelen om ongeveer een octaaf op de minimoog te halen. De tracking liep dus zeker een hele toon per octaaf achter. Dat is slechter dan voorheen. Door het draaien aan de potmeter verschuifde dit geheel, zoals bij de range-instelling achterop zeg maar, maar de scaling van de cv-in verbeterde niet. Ook wijzigde dan de tuning van het minimoog-keyboard zelf een beetje hetgeen ik niet verwacht had.

Ik heb de mod dus maar weer ongedaan gemaakt en alles is weer terug bij het oude.

Wie heeft er ervaring met het extern aansturen van een minimoog D met ouder serienr ? Binnen een octaaf valt het niet op maar over meerdere octaven is de afwijking te groot om bruikbaar te zijn. Dat moet toch iemand opgevallen zijn ?
 
Nou, geen reakties zover.

Tijd voor een nieuwe vraag. Iedereen heeft het over de fijne vervorming bij het opschroeven van de audiolevels voor het filter. Ik hoor hier niets dan alleen een volumeverandering. Dus even de scoop erbij om te zien of er vervorming optreedt. Conclusie: geen vervorming. De volgende foto geeft een triangel met laag volume.
 

Attachments

  • mini low.JPG
    mini low.JPG
    25,5 KB · Bekeken: 65
En vervolgens met de betreffende mixer-draaiknop geheel open. Het blijft een triangel:
 

Attachments

  • mini high.JPG
    mini high.JPG
    26,1 KB · Bekeken: 68
Dit in tegenstelling tot een memorymoog: hier verandert de driehoeksgolfvorm...
 

Attachments

  • memory low.JPG
    memory low.JPG
    28,2 KB · Bekeken: 68
in een soort sinus bij openschroeven van de pre-filter mixer.

Vergis ik me en vervormt de minimoog gewoon niet en doet alleen de memorymoog dat ?
 

Attachments

  • memory high.JPG
    memory high.JPG
    30,9 KB · Bekeken: 67
Ik heb er verder niet zo'n verstand van maar is het niet zo dat (Mini)Moogs niet netjes op 1v/Oct lopen maar iets van 0,97 v/Oct. Dat is zelfs bij de Voyager zo. Kun je dat niet instellen op je MIDI/CV converter (kan wel op een Kenton Pro2)? Als je van de ene CV/Gate synth naar de andere wil dan zou je wel een probleem hebben.
 
ik dacht dat de multimoog op 0,97v liep. voor cv in niet zo'n probleem( gewoon ee regelbaar weerstandje ertussen) maar wel als je de multimoog als masterkeyboard wilt gebruiken, want dan moet je het signaal gaan versterken hetgeen lastiger is
bij de mini is het, dacht ik juis andersom. die loopt soms op 1,2 volt/octaaf. dus dan moet je de uitgang van je midi/cv converter gaan versterken want dat overstijgt het instelbereik van bv de doepfer mcv4.
heb het zelf opgelost door de cv in van de mini en de trig in door een professioneel repareteur te laten ombouwen/aanpassen naar de standaard waarden.
 
Het keyboard van de mini genereert 1,02V/oct. Dat wijkt te veel van 1,00V af om zuiver te kunnen spelen. Ik heb dus geprobeerd met interne weerstands-aanpassingen de cv-in hierop te corrigeren maar dat had geen goed effect.

Ik wil tzt de minimoog onder handen laten nemen door een deskundige echter ik wil ook een lintronics midikit in laten bouwen. Bij navraag aan Rudi of mijn gewenste modificaties te combineren zijn met zijn midikit vernam ik enkele dagen terug dat zijn midikit niet meer geproduceerd wordt: de benodigde processoren zijn niet meer verkrijgbaar en hij zou de kit moeten herontwerpen...

Wat betreft het clippen van de pre-filter mixer: Ik lees dat de Aururia minimoog V een soft-clip-knop heeft om dit te simuleren. Toch vraag ik me af of de originele minimoog D clipping vertoont.
 
waarom is dat zo moeilijk? heb zelf een boxje gemaakt, plug in / plug out en gewoon een serieele weerstand ( regelbaar) ertussen geduwd. pak een paar verschillende waardes en dat moet toch gaan. andere vraag is of je het keyboard van de mini nou zo bijzonder vindt om op te spelen. is er toch een van "heel veel gebruiken anders begint die kuren te krijgen"
"wat betreft clipping":
meer een lichte mate van enige vervorming. merk het eigenlijk pas goed bij tevens out-extin feedback . wel aangenaam warm.
maar het is zeker niet alsof je een distortionpedaal erbij aanzet.
vind de aturia trouwens wel aangeneem bevallen ook . een van de softwaresynth's waarbij het aardig goed gelukt is om dat analoge tintje goed vastteleggen . voelt qua sound een beetje als een echte mini, ( behalve dan de wheelmodulatie. daar heb ik toch zondermeer liever de echte)
 
Bij mijn poging merkte ik dat de range verschoof en niet de scaling. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Tevens wijzigde daardoor ook de tuning van het keyboard. Tip van Rudi was de cv-in zodanig te routen dat hij het pad van het keyboard volgt. Daardoor zou ook de slide-functie werken en de filter-key-follow wat ik ook een must vind.

Doel is de minimoog te bespelen vanaf een ander keyboard. Bv het ARP2600 keyboard met al z'n extra functies maar ook vanaf de jp8 (arpeggiator, erg leuk maar nu niet bruikbaar genoeg ivm die 1,02V/oct)...

waarom is dat zo moeilijk? heb zelf een boxje gemaakt, plug in / plug out en gewoon een serieele weerstand ( regelbaar) ertussen geduwd. pak een paar verschillende waardes en dat moet toch gaan. andere vraag is of je het keyboard van de mini nou zo bijzonder vindt om op te spelen. is er toch een van "heel veel gebruiken anders begint die kuren te krijgen"
"wat betreft clipping":
meer een lichte mate van enige vervorming. merk het eigenlijk pas goed bij tevens out-extin feedback . wel aangenaam warm.
maar het is zeker niet alsof je een distortionpedaal erbij aanzet.
vind de aturia trouwens wel aangeneem bevallen ook . een van de softwaresynth's waarbij het aardig goed gelukt is om dat analoge tintje goed vastteleggen . voelt qua sound een beetje als een echte mini, ( behalve dan de wheelmodulatie. daar heb ik toch zondermeer liever de echte)
 
Dat zou een optie zijn ja. Maar ik neig nu toch naar een oplossing waarbij de cv-in als het ware het keyboard vervangt ivm de glide en key-follow.

Bijkomende handicap is dat 0Volt invoeren (C op extern keyboard) resulteert in een F (de eerste toets op de minimoog). Er zou dus een correctie opgeteld moeten worden bij de cv-in om de minimoog toch een C te laten spelen.
 
"Dan kan je toch 1 volt cv versterken naar 1,02 volt?
Lijkt mij geen probleem"
nou , kijk een weerstandje solderen kan ik nog wel , maar een versterkertje om van 0,92 ( ongeveer) naar 1 te komen ( oftewel 0-4,58volt naar 0-5 volt) , dat gaat mijn kunnen te boven. erg jammer want ik vindt de multimoog juist wel weer erg fijn om andere analoge mee aan te sturen. dus als de gelegenheid zich ( nu?) voordoet, graag...


"Bijkomende handicap is dat 0Volt invoeren (C op extern keyboard) resulteert in een F" daarvoor kun je op bv de doepfer mcv4 dmv een referentienoot de laagste noot invoeren. zodat dus alleen een weerstand ( als de mini master is ) of een versterkertje zoals hierboven genoemd ( als de mini wordt aangestuurd) nodig is.
trouwens op de doepfer kun je de keyboardtracking fijnregelen en volgens mij haalt ie echt wel 1,02volt. maar zoals ik aangaf , ik denk dat het verschil , althans bij mijn mini, groter is/was , meer zoiets van 1,2volt/oktaaf
overigens heb je met deze mcv's inderdaad wel het verdwijnen van de portamento, da's wel jammer inderdaad
 
Back
Top