Oakley bouwverslagje update (3)

djrevmoon

Ingeburgerd
Lid sinds
19 juli 2007
Berichten
39
Locatie
almere
Hallo allen,

door wat gedoe en drukte met mijn werk (ben maar voor mezelf begonnen als zzp'er, werkgevers zuigen) heeft het even geduurd voordat ik weer wat nieuwe modules kon bouwen. Maar nu is dan de tijd gekomen :okdan:

In totaal had ik tot nu toe gebouwd: Midi-CV, VCO, VC-ADSR/VCA, VCF, Multimix. Nieuw zijn: ADSR/VCA, Equinox, Multiples en Wogglebug. Deze laatste is niet van Oakley maar leek me een leuke toevoeging. Zie foto's voor de setup nu.

De Multiples zijn simpel: 4x4 mults met schakeljacks tussen de groepen om ze los te koppelen als je er iets in steekt. Handig voor splitsen van signalen zoals gates en CV's.

De Equinox phaser is een fantastische module. Hier: http://www.oakleysound.co.uk/equ-01.mp3 kun je hem aan het werk horen. Geen bouwbijzonderheden. Maar wel mooi klinken :-)

De ADSR/VCA is er een die ik al had gebouwd maar dan in de voltage controlled versie, dus ook hier geen bijzonderheden.

De Woggelbug is raar beessie. Via via kwam ik op deze pagina terecht: http://diy.czmok.de/mod/gbuy/woggle.html. De beschrijving van het ding kun je hier vinden: http://www.musicsynthesizer.com/WoggleBug/WoggleBug.html. Het is een van Buchla afgeleide random voltage generator met wat vreemde uitgangen. De PCB is nu aan zijn 3e run toe, In tegenstelling tot de oakley modules is voor dit ding geen bouwpakket te krijgen dus ik heb zelf alle onderdelen moeten zoeken. Dit leverde de nodige problemen op zoals de bourns pots die hier heel duur zijn en heel erg licht draaien dus niet hetzelfde aanvoelen als de oakley pots van vishay. Jammer, maar nix aan te doen. Geen potbrackets ook dus een beetje mechanisch minder stabiel. PCB bevat ook paar kleine foutjes waardoor een extra condensator op de achterzijde van de print moet worden gesoldeerd die niet in het schema staat, en de aansluitingen van de externe pots zijn net andersom gelabeled. Na heel wat geknutsel en gedoe werkte het ding nog steeds niet. Totdat ik de twee CD4046's omwisselde en toen deed hij het. Kennelijk luistert het zeer kritisch welke chip je hebt, of hij gaar oscilleren in deze setup. Al met al een zeer grappig ding.... hij klink supervaag en daarom erg leuk.

Ik heb nu nog liggen: VC-LFO en Noise generator. Deze bouw ik in de loop van de week wel. Hierna ga ik de MFOS analoge sequencer bouwen met circulaire layout. Dat ding is echt supersupervetgaaf........ als je hem nog niet kent kijk hier even: http://www.youtube.com/watch?v=EU6d24_eZ08

Zie foto's voor details.....

groeten!!

--Ralph
 

Attachments

  • woggleequi.jpg
    woggleequi.jpg
    270 KB · Bekeken: 94
  • overzicht.jpg
    overzicht.jpg
    693,4 KB · Bekeken: 75
  • wogback.jpg
    wogback.jpg
    154,9 KB · Bekeken: 68
Ook ik ben bezig met een Oakley modular. Ralph en ik hebben wat mail en telefonisch contact gehad en mede dankzij zijn hulp heb ik inmiddels een prachtig werkende modular.
Bedankt voor je bouwverslagjes en je hulp Ralph.

Hier wat foto's van mijn modular. Ik heb een noise, state variable filter en polydac in bestelling staan.

Mijn Oakley modular bestaat nu uit:
- 3 x VCO
- 2 x ADSR/VCA
- 2 x VC LFO
- 1 x multimix
- 1 x powersupply
- 2 x dizzy board
- 1 x superladder filter
- 1 x Equinoxe phaser
- 1 x S&H/Slew
- 1 x Triple VCA
- 1 x Little Lag
 

Attachments

  • Modular1.jpg
    Modular1.jpg
    93,3 KB · Bekeken: 71
  • Modular2.jpg
    Modular2.jpg
    93,4 KB · Bekeken: 70
  • Modular3.jpg
    Modular3.jpg
    70,1 KB · Bekeken: 75
  • Modular4.jpg
    Modular4.jpg
    136,8 KB · Bekeken: 74
Ziet er heel mooi uit Renepela! Heb je de kasten ook zelf gemaakt? Zo ja, kan je daar wat meer over vertellen? Ik kan niet goed zien hoe de zijkanten vast zitten.

Ik weet niet of je daar interesse in hebt maar misschien kunnen we een keer wat afspreken. Ik woon in Dordrecht en heb een Synthesizers.com cabinet(je) (zie www.attorks.nl).
 
Ik heb op aanwijzing van Ralph de kastjes zelf in elkaar gezet. Bij de Gamma verkopen ze beuken timmerpanelen en ze zagen ze meteen voor je op maat.
Ik heb als lengte 20U (88,9 cm) genomen. Twee planken van 20 U laten zagen dus voor de boven en onderkant.
De zijkantjes zijn 5U hoog+3,6 cm (de planken zijn namelijk 1,8 cm dik).
Die heb ik er met deuvels en wat houtlijm tegenaan gezet. Daarna heb ik boven en onder twee latjes van ongeveer 1,2 cm erin gezet om de panelen tegenaan te schroeven. Als je wilt kan ik er wel foto's van maken.
Ik heb ze ook nog in de blanke beits gezet.
Ralph heeft ongeveer dezelfde kastjes alleen hij heeft ze in de bijenwas gezet voor een donkerder kleur.
Kwestie van smaak.

Lijkt me zeker leuk om eens af te spreken Martin.
 
mooie kast renepela.

btw wat de fronts van motm en oakley betreft.

ik heb is geprobeert tussen 2 modules een T alu profiel te zetten van 2mm dik,wat de modules beter van elkaar scheidt,en het geeft een heele andere en mooiere look,doort feit dat ze vlak zwart zijn zie je nu slecht onderscheiding tussen de modulles,met dat latje ertussen worden ze goed zichtbaar gescheiden en het geef een pro look ook.
 
Op zich een goed idee, maar door die 2 mm dik past de boel dan in de breedte niet meer in de kast. Had ik dan meteen toen ik de kast maakte rekening mee moeten houden.
 
Op zich een goed idee, maar door die 2 mm dik past de boel dan in de breedte niet meer in de kast. Had ik dan meteen toen ik de kast maakte rekening mee moeten houden.

ja.

ik ga ff een foto posten straks dan zie je wat het geef,het is echt wel veeel mooier,de motm kind frontz zouden zo een afgeschaaft blank alu randje moeten hebben langs beide zijde,maar dat latje ertussen is ook ni mis,het geeft een contrast en diepte aan de modulles en het staat mooi met die alu schijfjes in de knoppen ,nu heb je 1 vlak front over heel de lengte en die moog knoppen lijken verloren te staan.
 
enige foto die ik nog heb,maar zo geeft het een idee.

attachment.php
 

Attachments

  • motomalu.jpg
    motomalu.jpg
    69,5 KB · Bekeken: 69
Wellicht is zo bezig zijn wel de beste manier op Synthesizers echt te leren begrijpen! Erg mooi. Leuk dat jullie deze projecten delen!
 
Back
Top