Aanschaf digitale piano voor beginner?

realrisk2

Nieuwkomer
Lid sinds
30 Maart 2008
Berichten
8
Ik ben een complete 8Dbeginneling op synth-gebied. Ik ben een ervaren pianist, een dagje ouder, en ik heb weinig zin om me in allerlei hardware problemen te verdiepen. Bij mij gaat het in de eerste plaats om het spelen en componeren. Ik heb een goede computer (quadcore) en
ik ben op zoek naar een digitale piano met de volgende kenmerken:

1. Prijsklasse in :maffia:Amerika (waar ik woon) 2000 - 3000 US

2. Zo goed mogelijk een :geslaagd:akoestische piano benaderen

3. De beste :okdan:prijs/kwaliteit synthmogelijkheden.

4. Ik stuitte op de :yamaha: Yamaha cp300 (US 2200) en de :kroon:Roland RD700SX (US 2100). Aanraders?

Verder:
5. welke 8Dsoftware/hardware/kabels moet ik als beginneling aanschaffen?

6. Zijn :dj:extra geluidskaarten/speakers enz. enz. noodzakelijk?

Wie kan mij met :eureka:advies helpen?
 
heel veel smileys
Waarom is een echte piano geen optie? :)

4. Ik stuitte op de Yamaha cp300 (US 2200) en de Roland RD700SX (US 2100). Aanraders?
De SX heeft al een opvolger, de GX. Daar heb je gewoon 1 dikke makkelijke PIANO knop, en dan kun je met de sliders ook nog de klep open en dicht zetten:). Die vond ik zelf erg prettig spelen.

Het belangrijkste is verreweg de feeling van de toetsen, en daarvoor moet je echt naar de winkel toe, dat kun je niet via een messageboard vertellen.

5. welke software/hardware/kabels moet ik als beginneling aanschaffen?
Hardware:
Als het ding wat je koopt achterop een USB-uitgang heeft hoef je er niks bij te kopen; is dat niet zo, dan een USB-MIDI interface, zoals http://www.zzounds.com/item--THKMIMMS22 of zo. Geluidskaart: zie onder.

Kabels: tja, waar gaat je geluid naar toe? Van piano > computer (jack/jack) en van computer > speakers (jack/jack of jack/xlr).

Software: daar is zoveel keus in dat het niet meer grappig is, en het komt er ook weer voornamelijk op neer wat je zelf leuk vindt om te gebruiken. Download gewoon eens wat demo-versies van Cubase, Sonar, Ableton, FL Studio, etc. en probeer gewoon wat je goed bevalt. Kijk hoe snel je een melodie kan neerleggen, opnames kan maken, of wat prettig werkt. Elk stuk software heeft een eigen filosofie qua gebruik; Cubase en Sonar zijn wat "traditioneler", en als die aanpak je bevalt, dan gebruik je dat :).

6. Zijn extra geluidskaarten/speakers enz. enz. noodzakelijk?

Over het algemeen zit er in je computer een geluidskaart die niet echt veel voorstelt - namelijk de on-board kaart op het moederbord. Verder zijn computerspeakertjes over het algemeen goedkope baggergevallen.

Dus, die wil je vervangen door iets beters. Wil je alleen spelen of ook nog complete productie doen? Bij alleen spelen; mik er een Audiophile 24/96 of 192 of een E-mu 0404/1212m in, en klaar. Doet de klus prima. Wat speakers betreft; de meesten hebben hier monitorspeakers. Lees https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693 maar eens door.
 
Dank je wel, Yoozer, voor je prompte reactie!

Heel veel smileys, inderdaad, doe ik overigens nooit, maar kom, laat ik het 's een keertje doen en daarna ook nooit meer....

1. Een akoestische piano is geen optie voor mij. Ik woon in Amerika, niet in de USA maar wel in Suriname... (oef). Met een luchtvochtigheidsgraad van meer dan 90%. Alsjeblieft. Een akoestische piano is een ramp. Ook met luchtvochtigheidsregelaars, verwarmers enz enz, het is gewoonweg niet te doen want je kan je piano elke drie maanden gaan zitten stemmen.

2. Suriname dus en hier bestaat het aanbod uit enkele overjarige digitale modellen in de winkels. Ik heb dus geen enkele optie om me voor de aanschaf van de Yamaha cp300 en de door jou gesignaleerde Roland 'live' te orienteren.
(Overigens, wat toetsaanslag van de digitale piano's betreft: elke akoestische piano verschilt hierin van een andere. Het is altijd (heel veel) wennen bij het spelen op een andere akoestische piano. Ik maak me daarom geen zorgen over het feit dat een digitale piano - die ook allemaal van elkaar verschillen - een 'andere' toetsaanslag heeft.
Maar natuurlijk moet het geen puin zijn...)

3. Wat computer betreft - ik heb alleen maar voor de volledigheid vermeld dat ik een redelijke computer heb - ik zou het liefst zonder de computer met m'n digitale piano werken. Maar ik ben bang dat het voor de composities niet zo handig is. Naar ik begrepen heb, moet het mogelijk zijn om van de digitale piano je geluid via memory cards over te brengen naar de computer en dan softwarematig in Cubase, Fruity Loops enz enz te bewerken.

4. Wil je alleen spelen of ook nog complete productie doen? Bij alleen spelen; mik er een Audiophile 24/96 of 192 of een E-mu 0404/1212m in, en klaar. Doet de klus prima. Wat speakers betreft; de meesten hebben hier monitorspeakers. Lees https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693 maar eens door.

Brrrrrr..... Thread begonnen te lezen maar middenin opgehouden. Mixers, monitoren, enz enz, daar begint de technopraat waar ik - als absolute beginneling op synthgebied - totaal geen verstand van heb.
Ik weet dan ook helemaal niets over audiophile of E-mu... Is dat software of hardware?
Is componeren en dan bewerken op de computer niet voldoende? Welke stap(pen) mis ik?
Wat geluidskaart betreft, vrees ik dat je gelijk hebt. Betere geluidskaart kopen dus, maar wat en tot welke prijs? (De gemiddelde luisteraar hoort het verschil niet tussen een 256-mp3 en HD Audio...)

Mijn doelen blijven dus overeind:
1. een digitale piano in de prijsklasse 2000-3000 US die het akoestisch geluid zoveel mogelijk benadert
2. componeren met de digitale piano om te horen hoe de composities in rudimentaire (digitale) vorm - met extra instrumenten - klinken zodat ik aanpassingen kan plegen om uiteindelijk (hopelijk!) met 'echte musici en instrumenten' de composities te spelen.
3. Als het niet anders kan, zonder de extra musici dus, de composities met zo 'natuurgetrouw' klinkende instrumenten op cd te branden enz enz

Jouw advies heeft me intussen aardig geholpen om m'n vragen scherper te formuleren. Nogmaals bedankt!!
 
De Yamaha CP300 verkies ik boven de Roland RD700SX (de GX heb ik nog niet gehoord). Misschien een een kwestie van smaak, maar de Yamaha vind ik warmer, levendiger en natuurlijker klinken dan de Roland...

Ik heb zelf al bijna een jaar een CP300 en geniet er elke dag nog voluit van. De aanslag is goed (Yamaha's vleugel-achtig) en er zitten ook interne stereo speakers in waar nog aardig wat vermogen in zit. Goed voor thuis of als monitoring op het podium dus.

CP300 :biertje:
 
Dank je wel Organix.
Het wordt steeds meer hellen naar de yamaha dus - althans wat de 'akoestische' prestaties betreft.
Nu nog een beetje feedback op m'n zogenaamde technische vraagjes en dan kan ik tot de bestelling overgaan.
 
Ik ben juist weer een Roland fan wat betreft de sound en het klavier, ben al jaren een tevreden eigenaar van een Roland RD-700 (eerste versie). Ik heb nog geen ervaring met de CP300, maar ik heb indertijd de CP200/250 vergeleken met de RD-700, en vond de Yamaha te blikkerig klinken, en met klavier van Roland kan ik beter overweg wat betreft genuanceerd spelen.

De RD-700(SX/GX) en CP300 zijn overigens allebei stage piano's, zonder ingebouwde speakers etc.; je hebt dus iets van een versterker nodig (of altijd met koptelefoon spelen). Zoek je iets met ingebouwde speakers, kijk dan eens naar de digitale piano's voor de huiskamer (o.a. de Roland HP-series, Yamaha Clavinova series). Ik heb onlangs een paar Roland en Yamaha home piano's vergeleken, en vind dat beide merken nu hele natuurgetrouwe klanken neerzetten, met name in het duurdere segment (>1500 euro). Yamaha heeft een wat meer straight-in-your-face geluid, Roland klinkt wat diffuus (en vaak toch net even iets warmer).

Maar ik kan je maar één ding zeggen: ga het zelf beleven, probeer het uit. De klank en klavieren zijn verschillend, en over smaak valt niet te twisten.
 
Oei, dat wordt een moeilijke keuze ;)

Over de Roland RD700SX (heb ik pianoles op):
-klavier speelt super
-over de pianosound: erg veel nuances, maar wel wat 'dof'
-heeft aan de ene kant veel toeters en bellen (drawbarfunctie, veel effecten etc. etc., maar is ook eenvoudig te bedienen

Over de CP300
-speelt ook fijn
-pianogeluid: iets scherper en directer dan de Roland, vind ik zelf erg tof!
-lekker simpel, maar ook redelijk wat functies!
-ingebouwde boxen (! wel dus)

Kwa bediening is een Yamaha CP300 wat eenvoudiger denk ik.
En de CP300 heeft wél ingebouwde boxen (30W) !!

Zelf stem ik voor de CP300, maar uiteindelijk ben jij het die de knoop doorhakt, gelukkig maar!
Je zou ook kunnen wachten voor de RD-700GX, maar dan krijg je vooral meer functies/effecten en betere EP's en een fijner klavier..Of je er veel op vooruit gaat kwa akoestische piano is de vraag..

Succes!
 
Hallo jongens, ik waardeer jullie suggesties zeer.
Wat het verschil in geluid tussen de roland en yamaha betreft, ik neem aan dat dat echt om persoonlijke smaak gaat. Let wel: ook alle akoestische piano's klinken verschillend, dus.... Ik ben daarom niet zo kritisch wat het geluid betreft, voor zover deze EEN akoestische piano zoveel mogelijk in deze prijsklasse benadert. Warmer, killer, helderder, enz enz, daar pas ik me gewoon bij aan, zo flexibel ben ik gelukkig nog wel.

Maar de technische zaken, de prijs/kwaliteit verhouding, het aantal mogelijkheden daar komt het nu op neer. Ik las de reactie van Dr. RiPsaw en ik dacht bij mezelf, ojee, net nu ik een beetje in de richting van de Yamaha cp300 hel, weer die twijfel of het nu de roland RD-700GX moet zijn. iFox en Organix gaan weer voor de Yamaha. En ja, volgens de specificatie heeft die WEL klasse speakers.

En dan de verkrijgbaarheid. Het schijnt dat alleen de Yamaha in Amerika verkrijgbaar is. Van de Roland krijg ik alleen maar prijzen in Engeland gegoogled. Nogmaals, ik woon in Suriname en daar zijn alleen maar enkele archaische digitale piano's in welgeteld 1 winkel.
Ik weet dat ik een gok neem, niets te beluisteren, te bespelen, te zien... Maar ja, als zoveel mensen in deze prijsklasse met yamaha/roland tevreden zijn, ben ik echt geen spelbreker.

Ik merk ook - gezien de discussies op internet - dat zelfs de technische mogelijkheden van yamaha en roland 'smaakgevoelig' zijn. Van de week moet ik toch echt een beslissing nemen. Alleen als die Roland echt duidelijk boven de Yamaha uitsteekt, zal ik die trachten te traceren. De Yamaha lijkt me 'mainstream' in America en dat is toch handiger ivm garantie/onderdelen/accesooires enz.
 
Wellicht hebben ze wel oudere modellen staan in de winkel. Bijvoorbeeld de Yamaha P90. De toetsaanslag van de 90 verschilt niet zo heel veel van de nieuwere modellen en zou in dat geval een goede indruk geven van de zwaarte van de aanslag.

Mijn ervaring met Roland en Yamaha klavieren is dat de Rolands een stuk lichter zijn en wat meer geschikt voor niet-piano toepassingen (wat meer all-round). De Yamaha klavieren vind ik een stuk dichter bij de 'echte' piano-feel liggen.

De GX schijnt een fantastisch nieuw klavier te hebben, die ken ik dan weer niet.

Qua features, de Yamaha digitale piano's zijn over het algemeen wat meer no-nonsence dan de Rolands. In de Rolands zul je bijvoorbeeld wat betere bread-'n-butter sounds en effectmogelijkheden vinden.
 
Okay mc kwok, je haalt me over de streep. (Ik ben erg blij dat zoveel mensen met me meedenken).

De Roland rd700gx komt pas eind april/begin mei op de Amerikaanse markt. Een aantal winkels hebben hem in de voorverkoop voor de prijs van 2395 dollars (de Yamaha cp300 gaat voor 2195). Vaste prijs, geen concurrentie.

Indien ik nu voor de Roland kies, ben ik een van de allereersten. Dat is misschien wel leuk maar het kan heel naar zijn indien de Roland enkele kinderziektes heeft. Ook met garantie kom ik dan niet veel verder want dan moet ik de piano terug verschepen, enz enz. Al die rompslomp heb ik niet nodig.
De Yamaha heeft zijn waarde reeds bewezen en heeft de kinderziektes reeds achter de rug. De Yamaha is misschien niet zo spectaculair maar onderhand wel heel betrouwbaar. Indien de Rolanddealer zich in Suriname zou bevinden, had ik me wat beter kunnen orienteren maar voorlopig zijn er hier alleen maar drugdealers.

Ik kies daarom voor de Yamaha CP300:
blank.gif
blank.gif

Keyboard Premium GHE (Graded Hammer Effect) Piano Action, 88 Keys, A1-C7 Sound Source AWM Dynamic Stereo Sampling Polyphony (max.) 128 Voices Presets: 50 Voices
XG Voices: 480 Voices + 12 Drum kits Performances 64 performances x 56 files (max.) Effects reverb, Chorus, Master Equalizer, Variation effect, Insertion effect x 3 Controller Master Volume Dial, Pitch Bend Wheel, Modulation Wheel, Master Equalizer Slider, Zone Control Slider, song Volume Slider Display 24 characters x 2 lines, LCD with back-light Recording/Playback 16-track recording/playback, Tempo adjustment, max. capacity: 1.4 MB, 140,000 notes Jacks/Connectors MIDI (IN/OUT/THRU), PHONES, INPUT (L/MONO, R), OUTPUT (L/MONO, R), XLR OUTPUTS (L/MONO, R), OUTPUT (L/R), ASSIGNABLE FOOT PEDAL (SUSTAIN/SOSTENUTO/SOFT/AUX), USB TO HOST, AC INLET Main Amplifiers 30 W x 2 Speakers 13 cm x 2 Dimensions
(W x D x H) 1391 x 460 x 170 mm (54-3/4" x 18-1/8" x 6-15/16") Weight 32.5 kg (71 lbs., 10 oz) Accessories AC Power Cord, Foot Pedal FC3, Owner's Manual

Options FC3 Dual Zone Piano Style Sustain Pedal FC4 Piano Style Sustain Pedal FC5 Foot Switch Style Sustain Pedal FC7 Volume Controller LP3 Digital Piano Stand MSR100 100W Powered Speaker MSR400 400W Powered Speaker STAGEPAS 300 2-way speakers & an 8-channel powered mixer

Dat brengt me naar de volgende vragen:

1. De FC3 komt standaard. De FC7 (volumeregelaar) lijkt me wel heel handig om erbij te nemen?
2. De Yamaha website geeft geen specificaties over de geluidskaart. Heb ik een (betere) geluidskaart nodig?
3. Koptelefoon? De website geeft o.a. deze optie:
Yamaha RH3C:
Frequency Response 18 Hz - 20 kHz
Impedance 100 ohms
Sensitivity 103 dB/mW
Jacks 1/8" plug and 1/4" adaptor
Cord 8' cord
Weight 8.2 oz. without cord
Warranty One year limited warranty

Wat pianobankje en staander betreft, zal ik me eerst lokaal nog eens orienteren.

Heren, nogmaals bedankt voor de input en het mee willen denken.
 
Gefeliciteerd!

1: De FC7 volumeregelaar is handig en leuk, maar niet noodzakelijk...Je gebruikt zon ding vooral veel bij de wat meer funky muziek stijlen (als wahwah-pedaal bijv.) Mocht je puur piano willen spelen, dan is overbodig, vind ik zelf
2: De CP300 heeft al eigen outputs, en zelfs 2 inputs..Je hebt pas een (betere) geluidskaart nodig als je wilt gaan opnemen op de computer oid.Kortom: om de CP300 te gebruiken is alleen een versterker en boxen (of actieve monitor) noodzakelijk.
3: Je kan elke koptelefoon gebruiken met een 1/4" plug (grote plug)..Dat betekend dus ook dat je niet persé de Yamaha koptelefoon hoeft te gebruiken, maar ook kunt gaan voor de topmerken als: Sennheiser, AKG etc..Koop vooral een 'grote' koptelefoon, zodat je voldoende bereik hebt...De kleinere koptelefoons willen nog wel een wat iel klinken, vooral de sub 50 euro koptelefoons..

Succes ermee
 
En de CP300 heeft twee gebalanceerde XLR uitgangen. Daar worden ze op het podium blij van :dj:

Qua aansluiting op de computer: voor audio opname heb je inderdaad een geluidskaart nodig. Als je genoegen neemt met de kwaliteit van je standaard PC geluidskaart, dan is dit voorlopig voldoende.

Voor componeren / sequencen van MIDI data (sequencen zonder audio-opname dus) kun je met de ingebouwde USB interface gebruiken voor aansluiting op je computer. Hierdoor heb je geen losse MIDI interface nodig.
 
Gefeliciteerd :kroon:

Ik ben zelf ook in de markt voor een upgrade van P140 naar CP300. Misschien kun je mij dan t.z.t. weer overhalen met smeuïge CP300 verhalen uit de praktijk :D.
 
Dank voor de tip over de FC7, IFox. Dat bespaart me weer wat geld. (Ik ben niet zo'n wahwah-type).
Wat de koptelefoon betreft, wat bedoel je met bereik? Is de yamaha met 18-20000 hz niet voldoende? Wat raad je me aan?

Organix, je stelt me gerust: pffftt, gelukkig geen extra monitor nodig voor wat ik wil doen.
Ik ben inderdaad bang dat m'n geluidskaart een beetje minnetjes is. M'n systeeminfo praat echter alleen over 'geluidsapparaat':
Naam SoundMAX Integrated Digital HD Audio
Fabrikant Analog Devices
Naam Sound Blaster Audigy
Fabrikant Creative Technology Ltd.
Zegt dat je wat?

MC_Kwok, ik hoop dat ik niet op al te smeuige verhalen zal stuiten. Maar zodra de bestelling binnen is - dat zal wel 2-3 weken duren - en ik een paar dagen bezig ben geweest, mail ik m'n ervaringen.
Let wel, veel soeps zal dat niet zijn want ik ben wat digitale piano's betreft, helemaal maagdelijk. Geen enkel vergelijkingsmateriaal dus.

Maar met zoveel positieve input van jullie kan het gewoon niet mis gaan!
 
Oef!
Dacht ik klaar te zijn - ik heb nog niet besteld, nog even geluidskaart/koptelefoon uitzoeken - komt DIno Jay met de Kawai MP 8 II...

Er staan heel aardige - en naar ik meen, onafhankelijke - recensies in keyboardmag.com. Ik wil jullie de conclusie van deze recencies niet onthouden:

De Roland RD-300SX is het oudst (April 2005):
http://www.keyboardmag.com/article/roland-rd-700sx/Apr-05/7566

Anyone shopping for a stage piano has a lot of options to choose from.
If your needs are simple, you may be better off saving significant money
by choosing a less expensive, less deluxe model like Roland’s own
RD-300SX, Yamaha’s P250 or P80, Korg’s SP-500, or the upcoming M-Audio
piece. None of them offer MIDI controller features to the degree that
the 700SX does, but you may like their actions and piano sounds.
If what you need is something that can do double-duty as your
piano/primary keyboard onstage and MIDI controller at home, the 700SX
starts to emerge as a more attractive choice.
If you want the Cristal of stage pianos, though, you might agree this is
it. If you can spend around $2,000 for an instrument of this type, you’d
better audition this one before you choose.

Dan volgt de Kawai-MP8 (Januari 2006):
http://www.keyboardmag.com/article/kawai-mp8/Jan-06/17512

When you go shopping for a top-of-the-line digital stage piano, you’d
better add the MP8 to your list. It comes pretty darn close to the
front-runner Yamaha P-250 in piano authenticity and feel. It challenges
the Roland RD-700SX in fun-to-play pop keyboard ergonomics. And it
raises the bar in its assortment of easily accessed brass, wind, string,
and pad sounds.
What it lacks in editing firepower, it makes up for in a simple, elegant
design approach. While in my opinion it’s not unmatched — as Kawai
claims — in replicating a grand piano’s sound and feel, it’s close
enough for jazz. Or pretty much anything else.

En uiteindelijk de Yamaha CP300 (Oktober 2006):
http://www.keyboardmag.com/article/yamaha-cp300/Oct-06/23624

This is a deadly-serious instrument. Playing it is also serious fun —
I’ve always seen finger-to-music connection as paramount when it comes
to forgetting your piano is digital, and the CP300’s is top-drawer. The
only other hardware stage piano with this kind of gravitas is the Kawai
MP-8 (reviewed Feb. ’06), and I dare say that while the Kawai’s wooden
keys give it the edge for realistic feel, the CP leapfrogs ahead for
overall sound quality.

Compared to the previous generation’s highest echelons, such as the
Kawai MP-9500, Yamaha P250, or anything else, the sonic difference is
more than enough to justify real consideration of upgrading. The CP300
is poised to become the new gold standard for those who demand the most
pianistic realism
you can get onstage without Elton John’s roadies, and
are committed enough to this pursuit that a little more weight and
expense than the median is no big deal. Come to think of it, that was
entirely true of the CP electric grands in their day. Those letters fit
like a glove.

Keyboardmag.com staaft de mening van velen die op mijn vraag gereageerd hebben.
En nou alsjeblieft geen merken meer - wie weet maakt Casio wel de allerbeste digitale piano - want ik denk niet dat mijn eigen persoonlijke muziekkwaliteiten echt zoveel research rechtvaardigen.

Maar toch bedankt voor je input, DIno Jay!
 
Eventuele "scherpe" geluiden kun je op de meeste hogere modellen van piano's bijstellen; er zit vrijwel altijd een equalizer op.

Wil je trouwens je keuze nog lastiger maken, dan is er ook nog GEM ;) Maar je doet met die CP denk ik echt geen miskoop.

Anyway:
Wat de koptelefoon betreft, wat bedoel je met bereik? Is de yamaha met 18-20000 hz niet voldoende? Wat raad je me aan?
Dat bereik zit wel goed, maar 't gaat 'm zich er ook om of ze lekker zitten, en dat is wat lastiger te testen. Zeker bij langere sessies wil je niet dat het gaat knijpen (wat dubbel zo zwaar telt als je net zoals ik een bril hebt). Ik heb zelf de inmiddels niet meer gemaakte Philips SBC-HP890 die erg lekker zacht zitten. Nadeel: ze zijn niet licht en in de zomer is 't puffen. Daarvoor had ik Sennheiser ( leken op deze ) en die drukten de bril tegen m'n oren aan. Niet prettig.

Naam SoundMAX Integrated Digital HD Audio
Dat zegt al genoeg: dit is dus gewoon de geluidskaart die op het moederbord ("integrated") ingebakken is.

De reden dat je een apart exemplaar wil hebben voor muziekproductie is vanwege iets genaamd "latency". Een korte niet-technische uitleg: gebruik de stuurprogramma's van deze kaart en er zit een pauze tussen het aanslaan van de toets en het horen van een geluid (dat is dus de latency). Denk aan een halve seconde of zo.

Een betere geluidskaart is niet alleen goed vanwege een lagere latency, maar kan ook dienen als vervanging voor een mengpaneel, zeker als je maar met 1 of 2 instrumenten aan 't spelen bent. Verder zijn er Firewire en USB-kaarten zodat je niet elke keer achter de computer hoeft te kruipen om iets in te pluggen, en die hebben weer als bijkomend voordeel dat er minder storing op zit omdat ze verder weg zitten van de voeding en het moederbord.
 
Hai Yoozer, jullie hebben allemaal natuurlijk zo'n beetje gelijk.

Maar het begint me eigenlijk een beetje dol te worden. Vergeet niet: ik heb nooit van m'n eigenste leventje achter een digitale piano gezeten. En nu bestel ik patsboem online eentje. En niet eens zo goedkoop. Van mengpanelen en mixers weet ik niets af - jaha, toen ik een ukkie was mocht ik cakebeslag in de mixer van m'n moeder draaien ...
Geluidskaarten en koptelefoons, er zijn slechte en goeie, dat is alles wat ik weet. Ik denk dat ik daarom voor de verandering maar 's voorzichtig ben - geen 'real risk' neem - en de zaak even aanhou, vooral nu ik merk - na jouw mailtje - hoe persoonsgebonden dit allemaal ook is.
Als de Yamaha is aangekomen, een maandje lekker bezig zijn en dan weer verder kijken naar accessoires/verbeteringen.

Wat de GEM betreft, ook daarover heb ik goeie verhalen gelezen. Maar tsja, de Yamaha en de Roland in iets mindere mate zijn 'mainstream' in Amerika en dat is voor mij - qua eventuele reparaties en toekomstige accessoires - ook heel belangrijk.

Over een maandje mogen jullie weer vragen van mij verwachten over geluidskaarten, koptelefoons en mengpanelen. Ik hoop dat ik dan net zoveel input zal krijgen als nu want om eerlijk te zijn, de discussies met jullie hebben m'n twijfels over m'n keuze weggemaakt.

En dat slaapt een stuk lekkerder.
 
Was altijd voor Yamaha!
Maar nu zou ik voor Roland gaan.
Tenminste als het om de laatste types gaat. De prijs/ kwaliteit is momenteel top!!
 
Ik denk dat hij ondertussen wel iets gevonden heeft denk je niet? :P
 
Back
Top