7.1 geluidskaart gebruiken voor 8 individuele outputs

shuwid

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2006
Berichten
41
Hallo beste synthforummers,

Ik ben voor een theater bezig met een 8 kanaals geluidskunstwerk.
Let wel, geen traditionele 7.1 opstelling.
Het word een geluidskunstwerk waarin er gebruik word gemaakt van 8 gelijkwaardige individuele kanalen zonder subwoofer.

Nu heb ik voor het afspelen van het geluid een geluidskaart nodig met 8 analoge outputs.
Die gaan naar 4 stereo versterkers en dan naar 8 speakers
Dus niet via digitaal op SPDIF oid

Nu heb je een heleboel huistuin en keuken geluidskaarten die 7.1 hebben + asio ondersteuning voor een fractie van de prijs van de professionele jongens.
Volgens de specificaties hebben sommige gewoon 4 X stereo line uit.

Kan ik die gebruiken voor mijn 8 individuele kanalen?
MIDI heb ik niet nodig.
SPDIF of adat ook niet.
Samplerate is gewoon 44.1khz
geluidskwaliteit is niet van cruciaal belang.

De boel draait op ableton.
Kan je bij zo'n goedkope kaart gewoon 8 kanalen naar 8 individuele ouputs sturen?
Ik heb zelf een M-audio 410 en daar gaat dat super makkelijk.
Maar zo'n geluidskaart kopen is voor dit project eigenlijk veel te duur.

Iemand ideeen?
bij voorbaat veel dank

Opties die mij wel aansraken
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?articleId=-1062630&showTechData=true
http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=KK#VB3
 
Iemand ideeen?


Ja, ik heb ideeen...
Wat jij wilt kan niet!

Die standaard 7.1 kaartjes zijn niet gemaakt voor 'professionele' audio doeleinden en de losse outputs zullen dus in een DAW zoals ableton of cubase niet gezien worden. Je hoeft het ook niet te gaan proberen. Het werkt simpelweg niet.

De enige uitzondering die ik me kan bedenken zijn de kaartjes van Creative. Sinds de Audigy ondersteunen deze ook ASIO en is de kans dus groter dat hier ook de losse outputs te assignen zijn in een DAW ASIO omgeving.
Maar deze kaarten zijn in verhouding tot een goede 8 kanaals ASIO kaart nog wel vrij duur.

Andersom werkt het trouwens ook niet. Een 8-kanaals (semi-)profi-kaart gebruiken om 7.1 Dolby Digital geluid weer te geven (te decoden) via MME-ondersteuning van Windows met bijvoorbeeld DVD-afspeel-software. Gaat gewoon niet werken, is er niet voor gemaakt!

Ik zou dus gaan voor een fatsoenlijke en toch betaalbare oplossing. Kijk eens naar Terratec of M-Audio. Niet duur en geen gezeik! :)
 
Nou dat is een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan.

Ontzetttend bedankt.
 
als je een mac gebruikt moet je eens kijken of je onder hulpprogamma's > audio/midi-configuratie en kijken of de kanalen zichtbaar zijn. Zoja kun je ze mischien anders routen.
 
Nee geen mac.
De boel gaat op XP draaien.

Ik zag op internet een
prodigy 7.1 Hifi staan voor ongeveer 150.
Die wel 8 keer individueel uit kan sturen.
Dus dat is een optie.

Niel je hebt een mailtje want die Ews vind ik ook wel een goed idee.
 
Ik zag op internet een
prodigy 7.1 Hifi staan voor ongeveer 150.
Die wel 8 keer individueel uit kan sturen.
Dus dat is een optie.

Weet je zeker dat die ook 8x individueel uit heeft?
Ik vertrouw dat soort kaartjes namelijk voor geen cent. Als ik ergens 7.1 zie staan krijg ik al de kriebels.

Ik zou echt voor een Terratec of M-Audio gaan. 2e Hands moet je die echt wel voor onder de 200 euro kunnen krijgen!
 
Heb de handleidingnog eens doorgelezen en ga nu toch twijfelen inderdaad.
alles lijkt erop te wijzen dat het kan:
Hij doet asio, er zit een 8 kanaals mixer in zoals ook bijvoorbeeld bij m-audio 410, en zelfs een patchbay waarbij je alles intern heen en weer kan lussen maar het staat er toch niet expliciet in vermeld.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk ook sowieso uit naar de ews.
Niel bij deze wil ik hem definitief.
Dan werkt het sowieso.
 
Back
Top