jungle sampler

kreukel

Nieuwkomer
Lid sinds
25 Maart 2008
Berichten
4
Hallo SF,

Ik wil graag gaan beginnen met het maken van 'ouderwetse' jungle/dnb, maar met een twist.

V.w.b. het eerste zou ik graag beginnen met het verknippen van amen-breaks d.m.v. een sampler die daar 'van oudsher' ook voor werd gebruikt. Ik heb al flink rondgelezen maar ben nog niet op veel kandidaat-apparaten uitgekomen.

- W30 (Prodigy, niet echt jungle natuurlijk)
- MPC60 (goed voor het maken van verknipte breaks?)

Ik zoek dus een sampler waarmee redelijk makkelijk een break is op te knippen en met een interne sequencer met variaties en herhalingen weer aan elkaar is te zetten en dan met name één die daarvoor 'vroeger' ook werd gebruikt, denk oude 4 hero, paradox, source direct.

Vergeef mijn beginners-formulering. :kimono:
 
Ze gebruikten veel de s1000 of S950 in combi met een atari of amiga als sequencer

als je echt een sequencer wilt zou ik gewoon een nieuwere mpc nemen in combi met een s950
werkt altijd makkelijk
 
Ik heb mijn eerste jungle-breaks gemaakt op een W30. Verknippen en editen van je samples gaat heel makkelijk op een W30 dankzij het grote LCD scherm. Ook de bediening van de interne sequencer is easy. (Feitelijk zit er een ingebouwde MC50 in de W30.) En je koopt ze voor een habbekrats 2de hands. Enige nadeel is de beperkte sampletijd. 15 seconden ofzo...

Daarom gebruik ik nu idd. een S3000xl voor zulke klusjes.
 
Dank voor de snelle reacties al!

Geeft de 3000-serie specifieke voordelen voor breaks verknippen, boven een S900/950 of 1000 (behalve de voor de hand liggende dingen als extra sample-geheugen, filters etc.) ?
 
de s3000 reeks heeft geen interne sequencer.

toendertijd gebruikten ze allemaal atari's met notator/cubase als sequencer.

photek gebruikte een emu e64, e4x en s3200

source direct een s3000 en ook een oudere emu.

crystl vooral 12 bit samplers van de generatie ervoor, nl s950


ze mixten vooral op mackie 8bussen omdat die ondanks een kutsound behoorlijk de lage frequenties reproduceerden. ook maakten ze gebruik van goedkope behringer fx/comps en cheape fx ala alesis.

op youtube staat een interview met photek, source direct ea. (nederlands tv programma trouwens!) waar je die setups kan zien.


maar vergeet niet dat de photek sound meer is dan die gearlist, die gast deed soms 2 weken over een 4 maten loop.

onderschat ook de mastering niet (zoals photek zelf zei over z'n modus operandi)

succes!
 
Geeft de 3000-serie specifieke voordelen voor breaks verknippen, boven een S900/950 of 1000 (behalve de voor de hand liggende dingen als extra sample-geheugen, filters etc.) ?

nee, enkel de latere softsamplers zijn gericht op slicen/rex importeren. het is trouwens heel leerzaam om een amen of think met de hand te verknippen, zo leer je de break optimaal kennen en ga je bepaalde hits anders gebruiken
 
jura, ik ben al een tijdje bezig met het verknippen van een eigen amen .wav in een oude versie van soundforge (4.5), ben met je eens dat dat erg leerzaam is.

wat bedoel je met "think" - één of andere break?

edit: crystl kende ik nog niet, zit er nu naar te luisteren, lekker oude metalheadz stijl ook. en dat vpro interview met o.a. source direct heb ik gezien toen, fijn om het op youtube te hebben!
 
de s3000 reeks heeft geen interne sequencer.

toendertijd gebruikten ze allemaal atari's met notator/cubase als sequencer.
.....

die gast deed soms 2 weken over een 4 maten loop.


Had ie maar een tracker moeten gebruiken ipv cubase.
 
wederom dank, en natuurlijk ken ik "think" blijkt, enkel niet onder die naam. ga de hele set dl'en, kijken of ik nog iets heb gemist. en ja door de platencollectie lopen is ook erg verleidelijk, heb ook lang dingen als tech itch en paradox gedraaid, mooi om te samplen - maar ik vind het wel tijd om zelf eens op de oude manier aan de slag te gaan i.p.v. andermans verknipte breaks opnieuw te verknippen.

shortwave, ja de amen story video, had 'em een tijdje terug gezien, vriend van me heeft er wat dialoog uit gesampled voor een amentrack.

edit: spdk, ja trackers, renoise maakt breaks verknippen ook wel erg makkelijk. toch denk ik dat bovengenoemde mensen een geluid hebben bereikt dat je niet uit een tracker gaat krijgen, tenzij met externe effecten, een goed te oversturen mixtafel etc. achter hangt. en dat vind ik dan weer een beetje ehm on-tracker achtig. :o:
 
Geeft de 3000-serie specifieke voordelen voor breaks verknippen, boven een S900/950 of 1000 (behalve de voor de hand liggende dingen als extra sample-geheugen, filters etc.) ?

Ten opzichte van de 900 heeft de S3000 een stuk groter (grafisch) LCD scherm, dat knippen en plakken van samples veel eenvoudiger maakt. (Graphic Editing.)

De S1000 heeft ook een groot scherm, maar ik meen dat de editing-functies van de 3000-serie nog weer uitgebreider zijn.
 
Had ie maar een tracker moeten gebruiken ipv cubase.

een tracker toendertijd had belange niet de synthesemogelijkheden van een sampler, wat photek nou net extensief gebruikte voor zijn drums.
 
Ik heb ooit samengewerkt met een vrij geronomeerde jungle gast. (paddy van OCP collective)
Hij zweerde bij de EMU 6400 of de voorlopers daar van. Die filters die daar in zitten:halleluja. Al is het mij nog nooit gelukt om dat ding in me sound te krijgen. Staat eigenlijk een beetje te verstoffen.
 
W30 was lekker vanwege de waveform die je kan zien, das heel makkelijk knippen. Alleen de 30 kHz sample rate houdt de boel wat dofjes en er weinig geheugen.

Sequencen op de Atari natuurlijk, lekker pielen met die kut muis.
Voelde ik me net een Monnik die een Bijbel aan het Kaligraferen was : )

Later ESI 4000, veel lekkerdere sound en stereo en VEEEEEL filters,
alleen kan je de sound niet zien, dus moet je knippen op gehoor, aja....na een tijdje net zo makkelijk.

Hier die LolaDaMusica link: http://nl.youtube.com/watch?v=96PfTcGHZ4Q
 
Back
Top