weet men niet meer wat "analoog" betekent?

ook een jp8 : analoge osc/ filters/ vca's /lfo's etc, maar parameters wel digitaal afgetast en opgeslagen in geheugens.
of de oberheimer expander : analoog signaalpad, digitale eg's
etc
eigenlijk is iedere analoge synth met geheugens ( behoudens misschien de cs30 en de taurus1 met hun 1 extra "preset " ) hybride
 
maar gaat analoog dan niet alleen op als er veranderingen optreden en natuurlijk de distortion mode waar digitaal 200 % faalt . ik kan me namelijk niet indenken dat er een zelfde "ping" (seq sound bijvoorbeeld modulair) uit een digi kan komen als een uit een analoge ping. en helemaal als de ping elke ping veranderd. sorry voor het onnozele opschrijven. het is wat anders als alleen het signaal digitaal is en alles wat er achter zit analoog. ik denk namelijk altijd dat analoog veranderingen zijn door het hele gehele apparaat en digitaal alleen de afzonderlijke filter of het specifieke meter die je regelt waardoor het organische een beetje weg valt. nou kan je dat opvangen door dat ook digitaal te regelen maar dat zijn maar weinig die zo rekenen.

waarschijnlijk in een mix waar een heleboel gebeurt valt alles mee en is een digi oke maar een minimale monotone sound ga je toch snel denken dat is straight. meestal 1 keer luisteren dan hoor je het waarschijnlijk ook niet. maar als het een stuk is die je wel 30 keer gaat luisteren dan word het wel duidelijk. maar goed ik hou ook van 8 bit en dat is weer hele ander koek. binair
aan uit sound klinkt in mijn oren ook als een klok :D de wijn met eikenhout smaak laten we maar zeggen. dat is weer een heel ander verhaal.
 
Laatst gewijzigd:
Het cynische en tegenstrijdige is dat een digitale synth de analoge klank stukken beter vertolkt dan de analoge troniek dat zelf ooit gekund heeft. Digitale klankopwekking laat pas echt goed horen hoe analoge systemen in het meest ideale geval zouden klinken. Dat komt omdat de kloof tussen de wiskundige beschrijving van discrete systemen en die van analoge systemen maar heel smal is vergeleken met het diepe gat dat gaapt tussen de concepten van de analoge klankopwekking en de feitelijke implementatie van analoge synth's. Want die laatste gaat nu eenmaal onvermijdelijk gepaard met talloze vervormingen die het gevolg zijn van allerlei "bijwerkingen" van de electronische onderdelen. Digitaal is zelfs in staat om ook die bijwerkingen goed te modelleren; de zeer nauwkeurige meting en wiskundige analyse van die neveneffecten - die vaak niet-lineair en random-matig zijn - is op zich een boeiende uitdaging, waarbij vergeleken het ontwerp van de klassieke, analoge synthesizer eigenlijk maar kinderspel was.
Een uitdaging, wetenschappelijk gezien dan. Vanuit een meer artistiek oogpunt vind ik dat heel precies willen nadoen van analoge niet-lineariteiten een nogal snobberige side-show, bedoeld voor apparaat-fetisjisten en knoppenfixisten. Er zal best een leuke cent aan te verdienen zijn, maar het is niet waar het in de electronische muziek en in sound design over zou moeten gaan. Maar dat is mijn mening...

Mooi verhaal maar het laatste deel is denk ik toch noodzakelijk om een "analoog" klinkende synth te proggen, analoog zou ook een stuk digitaler of precieser kunnen klinken maar dan zouden ze onbetaalbaar worden door de complexere electronica, er zijn juist een heleboel compromissen gemaakt in de electronica om de circuits simpel(er) en betaalbaar te houden, en dat zijn precies al die vervormingen en bijwerkingen wat hem die analoge sound geeft, prog je dat niet dan krijg je zo'n steriele jaren 80 digibak.
De uitdaging hierin voor de analoge ontwerper is dan ook om die compromissen te maken maar er ondertussen wel voor zorgen dat de synth goed klinkt, een synth vol met vervorming klinkt ook niet prettig, en geloof me, dat is geen kinderspel....
Vandaar ook het grote klankverschil onder de analoge bakken, iedere ontwerper ontwerpt zijn eigen circuits met zijn eigen compromissen.
 
Mooi verhaal maar het laatste deel is denk ik toch noodzakelijk om een "analoog" klinkende synth te proggen, analoog zou ook een stuk digitaler of precieser kunnen klinken maar dan zouden ze onbetaalbaar worden door de complexere electronica, er zijn juist een heleboel compromissen gemaakt in de electronica om de circuits simpel(er) en betaalbaar te houden, en dat zijn precies al die vervormingen en bijwerkingen wat hem die analoge sound geeft, prog je dat niet dan krijg je zo'n steriele jaren 80 digibak.
De uitdaging hierin voor de analoge ontwerper is dan ook om die compromissen te maken maar er ondertussen wel voor zorgen dat de synth goed klinkt, een synth vol met vervorming klinkt ook niet prettig, en geloof me, dat is geen kinderspel....
Vandaar ook het grote klankverschil onder de analoge bakken, iedere ontwerper ontwerpt zijn eigen circuits met zijn eigen compromissen.

Ik zie dat jij een analoge drumcomputer hebt ontworpen! Top! :mega: Ik ga jouw draad, DIY 909 kick, eens doorspitten! Altijd een uitdaging om te proberen geluiden na te doen met WaveWizard, mijn audioprogramma.
Jij bekijkt dingen vanuit het standpunt van een analoge ontwerper, ik vanuit "digitaal", algoritmisch standpunt. Als ik me afvraag wat voor soort klanken ik digitaal wil produceren, dan denk ik niet allereerst aan de imitatie van een analoge synth, maar aan heel andere dingen. Bijvoorbeeld een toongenerator die net zo levendig klinkt als een zangstem, doordat de zuiverheid voortdurend wordt bijgesteld via een feedbacklus met een pitch-analyzer. Dus een toongenerator die kan luisteren naar zichzelf en op basis daarvan voortdurend aan een "frequentieknopje draait", waarbij dat "draaien" zelf ook weer een random-component bevat, net zoals de spieren van je hand of je stembanden. Daarmee heb je dan een soort "humanized" feedback-lus die bestaat uit luisteren, analyseren, licht-schonkig bijstellen en weer luisteren; en zo steeds opnieuw, vele malen per seconde. Hoe zou het klinken om een MIDI-bestand weer te geven via zulke toonopwekkers? Dat vind ik niet alleen een wetenschappelijke uitdaging, maar ook een interessant artistiek doel. Ik verwacht dat digi-klanken daardoor veel meer aan natuurlijkheid winnen dan het nadoen van een analoog apparaat. Waarschijnlijk zal zo'n "slimme" toongenerator heel anders klinken dan een stem of een blaasinstrument. Maar hóe anders precies? Muzikaal interessant? Boeiend voor sound design of filmische effecten? Wie weet. Dat zijn dingen die ìk spannend vind. En dat zijn echte digi-dingen die veel te complex zijn om langs analoge weg te realiseren.
 
luister eens naar een MOOG VCA en een modelled VCA, zo lang dat geluidsverschil nog niet kan worden opgeheven hebben we nog steeds een lange weg te gaan
natuurlijk kan je een golfvorm prima modelleren, maar de klank is toch anders dan stroom door electronica
 
Ik bekijk het ook een beetje vanuit een accoustische oogpunt, een Spaanse gitaar is ook een compromie, de kast is als klankkast niet geschikt voor alle frequenties die die weergeeft en waarschijnelijk heeft de kast ook wel meerdere resonantie frequenties en dat is zeker geen nadeel, dat maakt juist de klank van een Spaanse gitaar, zo is het ook naar mijn idee met een analoge synth, en de kunst is dan, net als bij die gitaar, dat het nog wel muzikaal klinkt en bruikbaar is.
Ik vind je feedback benadering best intressant maar ik denk dat een toongenerator dat zo snel doet dat we het eigelijk niet horen, zou ook niet mogen want je moet er nauwkeurige metingen mee kunnen verichten, en voor zover ze feedback hebben, de meeste die ik ken werken met een klokdivider.
Ik denk dat het wel zou werken als je het wat langzamer zou doen en idd wat random, en dan kom je toch weer een beetje bij een analoge synth uit ;), daarom denk ik dat analoog van zichzelf al dat natuurlijke heeft en dat maakt het voor mij zo intressant om te horen hoe een bepaalt circuit klinkt en wat de verschillen zijn met tov andere circuits met dezelfde functie.
 
Mooi verhaal maar het laatste deel is denk ik toch noodzakelijk om een "analoog" klinkende synth te proggen, analoog zou ook een stuk digitaler of precieser kunnen klinken maar dan zouden ze onbetaalbaar worden door de complexere electronica, er zijn juist een heleboel compromissen gemaakt in de electronica om de circuits simpel(er) en betaalbaar te houden, en dat zijn precies al die vervormingen en bijwerkingen wat hem die analoge sound geeft, prog je dat niet dan krijg je zo'n steriele jaren 80 digibak.
De uitdaging hierin voor de analoge ontwerper is dan ook om die compromissen te maken maar er ondertussen wel voor zorgen dat de synth goed klinkt, een synth vol met vervorming klinkt ook niet prettig, en geloof me, dat is geen kinderspel....
Vandaar ook het grote klankverschil onder de analoge bakken, iedere ontwerper ontwerpt zijn eigen circuits met zijn eigen compromissen.
De Yamaha An1X, een digitale synthesizer is compleet op maat gebouwd voor en naar dit gedachtengoed. (En n.m.i. en beproevingen zeer geslaagd.)
Een ana-loog geluidje uit een digitale synth... en, nee geen samples.
Maar ach, al dat analoog/digitaal gezever 'qoute' : een viool groeit ook niet aan een boom hé.
 
een viool groeit ook niet aan een boom hé.

Tuurlijk niet!



Het zijn plantjes :)

Eerst een Violier...
45595.jpg


Dan een viooltje :D

viool.jpg


De zon komt uit jongens!
Tijd om wat happy music te maken met analoge, digitale, hybriede of wat dan andere meuk ook 8) .

Cheers,
Exo. :mega:
 
Het lijkt er steeds meer op dat mensen niet meer weten wat "analoog" betekent, in de elektronische betekenis van het woord.

Hoe vaak wordt een korg MS2000, JP8000 en zelfs synths die niet "virtual analog" zijn aangeboden als analoog...[...]


Kwam deze net tegen op MP, prachtig voorbeeldje voor deze thread.. }:|

Redsound darkstar polyphonic aneloge synth module!!!


Beschrijving
Darkstar synthesizer uit de tachtiger jaren!!! Geweldige synth met ongelofelijke sounds.
Er zit een knuppeltje op om het geluid te trggeren.
De redsound is in prachtconditie. De ledjes doen het allemaal.
Potmeters heel soepeltjes alsof deze net uit de winkel komt. De darkstar heeft 2 oscillators.
Hij is te triggeren met een midi keyboard of sequensizer.
Deze module heeft intern geheugen om je eigen sounds op te slaan.

Werkend te zien.

Met adapter!!!

.


Als je het maar overtuigend genoeg weet te brengen 8o)
 
Eerst iets over die Spaanse gitaar:

richard2000:
(...) een Spaanse gitaar is ook een compromie, de kast is als klankkast niet geschikt voor alle frequenties die die weergeeft en waarschijnlijk heeft de kast ook wel meerdere resonantie frequenties en dat is zeker geen nadeel, dat maakt juist de klank van een Spaanse gitaar...

De klankkast van een gitaar is een akoestisch filter en de frequentieresponsie daarvan is, zoals alle frequentieresponsies, een continue functie: die "reageert" dus op elke frequentie. Hoe sterk, lees je af in de frequentiekarakteristiek die je bij benadering kunt vinden door het geluid op te nemen dat je hoort als je een (scherpe) tik tegen de klankkast geeft: je hebt dan een pulsrespons. Als je daar de FFT op los laat, krijg je de frequentiekarakteristiek.
Maar wat nog veel interessanter is dat je het geluid van een snaar-algo, zoals Karplus-Strong, kunt laten klinken alsof het afkomstig was van een akoestische gitaar door het te convolveren met de opgenomen klankkast-pulsresponsie. Met de Fast Convolution gaat dat zelfs veel, veel sneller dan realtime.

Meer over FFT, pulsrespons, frequentierespons, convolutie en fast convolution in de WaveWizard-draad, want alle genoemde technieken zijn realiseerbaar met WaveWizard. Zie ondermeer de presets, plaatjes en geluidsvoorbeelden van:
- tutorial convolutie: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1576372&postcount=404
- geluidsvoorbeeld en code van convolutie snaarpluk met klankkast akoestische gitaar: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1576889&postcount=406
- fast convolution: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1584583&postcount=428

richard2000:
Ik vind je feedback benadering best intressant maar ik denk dat een toongenerator dat zo snel doet dat we het eigelijk niet horen, zou ook niet mogen want je moet er nauwkeurige metingen mee kunnen verichten, en voor zover ze feedback hebben, de meeste die ik ken werken met een klokdivider.
Ik denk dat het wel zou werken als je het wat langzamer zou doen en idd wat random, en dan kom je toch weer een beetje bij een analoge synth uit , daarom denk ik dat analoog van zichzelf al dat natuurlijke heeft en dat maakt het voor mij zo intressant om te horen hoe een bepaalt circuit klinkt en wat de verschillen zijn met tov andere circuits met dezelfde functie.

Ik gebruikte hier de term "feedback" niet in de betekenis die we kennen bij klanksynthese (zoals bijv. 'FM-feedback' of 'Delay-feedback'), maar in de zin van de 'control theory' ('meet- en regeltechniek'). Daarbij gaat het om adaptieve systemen die hun gedrag steeds automatisch bijstellen op basis van veranderingen van een of ander inputsignaal. Daarbij kunnen input- en outputsignalen van totaal verschillende orde zijn, terwijl ze bij klanksysnthese-feedback altijd van gelijke orde zijn, nl. pure audiosignalen. Bij adaptieve systemen kan het inputsignaal iets heel anders zijn dan de output; bijv. de "pitch", "roll" en "yaw" van een vliegtuig worden geregistreerd door inputsignalen die afkomstig zijn van gyroscopen, terwijl de output een stuursignaal is dat de flappen of het rolroer in beweging zet. Bij een "humanized" toongenerator zijn input- en output weliswaar alletwee audiosignalen, maar die hoeven niet noodzakelijk een directe audiorelatie te hebben, bijv. een zangsignaal dat je gebruikt om een toonhoogte-analyse mee uit te voeren levert een frequentie-tijdfunctie waarmee je vervolgens de toonhoogte van een zaagtandgenerator aanstuurt. Het feedback-mechanisme bestaat dan uit een toonhoogte-analyse van de output zelf, met de bedoeling om die continu bij te sturen. Net zoals iemand die een tijdje lang een gewicht op een vaste hoogte houdt, of iemand die een tijdje lang zo strak mogelijk dezelfde toonhoogte zingt, waarbij de zenuw-spier transmissie voor "levendige" trillingen zorgt, zo ook kan een opzettelijk met een (laagfrequent) random verstoord stuursignaal tot een heel karakteristieke, quasi-menselijke vibratie leiden. Dat zou ik graag verder willen onderzoeken.


richard2000:
Ik bekijk het ook een beetje vanuit een accoustische oogpunt, een Spaanse gitaar is ook een compromie...zo is het ook naar mijn idee met een analoge synth, en de kunst is dan, net als bij die gitaar, dat het nog wel muzikaal klinkt en bruikbaar is.

Raphie: (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1617235&postcount=106)
luister eens naar een MOOG VCA en een modelled VCA, zo lang dat geluidsverschil nog niet kan worden opgeheven hebben we nog steeds een lange weg te gaan natuurlijk kan je een golfvorm prima modelleren, maar de klank is toch anders dan stroom door electronica

Dat wat we gewoonlijk verstaan onder "physical modeling" beperkt zich niet tot uitsluitend akoestische muziekinstrumenten, maar heeft zeker ook betrekking op analoog-electronische klankopwekking, want ook daarin trilt van alles. Maar dan de proporties en de zin van beiden, dat is iets anders. Natuurlijk heeft Raphie gelijk als hij zegt dat er nog een lange weg te gaan is, voordat je totaal geen enkel verschil meer kunt horen tussen een analoge synthesizer en een discreet model daarvan. Maar hoe groot is die afstand op dit moment nou werkelijk nog, in een dubbelblinde test, zoals Napole0n opmerkt? Ik denk dat de marges hier uiterst klein zijn; hier valt nauwelijks nog eer te behalen. Nee, dan is de weg die we te gaan hebben om een klarinet perfect te modelleren nog onvoorstelbaar veel langer. Maar, hoe interessant is dat eigenlijk, puur muzikaal, zo'n perfect analoog- of perfect klarinetmodel?
Ieder 't zijne, maar laten we het eens van de andere kant bekijken, de digitale kant, de computerkant. Als de weg naar een analoge synth heel lang is, en die naar een klarinet nog veel langer, hoe lang is dan de weg die we te gaan hebben om uitsluitend met analoge middelen bijvoorbeeld de bovengenoemde fast convolution uit te voeren of een spectrum te berekenen met de snelheid en nauwkeurigheid van de FFT (SR-verhouding > 250 dB)?
Wel, die weg is ONEINDIG kort, want die loopt direct dood: FFT, convolutie, galm zijn langs analoge weg absoluut onrealiseerbaar. Dus ALLE mogelijke bewerkingen via het frequentiedomein zijn uitgesloten, maar ook het tijddomein is uiterst beperkt, want convolutie is niet echt realiseerbaar met analoge troniek, maar juist op het lijf geschreven van digitale middelen.

Als het gaat om "the big picture", de grote lijn van de ontwikkeling in de electronische klankopwekking en geluidsontwerp, als het gaat om de vraag naar welk van beide de toekomst heeft, analoog of digitaal, dan is mijn antwoord zonneklaar.
 
Kijk,analoog hoeft niet te kunnen wat digitaal kan. analoge technologie claimt ook niet digitale technlogie te kunnen vervangen, andersom wel. Dus om daar upside te zoeken is veels te kort door de bocht.

Om op MOOG terug te komen, zij hebben iets in de klank wat nog steeds niet is gecaptured door een digitaal model. de densiteit in het laag en sublaag is gewoon vele malen groter.
op een scope zijn frequentie en amplitude verloop dan wel nagenoeg gelijk, maar toch klinkt die analoge bass dikker. en dát moeten ze nou eens oplossen, een VSTi klinkt in dat gebied "hol" en een MOOG gewoon "dik" als het verschil tussen melk en custart.
 
Kijk,analoog hoeft niet te kunnen wat digitaal kan. analoge technologie claimt ook niet digitale technlogie te kunnen vervangen, andersom wel. Dus om daar upside te zoeken is veels te kort door de bocht.

Nee, nou ga jij veel te kort door de bocht: ik claim niks, haal nergens upside en heb een genuanceerd beeld gegeven van wat, in mijn visie, digitaal t.o.v. analoog wel en niet kan, op dit moment. Punt.

En ja, ik vind het van groot belang om in deze discussie, op grond van mijn eigen ervaring en werk, met voorbeelden nog eens te illustreren dat de digitale techniek toch echt de toekomst heeft, en wel in een monopoly-positie t.o.v. de technologisch totaal verouderde analoge techniek. Want er wordt hier op SF VEEL TE WEINIG gepraat over wat die digitale techniek nou eigenlijk voorstelt en vermag.
 
maar dat is het discussiepunt helemaal niet.
Digitale techniek kan meer omdat het allemaal virtueel modelleren is, iets wat je met daadwerkelijke componenten nooit qua kosten en vorm kan bijhouden.

Maar dáár gaat het mij niet om. Analoog kan namelijk ook iets wat digitaal HELAAS nog steeds niet kan, namelijk een dikke sound met emotie brengen.
en zo lang digitaal niet verder komt dan wiskundig modelleren en nabootsen hebben we nog een lange weg te gaan.

in theorie kan je alles modelleren, helaas pakt het resultaat in de praktijk vaak anders uit. En op dit moment is dat nog steeds onbeheersbaar, wordt afgedaan als confirmation bias, crosstalk, harmonic distortion. En de grap is, je kunnen alle excuses benoemen, maar ze nog steeds niet wegmodelleren.
The proof of the pudding is in the eating, zoals ze zeggen, dus wanneer ze mij een VSTi kunnen laten horen die net zo klinkt als een analoge synth, met alle "fouten" dan kunnen we over. Helaas is dat op dit moment nog steeds niet het geval.

het verschil blijft tussen een stukje code en stroom door fysieke componenten, lesbische porno kijken op blu ray, of de dames daadwerkelijk op je bank hebben zitten
 
...Dat wat we gewoonlijk verstaan onder "physical modeling" beperkt zich niet tot uitsluitend akoestische muziekinstrumenten, maar heeft zeker ook betrekking op analoog-electronische klankopwekking, want ook daarin trilt van alles. Maar dan de proporties en de zin van beiden, dat is iets anders. Natuurlijk heeft Raphie gelijk als hij zegt dat er nog een lange weg te gaan is, voordat je totaal geen enkel verschil meer kunt horen tussen een analoge synthesizer en een discreet model daarvan. Maar hoe groot is die afstand op dit moment nou werkelijk nog, in een dubbelblinde test, zoals Napole0n opmerkt? Ik denk dat de marges hier uiterst klein zijn; hier valt nauwelijks nog eer te behalen. Nee, dan is de weg die we te gaan hebben om een klarinet perfect te modelleren nog onvoorstelbaar veel langer. Maar, hoe interessant is dat eigenlijk, puur muzikaal, zo'n perfect analoog- of perfect klarinetmodel?
...
N.m.i. is die weg o.a. voor blaasinstrumenten al 99% afgelegd maar nog niet goed bekend. Beluister maar eens de VL serie van Yamaha, liefst bespeeld met een WX7 of gelijkaardige. Idem wat betreft analoog-electronische klankopwekking : test een An1x maar eens goed uit nadat je met analoge synths bent bezig geweest.
Maar ja 100% ... veel daarvan gebeurt tussen onze oren. Anderen beweren dan weer dat je het niet in wav of op CD kan zetten : verlies van warmte, emotie, vetlapperij etc ???. Hoe ga je dan verder ?
 
Tuurlijk heeft digitaal de toekomst, en de grootse reden is niet omdat het beter is maar wel een heel stuk goedkoper, en idd sommige digitale technieken gaat analoog gewoon niet maar de vraag is of we het wel willen.
Muziek maken is meer dan alleen tracks uitpoepen maar ook het plezier erin en dat lukt op meer levendige analoge zooi beter, althans voor mij dan en voor zover ik muziek maak.
Maar digitaal kan ook niet alles, wat dacht je van bv een mic, speaker of een gitaarelement?
Hoe je het ook bekijkt, het element geeft altijd een analoog spanning af en sja dat kan je wel omzetten maar waarom zou je als je een scheurende Strat met Marshall stack heb.
Een synth kan je natuurlijk wel altijd digitaal maken maar ook hier weer waarom zou je als het ook gewoon analoog kan, mischien beetje vergelijkbaar met een concertpiano, je kan er ook lekker makkelijk een electries ding kunnen neerzetten, veel handiger en goedkoper maar ja....muziek is ook gevoel...
 
Precies! En als er iets wel beroerd klinkt, dan zijn het wel VST guitar amp emulaties :D
 
Back
Top