meer van dit soort muziek

sparkle

Nieuwkomer
Lid sinds
4 februari 2008
Berichten
3
ik heb me daarom speciaal me hier aangemeld met de volgende 2 vragen.

ik ga al een tijdje naar hardcore feesten maar ik blijf me elke keer weer verbazen over de maten waarin ik kippenvel krijg bij het horen van de volgende ongelooflijke geluiden...

welk apparaat produceert namelijk dit soort klanken? ik heb het hier over die diepe basslines en krakende geluiden. nog 2 voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de nummers Patterns in Chaos en Serious Damage van Promo :{ is het een juno? tenminste dat vermoede heb ik altijd gehad.

zelf vind ik dit muziek onder 'darkcore' passen of is dit gewoon niet meer dan hardcore? wat is jou of jullie mening hierover

als iemand nog bijzondere namen of artiesten kent die met dit soort geluiden experimenteren zal ik het graag willen weten :D machtig geluid! :{
 
Bij die Lem-X track hoor ik een TR909 (of samples ervan, gewoon even googlen zijn zat samples van op I-net) een geknipt en gedelayed Vocal sampletje een heel erg gedistorte kick met weinig leven... Het geluidje vanaf 1"47 is met de meeste VSTi synths wel na te maken, klinkt een beetje Vanguard achtig... en dan gewoon een mega distortion erover en klaar... :)

zelf vind ik dit muziek onder 'darkcore' passen of is dit gewoon niet meer dan hardcore? wat is jou of jullie mening hierover
persoonlijk vind ik die Lem-X track onder "Crapcore" passen maar goed... Promo kan ik meer waarderen, vroegah heette dat Industrial.
 
Bij die Lem-X track hoor ik een TR909 (of samples ervan, gewoon even googlen zijn zat samples van op I-net) een geknipt en gedelayed Vocal sampletje een heel erg gedistorte kick met weinig leven... Het geluidje vanaf 1"47 is met de meeste VSTi synths wel na te maken, klinkt een beetje Vanguard achtig... en dan gewoon een mega distortion erover en klaar... :)

persoonlijk vind ik die Lem-X track onder "Crap" passen maar goed... Promo kan ik meer waarderen, vroegah heette dat Industrial.
haha wat een termen, maar bedankt. ben eigenlijk een n00b als het gaat om al die termen, maar die diepe bassline is dus een gedistortion kick?

En yep, Promo is Industrial of soms ook Hardcore (dan niet gesproken over zijn aliasen). Als je die Lem-x track crap vind ben ik benieuwd of je misschien nog andere aanraders heb met zulke distortion kicks (als ik het goed zeg). :dj:
 
er komt in de hele track geen bassline voor, tis een kickdrum met distortion (= een effect) eroverheen oftewel een synthetisch nagemaakte Kickdrum van een drumstel, uit een drumcomputer.

Aanraders, tja ik ben vanaf 2000 zo een beetje gestopt met luisteren/draaien van deze Hardcore, alles van daarvoor is niet zo hard want dat is het enige wat telt in deze stijl hardcore, "Wie de hardste Kick kan maken!" :D

Maare zoek eens op Neophyte, Angerfist, Nosferatu, Enzyme(=een label), Outblast, Omar Santana, E-Noid, DJ Bike, Placid K...
 
Maare zoek eens op Neophyte, Angerfist, Nosferatu, Enzyme(=een label), Outblast, Omar Santana, E-Noid, DJ Bike, Placid K...
kwijl *D maar ben eigenlijk opzoek naar iets vernieuwend. iig bedankt voor je heldere uitleg
 
Als je van darkcore houdt zou ik zeker de platen van deze labels een tsjekken: Dance Ecstasy en PCP. Niet meer nieuw te krijgen maar op bv www.discogs.com kan je ze tweedehands nog volop krijgen. Neem wel een dikke portemonee mee. Voor de echte klappertjes betaal je al gauw 50 tot 100 euries.
 
welk apparaat produceert namelijk dit soort klanken?
Vaak is het niet 1 apparaat dat het produceert, maar meerdere bij elkaar; of zelfs helemaal geen apparaat maar software.

is het een juno?
De (Alpha) Juno kom je in hardcore over het algemeen tegen als hoover (het geluid in Second Phase - Mentasm, Human Resource - Dominator). Dat is typisch voor die synthesizer; de meeste andere geluidjes die er uit komen zijn niet moeilijk op andere machines na te maken.

Bij die Lem-X track hoor ik een TR909 (of samples ervan, gewoon even googlen zijn zat samples van op I-net) een geknipt en gedelayed Vocal sampletje een heel erg gedistorte kick met weinig leven... Het geluidje vanaf 1"47 is met de meeste VSTi synths wel na te maken, klinkt een beetje Vanguard achtig... en dan gewoon een mega distortion erover en klaar... :)

En even uitleg:

De TR-909 is een drumcomputer. Samples zijn hier te vinden:
http://machines.hyperreal.org/categories/drum-machines/TR-909/samples/

"Droog" lijkt het geluid niet echt spectaculair. De magie begint als je het door een effectpedaal van een gitaar gooit; een zogenaamde "distortion". Dat heeft als gevolg dat er vervorming optreedt - zie het rode grafiekje hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion

De basdrum of kickdrum - naja, ik mag aannemen dat je dat wel weet :).

een geknipt en gedelayed Vocal sampletje
Vocal (vocals, vocalen) is niks anders als een stem. Omdat "voice" ook nog voor andere dingen wordt gebruikt wordt deze term gebruikt. Knippen kan een paar dingen betekenen: of er zijn stukken uitgehaald (dit kan met software zoals Audacity of gewoon een ouderwetse sampler) of er zitten korte stiltes/pauzes in (zie ook Milk Inc - La Vache. Het aanbrengen van stiltes of het tijdelijk dempen van het volume is qua techniek verschillend; het laatste wordt ook vaker gedaan met een zogenaamde "gate", het eerste vereist een sampler/wave-editor.

Delay wil zeggen dat er een delay-effect op zit; ook wel bekend als echo. Een delay is een bijzondere echo; namelijk, het signaal wordt over het algemeen alleen in volume teruggebracht, niet in kwaliteit.

Vanguard is een stuk software - een VST-plugin. Zie hier: http://refx.com/?lang=en&page=products/vanguard/summary . Er zijn geen specifieke synthesizers voor genres, maar de geluidenset van Vanguard is wel heel erg op trance/dance/watdanook gericht, en is daarom dus populair; weinig programmeerwerk vereist.
 
Back
Top