Linker monitor speaker aan het overlijden?!:confused:

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

De laatste paar weken had ik telkens het idee dat mijn rechter monitor speaker harder in volume was dan de linker. Ik hechte er niet te veel waarde aan gezien ik op dat moment niet aan het componeren of mixen was.

Vandaag heb ik dit even snel onderzocht en ... de linker speaker is aanzienlijk lager in volume dan de rechter. Dit was aanvankelijk toen ik deze speakers kocht (Emes Kobalts) niet zo.
Ze worden verkocht als "matched pair", oftewel beiden horen hetzelfde volume uit te "blazen".
Nee, het ligt niet aan mijn kamer. Nee het ligt niet aan mijn software. Nee het ligt niet aan mijn kabels. Ik heb alles uitgeprobeerd om mij hiervan te verzekeren.

Iemand een idee wat voor een verschijnsel dit is? Wat zou er kapot kunnen zijn? Ik heb de speakers iets meer dan 2 jaar geleden gekocht en hoop dat Emes netjes met mij zal omgaan. Na 2 jaar hoort zoiets niet te gebeuren en ik ga heel goed met mijn monitor speakers om...
Ik ben dol op deze Emesjes!! Ik hoop dat het oplossen van dit probleem mee zal vallen.

Meer info over de speakers: http://www.emes.de/pageseng/emesframe.htm
 
Het kan zijn dat er een fase is onderbroken. Dit kan alleen gebeuren als je met symetrische signalen werkt. (XLR of Stereo-jacks).
Dan ben je zo tussen de 6 en 15 dB kwijt.

Als je de kabels even omsteekt die uit de mengtafel komen heb je dan dat de zelfde monitor zachter is of gaat dan de andere monitor zachter spelen.
(Ik bedoel dat je even links-out en rechts-out moet omwisselen).
Bel me anders even op 0653-846722.
Kan ik je er doorheen loodsen.

Het kan ook zijn dat of je mengtafel of één van je monitoren defect geraakt is. Dan moeten er andere maatregelen worden getroffen.
 
Hallo Mike,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb vandaag 2 uur lang (eigenlijk overdreven) met verschillende kabels en vanaf verschillende bronnen gekeken of ik het hard vs zacht fenomeen kon omdraaien maar helaas. Linker speaker is altijd zachter.
Het rechstreeks aansluiten van een keyboard (met heel zachte output voor veiligheid) heeft dit 100% bevestigt..

Als ik meer volume naar de linker stuur, lijkt deze muziek als gewoon af te spelen. Het is echter niet zoals het hoort..
 
Hi Gremlin,

Ik zie dat je goed je best hebt gedaan het probleem te localiseren.
Zoals het er nu naar uitziet is toch echt één van je monitoren defect geraakt.
Weet je toevallig hoeveel dB verschil er ongeveer is opgetreden?
Bromt die monitor misschien ook een beetje? Gaat hij sneller in de protectie of limiting?
 
Back
Top