Waar op letten bij aankoop studiomicrofoon? Tips?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Lid sinds
6 augustus 2007
Berichten
486
Locatie
Maasmekka (België)
Aloha allen,

Ik wil me een studiomicrofoon aanschaffen om wat mee te prullen. Heb al een zoom H2 recorder voor samples on the road te maken. De preamps en AD convertors op mijn geluidskaart (fireface 400) zouden best wel goed zijn, en gezien ik nog geen hardware staan heb wou ik mss es beginnen om een degelijke studiomicrofoon te kopen om diverse samples op te nemen.

Ken er dus niks van en heb een budget van rond de €100 om bij musicstore in keulen te spenderen.

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zijn er mss bepaalde mic's aan te raden voor mij?

Thanks!!

EDIT: AKG perception 100 is mss een optie.
 
Laatst gewijzigd:
Hangt ervan af wat je er in de studio mee wil doen ... Vocals, instrumenten, alles ... Condensor (fantoomvoeding OK) of dynamisch ... Condensors voor 100 EUR vindt je bij MS in de goedkopere AKG (Perception) , Rode (M3), ...beter een goedkope van een echt merk vind ik. Zelfde prijsklasse voor een dynamische bij Shure (SM57/58, PG 58) natuurlijk, maar ook Sennheiser (825, 835, ...) heeft een paar mooie in die range.
 
Hangt ervan af wat je er in de studio mee wil doen ... Vocals, instrumenten, alles ... Condensor (fantoomvoeding OK) of dynamisch ... Condensors voor 100 EUR vindt je bij MS in de goedkopere AKG (Perception) , Rode (M3), ...beter een goedkope van een echt merk vind ik. Zelfde prijsklasse voor een dynamische bij Shure (SM57/58, PG 58) natuurlijk, maar ook Sennheiser (825, 835, ...) heeft een paar mooie in die range.

Thanks voor de info! Ik wil hem gewoon voor allerlei zaken te samplen; zowel stem als instrumenten en diverse geluiden. Hij zou ook op mijn desktop moeten komen te staan op een klein statiefje. Waarschijnlijk ga ik voor de AKG Perception 100 dan. AKG lijkt me toch een degelijk merk.

Groeten
 
De AKG is wel behoorlijk gevoelig (pluspunt voor mooie vocals) en heeft een rondom - 8 figuur opnameveld. Daar moet je dus mee rekening houden, je kan een sch... van een muis aan de andere kant van de kamer mee opnemen ;-). Als je wat meer gerichter will werken is een cardoid (meer voor de micro gerichte) opnamekarakteristiek zoals de Rode M3 beter ... Probeer ze even uit als je kan en denk waarvoor je ze wil gebruiken.
 
Mooi beestje ... en met Rode ben je nooit verkeerd. Ik zou persoonlijk eerder voor de nieuwere M3 gaan als richtmicrofoon (cardoid) en daarnaast (of later) een goeie grootmembraan condenser.
 
Mooi beestje ... en met Rode ben je nooit verkeerd. Ik zou persoonlijk eerder voor de nieuwere M3 gaan als richtmicrofoon (cardoid) en daarnaast (of later) een goeie grootmembraan condenser.

Maar ik heb ook al een Zoom H2 recorder. Dat lijkt me wel nog beetje te vergelijken met die M3. En ik wil graag een condenser mic voor de kwaliteit van mijn AD convertors op mijn geluidskaart te testen. (ik heb nog geen hardware synths ofzo)

greets
 
De Rode NT1A wordt heel goed getest in Sound on Sound: http://www.soundonsound.com/sos/may04/articles/rodent.htm

Ook een tip van Sound on Sound: http://www.soundonsound.com/sos/jun05/articles/studioprojectsb1.htm

De Studio Projects B1 kost bv bij Studio De Dijk maar 100 euro: http://www.studiodedijk.nl/prijzen/recording/microfoons/nieuweprijzenstudioprojects.html

Als je wat meer over microfoons leest in SOS, zul je zien dat ze zich vooral afvragen of een microfoon je stem flatteert. De Rode NT1A is bijvoorbeeld heel neutraal, en laat alles vooral horen zoals het is. Als jij nu heel nasaal, of schril, of nu juist extreem laag klinkt, dan is de NT1A misschien niet de mic voor jou. Dus vooral uitproberen in een fatsoenlijke winkel.
 
PS. De Rode NT1A kost in Nederland 175 euro, Feedback, of zelfs 169 euro, Peter Verspuy (Rotterdam).
 
Back
Top