Novation remote SL vs SL compact

Delodic

Nieuwkomer
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
9
Vreemd genoeg kon ik hier niet een vs topic vinden over deze twee keyboards. Ik had al een bericht getypt op een ander forum, maar wil graag veel reacties voordat ik een, toch wel dure, keuze maak. Daarom zet ik het bericht hier ook neer.


Tot nu toe heb ik vrolijk kunnen plingelen op een vijf octaafs workstation uit 1989 van m'n vader. Echter begin ik nu steeds meer zelf te kutten met presets en heb dan ook de behoefte gekregen om ook wat knoppen naast mijn toetsen te hebben. Bovendien leest de workstation de floppydrive niet meer zo goed waar het van op moet starten, dus soms zit ik een half uur te wachten voordat m'n keyboard werkt :}

Ik zit nu te denken aan een novation remote omdat die automap functie me wel heel handig lijkt (vooral omdat ik nog voornamelijk vsts gebruik). Maar omdat ik nog geen ervaring heb om knobs aan te sturen via midi is er nog wat onduidelijkheid over.

Ik weet namelijk niet hoe het gaat zonder automap. Is het zo dat je voor een bepaalde vst kan opslaan hoe je de knoppen toekent of moet je elke keer als je weer even een geluidje wilt veranderen een knob toekennen?

Verder, mede omdat ik dus niet veel ervaring heb met parameters aansturen via midi, ben ik er nog niet uit of ik een sl wil of een sl compact. Ik kon op synthforum vreemd genoeg niet een sl vs sl compact topic vinden. Voorzover ik nu kon zien:

gewone sl foto
+ xy pad
+ meer knoppen
+ faders
+ meer midi aansluitingen

sl compact foto
+ goedkoper
+ speed dial
+ 4 octaafs

Ik neig naar de compact op dit moment. De xy pad kan ik in principe ook doen met m'n korg kaoss pad 2, plus dat zo'n touch pad naar mijn idee niet echt handig is voor producint.

Ik heb gehoord dat faders ook niet echt heel handig zijn als ze niet gemotoriseerd zijn (comments?)

Die extra midi uitgangen heb ik voorlopig ook niet echt nodig (denk ik?)

4 octaafs heb ik als voordeel gezet aangezien ik dat denk ik de voordeligste lengte vind. 3 is denk ik net te kort, en 5 heb ik nu en dat gebruik ik niet allemaal plus dat het weer duurder is.

Het voordeel van 3 octaafs is dat het weer beter achter je toetsenbord past en als ik dan eens veel wil spelen kan ik altijd nog die oude workstation gebruiken. Of misschien zelfs een sl zero helemaal zonder toetsen.

Heel verhaal, maar waar het bij mij vooral aan schort is wat praktische kennis, dus ik zou blij zijn met wat hulp :9|
 
Ik heb zelf een Remote 25 SL waar ik erg tevreden mee ben.
Voor het touchpad zou ik het niet doen. Hoewel het erg handig kan zijn gebruik ik het zelf niet bijster veel.
Wat voor mij doorslaggevend zou zijn is het aantal knoppen en de indeling daarvan. De indeling van de compact spreekt mij niet aan, maar dat is ook een kwestie van smaak.

De faders vind ik, ondanks dat ze niet gemotoriseerd zijn, wel erg fijn en ook de extra MIDI aansluiting is mij welkom, maar ook dat zijn afwegingen die je voor je eigen situatie beter zelf kunt maken.

Het toewijzen van knoppen aan functies in een VST (mits ondersteund) is erg eenvoudig in de SL. Met Automap Universal wordt dat allemaal voor je gedaan, maar ook zonder deze functie is het niet moeilijk. De template editor die er voor de SL en Compact zijn maken het kinderlijk eenvoudig om op maat gemaakte programma's te maken voor specifieke VST's (of hardware). Deze programma's (templates) sla je op in je SL en kun je op elk gewenst moment 'oproepen'.


groet

Tom
 
Hey tom, bedankt voor je reactie. Even doorvragen:

en ook de extra MIDI aansluiting is mij welkom
Waarvoor gebruik jij die extra midi aansluiting?

Dat oude keyboard hier heeft ook een midi thru enzo, maar dat heb ik nog nooit gebruikt. Omdat ik nog bijna geen hardware gebruik kan ik dus niet zo goed inschatten of zo'n extra aansluiting handig is, maar ik wil dit ding natuurlijk wel 'in de groei' kopen gezien de prijs :)

Met Automap Universal wordt dat allemaal voor je gedaan,
Ja het grappige is dat ik wel een vrij goed idee heb hoe dit automap werkt door allerlei filmpjes enzo. Maar ik weet eigenlijk niet hoe het nou in z'n werk gaat bij een simpel keyboard zonder automap. Kan je dan ook opslaan hoe je het ingesteld hebt? Of moet je elke keer als je weer een andere vst gebruikt de instellingen opnieuw maken?
 
Je programmeert een template. Dat houdt dus in dat je aan de knoppen/faders een functie toekent (meestal een MIDI CC, kan ook sysex zijn) voor de betreffende VST. Zodra je die template hebt opgeslagen kun je die altijd oproepen op het moment dat je met de VST waar je hem voor hebt geprogrammeerd aan de slag gaat.
Je hoeft dus niet telkens die knoppen opnieuw te programmeren.

Overigens kun je op de website van Novation de handleidingen en ook de template editors downloaden. Handig om een idee te krijgen.

Die extra MIDI uitgang is voornamelijk handig als je met hardware werkt.
Als je alleen met software werkt heeft het geen toegevoegde waarde. In feite functioneert de USB poort als 3 losse MIDI uitgangen (althans...in de remote SL...weet niet of dat in de compact ook zo is) dus qua software heb je dan voldoende felxibiliteit dunkt mij.


groet

Tom
 
Back
Top