Sample Dump Programma voor Ensoniq Mirage

Na een zeer lange periode van stilte rond dit project ben ik er weer eens mee verder gegaan.
Er komt nu ook een pseudo 3d wave view a la de Fairlight in te zitten. Nadat ik ergens las wat deze view op een Fairlight nou eigenlijk inhield kwam ik tot de conclusie dat dit niet alleen mooie plaatjes gaf maar ook een doel heeft.

De fairlight heeft 16kb per voiceboard waarbij het geheugen is onderverdeeld in 128 pagina's van 128 Bytes.
Bij de fairlight moet een loop beginnen en eindigen op een pagina. Dat betekent dus ook dat 1 periode van de sample in 1 pagina zou moeten passen (of een even aantal pagina's).
De 3d view laat alle pagina's achter elkaar zien om te kunnen bepalen of dit het geval is.

De mirage heeft 64 Kb per keyboard helft waarbij het geheugen uit pagina's van 256 bytes bestaat. (256*256 = 64 Kb)
Door de hardware van de mirage heeft deze een voorkeur om loops op pagina grenzen te hebben en een even aantal pagina's als looplengte te hebben.
Lijkt redelijk op wat een Fairlight zou doen volgens mij....
 
Ja jammer dat ik hem al lang verkocht heb. Zou je niet zo'n editor voor de Prophet 2000/2002 kunnen maken? Het maken van keymaps en dat soort ongein is iets wat ik liever met een editor zou doen.
 
Mits het überhaupt haalbaar is zoiets te doen kan ik hem voor dat goede doel wel een half jaartje missen.
 
Ja de Mirage in principe natuurlijk ook. Het is mogelijk. Maar het is een beetje een raar systeem, de 'linkertoets' stel je in met een draaiknop en de rechter via het keyboard. Doe dan of allebei via de draaiknop of allebei via een toets. Je krijgt bijna de neiging om plakkertjes op je keyboard te plakken :dubbel:
 
Wat bedoel je daar dan precies mee? Het is gewoon het volgende proces:

  • Sound selecteren
  • Daar in samplen
  • Trimmen
  • Keymap aanmaken
  • Beginkey instellen
  • Eindkey indrukken
  • Uit mapping mode gaan
  • Luisteren
En dat voor iedere sound.
 
Inmiddels heb ik een implementatie gemaakt van zowel de 3d view type A als type B.
Type A is een 3d weergave van alle sample pages achter elkaar geplaatst.
Bij type B worden de pages over elkaar getoond waarbij iedere pagina een offset op de y as krijgt.

Ook heb ik nog wat aanpassingen gedaan in de midi code waardoor deze nu beter werkt.
Zijn er nog mensen met een mirage die willen gaan testen?

PS: ik zal proberen later vandaag wat screenshots te plaatsen van de Type A en Type B views
 
Ik zou nog een screenshot van de 3d view doen...
Bij deze dus....
Het rode stuk in het plaatje geeft aan waar de loop zit.
 

Attachments

  • Mirage_Editor_3d type A.PNG
    Mirage_Editor_3d type A.PNG
    116,5 KB · Bekeken: 72
Ik zou nog een screenshot van de 3d view doen...
Bij deze dus....
Het rode stuk in het plaatje geeft aan waar de loop zit.

hey neuro ...yor my favo ,..
great to see the ol sampler get ,...uhh ,...life back !!!

khen net weers wat analogue drums aangekocht ..ddr30/pearlsc40
kwilgraaaaaaaaaaag weesr een sc circuits p2000

mooie klank en easy use
 
De 3d view werkt wel redelijk naar mijn zin.
De de 2d views zou het flikkeren bij het updaten van het scherm er nog uit mogen..

En de midi code ben ik ook nog wat aan het herzien.
Bij het selecteren van de op te halen sample gaat het niet altijd goed (soms wel, soms niet)

Wat in ieder geval wel naar behoren werkt is het via de mirage aangeven op welke toets de original pitch zit...
 
Net een half uur dit hele topic doorgelezen!
Ik ga zo een mirage ophalen dus ik denk dat ik ook wel gebruik wil gaan
maken van deze handige tool..

Iemand nog suggesties waar ik op moet letten voor zometeen?

Gr
 
Uhm...check of pitch bend en mod wheel werken.
Eventueel checken of samplen werkt maar als modwheel en pitchbend werken dan werkt de Analoog->Digitaal omzetter in ieder geval.

En werkt de diskdrive naar behoren..

Contacten keyboard kunnen vuil zijn maar zijn ook relatief eenvoudig schoon te maken.
 
Ok ik heb hem!!
Yesssssssssss...

Tis een hele mooie gave in bijna mint condition mirage!
Er zaten een stuk of 20 disks bij, een paar orginele met
sounds en os 2.0, een format disk.

Wat heb ik nodig om te dumpen neurorakker!! :D

Een masos disk las ik?
Werkt dumpen ook via xp toevallig?
 
Zonder MASOS is een Mirage eigenlijk meer een soort veredelde sample player.

MASOS staat op een aparte flop, het gewone OS boot vanaf iedere Mirage diskette.
 
Ik ben recentelijk over gegaan naar Visual Studio 2008 en op dit moment werkt dumpen ff helemaal niet :-(
Ga er zometeen weer tegenaan om dat te fixen.
Als die issue is opgelost werkt dumpen in ieder geval onder XP en 64bit Windows 7.
 
Djeezes! Ik wist niet dat er nog zoveel interesse was in dit oud wafelijzer! Ik heb er zelf nog een, tesamen met een Ensoniq EPS. Voor de Mirage is het meer dan 10 jaar geleden dat ik hem nog gebruikte. Ik dacht eraan ze beiden weg te doen...
Wel... misschien dan toch eerst maar even kijken wat deze veelbelovende soft uit dit machientje kan toveren!
 
Back
Top