DIY dedicated audiopc project

Gitaarwerk

Stamgast
Lid sinds
14 april 2002
Berichten
483
Locatie
Dordrecht
Naanleiding van het draadje "Wie programmeert hier zelf zijn muziek software" in het software forum, dit draadje :)

Het lijkt me leuk om gezamelijk uit te zoeken hoe je de perfecte pc maakt voor audio.

Het is de bedoeling om (buiten de geluidskaart/midibak/moederbord en processor en het type geheugen)de hardware samen te stellen die optimaal met de audio samenwerken.

Als de hardware bekend is word het doorgaan naar het stukje software installeren en optimaliseren.

De aftrap :
Zet wat hardware neer en beschrijf waarom jij dat perfet vind om in de Dedicated Audio System (DAS :biertje: ) te stoppen.

De reden dat ik het moederbord, type geheugen, processor, audiokaart en evt midibak eruit laat is omdat iedereen graag met wat anders werkt. Ik neem aan dat iedereen het liefst een 8 kanaals soundcard gebruikt, dus we zullen em optimalisren voor 8 kanaals audio op 24bits 96KHz (of liever 192?? als dat wat gaat uitmaken?)

Mocht het merendeel wat anders, dan mag er geroepen worden, maar houd het beschaafd :smeris: :L

Ik trap af met de behuizing (niet d voeding)
19" Server rack - Het is verschrikkelijk makkelijk niet zo een grote toren in je studio te hebben staan.
Op deze manier kan je je pc heel netjes wegwerken en misschien zelfs zo veel mogelijk herrie te onderdrukken van het ding.

Ik stel zelf ook voor om een losse aan en uit knop te maken die je evt voor je plaatst. (met externe apparaten zoals cd-r, maar hier ben ik niet zeker nog van)


Nu kijken wie er mee willen doen!! :)

ik wil nog even benadrukken! (op advies van Dr. Ripsaw :o: ) dat het niet om de moederborden/processoren en type geheugen gaat!!!
 
Laatst gewijzigd:
Ok, afgezien van de Intel chipset die ik zou gebruiken zou ik gaan voor de volgende spullen:

- Videokaart: Matrox Parhelia.
Beste beeldkwaliteit (beter dan de nVidia en Ati kaarten!) voor 2D, bovendien goeie multimonitor ondersteuning
- HD's: 2x Seagate Barracuda IV of V, 20 en 80 GB (2MB cache, 7200 rpm).
Seagate levert op dit moment de stilste en meest betouwbare HD's. Bovendien zijn ze met Acoustic Management uitgeschakeld een van de snelste schijven (op de Western Digital 8MB schijven na dan), en zijn ze dan nog steeds de stilste HD's. Ik kies in dit geval gewoon voor IDE, omdat SCSI niet echt nodig is. Indien het gebruikte moederbod Serial ATA ondersteunt zou ik kiezen voor de Barracuda V serie, aangezien deze ook op Serial ATA kunnen draaien. Ik zou bovendien 2 HD's nemen, 1 voor het systeem, andere voor de audio.
- Kast: degelijke bigtower of 19". Van belang is in iedergeval dat ik een stille voeding erin kan zetten. Enermax levert een paar stille voedingen, alhoewel er natuurlijk ook passieve koelingen bestaan. Echter zou ik met een uitgebreid systeem liever geen risico lopen dat ik veel vermogen vraag van een passieve koeling, aangezien dat echt problemen op zou kunnen leveren i.v.m. warmte.
- CDRW: Plextor 48x24x48x IDE. Een van de meest betrouwbare merken, bovendien lekker snel. DVD+RW heb ik niet echt nodig, maar zou wel kunnen natuurlijk.
- DVD: Aopen of Pioneer DVD-rom.
- Monitoren: 2x Iiyama 19" TFT AS4821DT (zeer hoge contrastverhouding en helderheid). Topmodel 19" TFT's. Erg leuk voor multimonitor. Aangezien deze pc puur voor audio gebruikt zal worden (en niet voor gaming) is een aantal ruimtebesparende TFT's wel op z'n plaats.
- Toetsenbord en muis: Logitech iTouch set. Tikt en muist voor mij het meest prettig. Hoeft niet persee draadloos.



Ow, voor de geinteresseerden onder jullie, mijn systeem vind je hier:
http://specs.tweak.to/3705 (en nee, ik ben niet echt een vaste klant op GoT ;) ben daar nauwelijks actief)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ok, afgezien van de Intel chipset die ik zou gebruiken zou ik gaan voor de volgende spullen:


- HD's: 2x Seagate Barracuda IV of V, 20 en 80 GB (2MB cache, 7200 rpm).
Seagate levert op dit moment de stilste en meest betouwbare HD's. Bovendien zijn ze met Acoustic Management uitgeschakeld een van de snelste schijven (op de Western Digital 8MB schijven na dan), en zijn ze dan nog steeds de stilste HD's. Ik kies in dit geval gewoon voor IDE, omdat SCSI niet echt nodig is. Indien het gebruikte moederbod Serial ATA ondersteunt zou ik kiezen voor de Barracuda V serie, aangezien deze ook op Serial ATA kunnen draaien. Ik zou bovendien 2 HD's nemen, 1 voor het systeem, andere voor de audio.
.


Ik zou zelfs drie harde schijven overwegen. Een voor systeem en twee in een raid om te stripen voor audio. Als je dan drie schijven van bijvoorbeeld 60gb neemt zou je later eventueel ook nog een vierde van 60gb erbij kunnen kopen om zo een raid 2 opstelling te maken (voor wie het zeker voor het onzekere neemt).

Groet van Hazes
 
Origineel geplaatst door Hazes
Ik zou zelfs drie harde schijven overwegen. Een voor systeem en twee in een raid om te stripen voor audio. Als je dan drie schijven van bijvoorbeeld 60gb neemt zou je later eventueel ook nog een vierde van 60gb erbij kunnen kopen om zo een raid 2 opstelling te maken (voor wie het zeker voor het onzekere neemt).

Groet van Hazes

Voor de snelheid zou ik het niet doen, hooguit voor de betrouwbaarheid als backup (dus een raid 1). Je hebt echt geen striping nodig voor je snelheid. Met bijvoorbeeld 8 sporen audio (24/96) heeft een Barracuda IV/V echt geen problemen. Ik zou dan gewoon een 3e HD nemen zonder raid en gewoon daar zelf backups op maken...
Raid en/of SCSI is echt niet nodig hier, tenzij je iets van 25 sporen audio tegelijk wilt gebruiken... dat zie ik de meeste mensen hier toch niet doen...
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Voor de snelheid zou ik het niet doen, hooguit voor de betrouwbaarheid als backup (dus een raid 1). Je hebt echt geen striping nodig voor je snelheid. Met bijvoorbeeld 8 sporen audio (24/96) heeft een Barracuda IV/V echt geen problemen. Ik zou dan gewoon een 3e HD nemen zonder raid en gewoon daar zelf backups op maken...
Raid en/of SCSI is echt niet nodig hier, tenzij je iets van 25 sporen audio tegelijk wilt gebruiken... dat zie ik de meeste mensen hier toch niet doen...

Twee schijven van 60gb kosten niet veel meer dan één schijf van 120gb. Ook zijn een aantal goede moederborden standaard uitgerust met een raid-controller. Voor een paar tientjes meer heb je dan ook flink wat snelheid meer. Was voor mij bij de aanschaf van mijn pc eigenlijk een reden om het toch maar wel te doen. Liever wat teveel dan op een gegeven moment erachter te komen dat je toch te weinig hebt. Een derde schijf voor backups is overigens ook een prima idee.

groet! :okdan:
 
ik denk dat tft-montiroren of crt ieder zijn eigen keus moet maken. voor mij is dual tft te duur.

Zelf heb ik nu al een matrox g450 16mb dualhead. Wat is de parhelia meer ten opzichte van deze? (is het nodig?)
buiten de harde schijven (tiepes) denk ik dat je het beste 1 HD kan gebruiken voor windows (of anders ;) ) en nog een voor je muziek programma's en een bracket met een grote HD waar je multitrack op doet.
wellicht een aparte hd slede met een kleine HD voor je backup (lees : ghost (norton etc) )


Verder over cd-r's
Laten er vanuit gaan dat we misschien beter op dvd kunnen gaan branden aangezien we nu de dvd-a optie hebben. Sommigen willen multichannel mixen de ander stereo.
Is het verstandig om hier op een externe dvd brander te gaan?

over de toetsenborden ben ik hetniet helemaal eens ;) Ik heb hier zowel de internet en office toetsenbord van MS, die is heel erg lekker om mee te werken. Ik denk dat ik puur met smaak te maken heeft. Muis zal ik optisch nemen ipv met balletje. Buiten het tiepe denk ik het beste GEEN draadloze te nemen aangezien die flink kan storen!

misschien deze toetsenborden :
957.jpg

meer info over dit toetsenbord
 
hmm. dit gaat wel een VRESELIJK dure audio machine worden ... TFT 19 schermen.... man wat is er mis met een normale 17 inch monitor. mijne heeft 65 x 85 Hz nou dat is meer dan mijn TV...
maar goed, er zou ook een goedkoper alternatief bedacht kunnen worden. ik ga toch even filosoferen. LOW BUDGET?
 
low budget of niet.. iedereen kan zijn eigen aanpassingen maken nietwaar??
tft word mij ook te duur
 
Tja, de topicstarter vroeg om de perfecte pc.... dan ga ik even niet letten op het budget. Maar goed, als ik dat wel doe dan kocht ik gewoon alleen een 2e 17" CRT monitor (ik heb er al een), en geen tft's. Voor de rest zou ik m'n lijstje wel een beetje hetzelfde houden...
 
Ik snap het niet hoor. Als ik het goed heb is het gewoon een thread over computers en hoe ze in de studio passen.

Als je het niet over mobo's en CPU's hebt en ook niet over geluidskaarten wat is dan de toegevoegde waarde?

Een ideale PC bestaat gewoon niet, net zo min als een ideale synth.
(Een Apple gebruiker kan opmerken PC en ideaal passen niet in dezelfde zin. ;) )

En TFT's zijn duur maar als je een gelukkie hebt en je ze bij bijv de Aldi kan scoren of een restpartij van een computerboer. Mijn Dell's waren ook een restpartij en nu nog steeds goedkoop.

En waarom een Pharphelia als een G450 of G550 ook al genoeg is? Dat scheelt je minstens de helft qua kosten.

En Raid en Striping is tegenwoordig met die snele HD's met veel cache geheugen helemaal niet meer nodig. De groote maakt dan veel meer uit. En de prijzen zijn nog nooit zo laag geweest. En met SATA's kun je helemaal lekker snel werken.

En een DVD brander lijkt me ook een betere optie. Want dan kun je meer op een schijfje kwijt, en het is nog eens goedkoper ook. (mb/cent)

Dus stop zo weinig mogelijk geld ik toeters en bellen van je computer, een snelle CPU is handig voor softsynths/FX en een goede geluidskaart is een dikke vette must en bedieningsgemak heb je ook altijd profijt van. Maar als je voor de rest niet van de 'cutting edge' nieuw spul aanschaft heb je een betere prijs/prestatie verhouding en houd je meer geld over voor audiogear.
 
jeetje daar gaan we weer! :)

maar ik ben het met fuse eens de cpu mobo en geheugen (en audioplank) is het belangrijkste. de rest is allemaal interface en gebruiksgemak.

maar goed 19 kasten zijn idd erg handig (heb ze zelf ook) ze zijn ook wat stiller als een "normale " kast maar ook gelijk zwaarder.

verder ga er geen dingen in stoppen die je miet echt nodig hebt dus geen stuurwielen, breimachines tv kaarten, modems.
in mijn audio pc hangt naast de noodzakelijke geluidskaart alleen een video kaartje en een netwerkkaartje.

verder raid is leuk en handig in sommige gevallen maar met een western digital met 8mb cache kan je de zelfde prestaties halen.

trouwens dat van die losse aan en uit schakelaar daar ben ik toevalig ook me bezig. ik ben nu iets aan het maken waar aan en uitschakelaar, reset knop en ledjes uit de kast worden gehaald zodat ik de computers zelf in een andere ruimte kan kan zetten.

tft schermjes zijn handig: veel minder warmte veel minder stroomverbruik en ik kan nu mijn niet afgeschermde boxen naast mijn monitors zetten. maar 19" .. het kan ook kleiner..
 
wat isd dat EDP?? valt een beetje tegen.. geen breimachines..
wat is je ontspanning dan naast je muziek?? 8>

kidding..
tja.. op GOT loopt dit topic ook helemaal dus niet.. helaas
het leek mij een leuk topic om over de rest van de harware beetje te lullen... en wat software die enorm handig is (buiten multitrack software)

dus met welke OS, brandprogramma's ze werken, welke aanpassingen ze doen om te tweaken van audio performance.. op welke IRQ's alles word gezet.. hoe ze de HD indelen..
 
Origineel geplaatst door Gitaarwerk


dus met welke OS, brandprogramma's ze werken, welke aanpassingen ze doen om te tweaken van audio performance.. op welke IRQ's alles word gezet.. hoe ze de HD indelen..

os: meeste programma's zijn xp geoptimaliseerd dus ik zou zeggen xp. feit is dan wel wanneer je xp kiest dat deze helemaal getweaked moet worden, wat best een hoop werk is, en waarbij je ook moet weten wat je doet.

maar belangrijkste aanpassingen is natuurlijk alles uitzetten wat je niet gebruikt. en dingen uitzetten die op eens aan kunnen springen (schermbeveiligingen ed).

irq's yep dan wordt het toch nog een tweakers verhaal. ik zelf ga alleen met irq kloten als het echt nodig is. ligt er een beetje aan met welke config je werkt.

en brandprogramma: geen in mijn audio pc zit geen brander daar voor heb ik een andere pc. gewoon alles over pompen via een netwerk. maar als j geen andere pc hebt voldoen gewoon de standaard progrs als nero en easy cd creator lijkt me.

ja en dan de hdd. ik zelf heb hem in tweeen gedeeld een kleine partitie van 20 gb (systeem) en de rest is voor data/audio.
 
Perfecte PC

De perfecte PC moet voldoen aan;

-Stilte
Zalman koeler
Enermax Voeding

-Snel
PIV 2.0 GHz of hoger en meer dan 1
SCSI drives ultra 160 10.000 rpm of meer
ASIO, TDM, EWDM

-Betrouwbaar
Intel Chipset
Moederboard MSI, ASUS, Tyan
SCSI RAID

en ALLEEN MUZIEK SOFTWARE
 
Origineel geplaatst door Mostatic
Perfecte PC

De perfecte PC moet voldoen aan;

-Stilte
Zalman koeler
Enermax Voeding

-Snel
PIV 2.0 GHz of hoger en meer dan 1
SCSI drives ultra 160 10.000 rpm of meer
ASIO, TDM, EWDM

-Betrouwbaar
Intel Chipset
Moederboard MSI, ASUS, Tyan
SCSI RAID

en ALLEEN MUZIEK SOFTWARE

Ja, met die stilte ben ik het helemaal eens, het is ECHT een verademing om een stille computer in je studio te hebben.
Ik weet ook zeker dat doordat je een stille computer hebt staan je beter kunt afmixen, zeker je harddisken maken een hoop herrie zo rond de 3 / 4 khz.
Tip van mij als je niet al te veel budget hebt om je PC stiller te maken, silent drive harddisk behuizingen, dat is ECHT een wereld van verschil ! ze kosten met verzenden mee iets van 30 euro per stuk maar je hebt er wel iets voor.

Verder kan ik het alleen maar met mostatic eens zijn, snel systeem, veel geheugen, alleen muzieksoftware, ik heb een dual boot, 2 x win2k, eentje voor mijn muziek, helemaal gestipt en een gewone win2k.

Voor de mensen die wel eens een echt stil systeem willen komen beluisteren, kom langs zou ik zeggen, mijn systeem is eng stil en lekker stabiel (ook temperatuur technisch gezien)

Opgesomd:

Goed moederboard met intell(!) chipset. (ik ben heel blij met mijn asus p4b533e met raid controller)
P4 2 ghz +
512 MB + (zo snel mogelijk)
IDE 7200 RPM schijven in silent drive behuzingen
Enermax voeding .:halleluja
Zalmon CPU cooler.:halleluja
en verder, dual head systeem, als je er een keer mee gewerkt hebt wil je niet anders meer, helemaal met 2 TFT's (sorry, beetje poggen, heb ze al anderhalf jaar) is het ideaal, het zou verplicht moeten worden. :smeris:
 
Back
Top