LP/Vinyl liefhebbers opgezet: TIP

- -

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2003
Berichten
3.750
gouden tip voor de LP bezitters:

hey mensen platenliefhebbers ik heb een tip voor jullie
ik ben platen aan het opnemen in mijn pc om ze als mp3 te beheren en om er eventueel cd's van te branden.

echter sommige platen die er niet bekrast uitzagen tikken en lijken wel of ze grijs zijn gedraait en slaan over. er zitten dan vlekjes op, gewoon schoonmaken helpt dan niet.

Dit komt door vette vingers, daaraan gaan miniscule stofdeeltjes in de groeven zitten. die worden dan door eens uiteen ind e groef door afspelen

wat je dan moet doen (wat ik doe tenminste) is de plaat met je vingertop insmeren met sjampoo (geen Jif ofzo), en dan langzaam afspoelen met lauw water (meer koud van lauw water).
je droogt de lp niet af met een handoek, dan krijg je er vegen op, je ze zet em gewoon te drogen een uur (uiteraard niet tegen de verwarming aan dan trekt die krom).

de LP doet t dan weer perfect en alle spetters, tikken ed zijn dan weg ! ONGELOOFLIJK wat die troep in de voegen voor het geluid betekent, bijna niet meer af te spelen door overtikken. Ik heb zojuist een LP zo schoongemaakt en doet t nu perfect !
Sowieso never je handen op de groeven dan hoef je dit ook niet meer te doen.

Dit was de tip voor de platenliefhebbers ,,, groetjes Mr Space
 
En laat dat dan geen sporen achter ? ik denk van wel .. ik heb pas brandspiritus gebruikt en dat laat een waas achter ..

Maar wat het beste is wat ik kan vinden op het web is Isopropyl met gedestileerd water. Pure alcohol en niet altijd makkelijk te krijgen maar zou het beste zijn wat er te vinden is ..

Ik zal binnenkort eens zoeken of je dat hier in NL kan bestellen ergens online
 
ik heb een hele tijd terug een setje gekocht om platen schoon te maken
besteld bij conrad dacht ik

zit een bak met een borstel erin en 2 deksels met pinnetjes waartussen je de plaat klemt
die je dan vervolgens in de bak kunt hangen die je met de bijgeleverde vloeistof
vult dit is een doorzichtige vloeistof die vluchtig is (maar niet zo vluchtig als bijv isopropyl alcohol)

het droogt dus wel langzaam (zit ook een afdruiprekje bij) maar laat geen residu achter

spulletje heet DISCO ANTISTAT geloof ik
 
En in water zit geen kalk?

Volgens mij wordt ik dagelijks doodgegooid met reclame over "hard water" , allerlei gezever over Antikal en wasmachines die na een jaar praktisch onbruikbaar zouden zijn.

Goed, de praktijk wijst anders uit , maar je platen gewoon laten drogen laat volgens mij ook weer ellende achter.

Tuurlijk zit er in normaal water kalk daarom moet je ook gedestileerd water gebruiken.

En drogen is echt de beste methode. Ik gebuik iig wel een synthetisch doekje om het vuil eruit te krijgen voordat ik ze in het droogrek zet.

Er zijn ook dure machines van rond de 300 euro die het vuil dmv een vacuum uit de groven zuigt maar das mij te duur..
 
ik heb een hele tijd terug een setje gekocht om platen schoon te maken
besteld bij conrad dacht ik

zit een bak met een borstel erin en 2 deksels met pinnetjes waartussen je de plaat klemt
die je dan vervolgens in de bak kunt hangen die je met de bijgeleverde vloeistof
vult dit is een doorzichtige vloeistof die vluchtig is (maar niet zo vluchtig als bijv isopropyl alcohol)

het droogt dus wel langzaam (zit ook een afdruiprekje bij) maar laat geen residu achter

spulletje heet DISCO ANTISTAT geloof ik

Die heb ik hier ook maar ik kreeg het hardnekkige vuil er niet mee uit de groove. Dat bleef maar knetteren. Bij jou werkt dat wel lekker ?
 
Ik zal zo een flesje vullen als ik het toilet bezoek ;)

ohwww mijn kop...

-C-

Hehehehe ja en dan is je doorzichtig vinyl opeens geel wordt .. nee dank je lol ..
 
isoprophyl alcohol kun je bij de apotheek bestellen, is niet zo heel goedkoop, maar wel stuk goedkoper dan disco antistat dacht ik.
een deel op 2 delen demi water plus een druppie afwasmiddel is een gangbaar
recept. bij mij bleef toch nog residu achter, het beste is volgens mij om ze na te spoelen met demi water, dan drogen ze echt schoon op.
na het badje geef ik ze meestal meteen een verse antistatische hoes:luv:

sommige lui spelen ze na het schoonmaken voortaan nat af, schijnt beter te klinken (in ieder geval niet slechter)

het viel me wel op hoe ontzettend goor dat sopje werd, al na een paar platen.
het loont beslist de moeite om je (ouwe) platen te wassen.
 
hmmmm.. interesting.. wil binnenkort weer eens wat vinyl overzetten.. ik lees even mee.
 
ik had vroeger ook wel eens last met statisch geladen en dus krakande platen, maar ik maakte die gewoon nat met een plantenspuit met water en speelde die zo, ging prima. Maar droog waren ze daarna nog minder om aan te horen. Het is wel de manier als je ze nog eens heel goed wil hebben om ze over te nemen of om van te samplen of zo.
Ik heb toen vanalles geprobeerd. Van die toestellen geleend van een oom die nogal fanatiek met zijn platen bezig was, productjes,enzoverder. Beste geluid: met de plantenspuit!:D
 
het ging hier om 2ehands gekochte plaatjes van 4 euro ofzo.
Mijn eigen platen zijn schoon. als je zorgt dat je never nooit met de vette vingers aan de platen komt hoef je dit niet te doen.
Ik heb mijn eigen platen op geen enkele manier zo schoon hoeven te maken en ik heb er toch heel wat.

van dat Kalk in water zou kunnen, dan zou gedestileerd water inderdaad beter zijn. of een bak met schampoo oplossing in gedesileerd water dan.

Ik zou zelf nooit op platen gaan poetsen en vegen om iets eraf te krijgen.
 
ik heb een hele tijd terug een setje gekocht om platen schoon te maken
besteld bij conrad dacht ik

zit een bak met een borstel erin en 2 deksels met pinnetjes waartussen je de plaat klemt
die je dan vervolgens in de bak kunt hangen die je met de bijgeleverde vloeistof
vult dit is een doorzichtige vloeistof die vluchtig is (maar niet zo vluchtig als bijv isopropyl alcohol)

het droogt dus wel langzaam (zit ook een afdruiprekje bij) maar laat geen residu achter

spulletje heet DISCO ANTISTAT geloof ik

klinkt goed, wat kost t??? kan je z'n bak niet zelf maken?
 
bij werkt het wel redelijk je platen soms hoor je nog wel een tikje hoor
je krijgt er geen nieuwe platen door maar ze worden redelijk schoon

of je t zelf kan maken weet ik niet het is een plastic bak 10 cm dik en en iets hoger dan een halve plaat

hoe krijg ik hier foto s op ??
 
Zoiets dus:

Werkt idd redelijk goed, heb het vroeger ook vaak gebruikt.
Tegenwoordig (platen zijn redelijk schoon) gebruik ik een virtuele variant, erg aan te raden, http://www.izotope.com/products/audio/rx/
 

Attachments

  • 1300096_b.jpg
    1300096_b.jpg
    5,8 KB · Bekeken: 150
Je kan ook een plens gedestileerd water op je plaat gooien terwijl je hem draait. Dan issie in 1 keer schoon.

Wel GEDESTILLERD water gebruiken. Met name als je van plan bent altijd nat te gaan draaien.
 
Handige tips.. Al vind ik dat gekraak soms ook wel weer wat hebben.

zekers de spetters zeg maar van een plaat horen bij de plaat zoals ruis op een analoog deck hoort,

ik heb zojuist weer een "vette" lp schoongemaakt en nu eens voor de grap vochtig afgedraaid wat een tip van iemand hier was, en inderdaad is dat een echt zuiver mooi cool geluid!!!!!!!!
wow
De plaat is dan echt schoon. Tikken, krassen en overslaan door vette slip zijn dan weg en de "spetters" die er in t plastic zitten door normaal gebruik klinken ook veel minder want ook daar gaat die vette slip in zitten.
Ik neem aan dat het niet zo goed voor de platenspeler is dus ga ik het niet te vaak doen. sowieso hoef je het bij elke lp maar 1x te doen, als het goed is hoef je em daarna nooit meer schoon te maken alleen stof verwijderen voor het opzetten.
 
het ging hier om 2ehands gekochte plaatjes van 4 euro ofzo.
Mijn eigen platen zijn schoon. als je zorgt dat je never nooit met de vette vingers aan de platen komt hoef je dit niet te doen.
Ik heb mijn eigen platen op geen enkele manier zo schoon hoeven te maken en ik heb er toch heel wat.

van dat Kalk in water zou kunnen, dan zou gedestileerd water inderdaad beter zijn. of een bak met schampoo oplossing in gedesileerd water dan.

Ik zou zelf nooit op platen gaan poetsen en vegen om iets eraf te krijgen.

Ik wel. Ik dacht eerst dat vinyl redelijk kwetsbaar was maar dat blijkt niet het geval te zijn .. En als je het vuil uit de groeven wil krijgen moet je toch poetsen vrees ik. Zeker als het vette vingers zijn waar troep in/op is blijven hangen.

Maar wat doen jullie als je hem nat heb gedraaid ? dan nat de binnenhoes weer in ? lijkt me niet zo goed plan ...

Wat ik wel vaak heb gezien zijn dj's met een spons en een emmer naast de draaitafel. Dan draaien ze hem ook nat maar 'poetsen' hem 'n wel soort van met die spons ...

Maar dat terzijde
 
Back
Top