uitleg of opleiding

Synthequ

Stamgast
Lid sinds
21 oktober 2007
Berichten
400
Locatie
Zuid-Holland
Hallo Synthliefhebbers

Mijn vraag is of er "iemand" of een "aanbevolen opleiding" voor buiten werktijd bestaat waar je kan leren kennis te verkrijgen van hoe je muziek volledig kan bewerken.
Mijn kennis schiet te kort maar ben vrij technisch en pak daarom snel dingen op.

Momenteel werk ik met een pc-programma die midi kanalen aanstuurt op een jv2080 waarvan ik de jv2080 kanalen om muziek varatie te verkrijgen samenkoppel en afregel. Maar ik zou graag de muziektonen willen bewerken dat ik kan bepalen welke toon links of rechts of tegelijk op de speakers in de huiskamer terechtkomt , hoe je muziektonen van zacht naar hard en andersom kan programmeren en hoe je tonen lager of hoger of oplopend kan afregelen en welke apperatuur je daarvoor nodig hebt.
Ik heb het programma reason van propellerhead maar weet hier niet mee om te gaan.

Tja veel vraag natuurlijk , maar als je als beginneling nog het ei uit moet vinden ben je natuurlijk afhankelijk van personen die je zouden kunnen helpen in dit geval.

Alvast bedankt.

John
 
Ik heb het programma reason van propellerhead maar weet hier niet mee om te gaan.

Daar heb je een handldleiding voor.

Het probleem is meestal dat je geen zin hebt om alles door te lezen ( dat ken ik) je wil het liefste meteen beginnen. Maar dat gaat niet, dus toch maar gaan lezen.

Als je dat een probleem vindt kan je ook DVD's huren of kopen waar alles in beeld en geluid wordt uitgelegd.

Ik denk dat je dan ook een antwoord vindt op je andere vragen!


Succes!
 
Momenteel werk ik met een pc-programma die midi kanalen aanstuurt op een jv2080 waarvan ik de jv2080 kanalen om muziek varatie te verkrijgen samenkoppel en afregel. Maar ik zou graag de muziektonen willen bewerken dat ik kan bepalen welke toon links of rechts of tegelijk op de speakers in de huiskamer terechtkomt , hoe je muziektonen van zacht naar hard en andersom kan programmeren en hoe je tonen lager of hoger of oplopend kan afregelen en welke apperatuur je daarvoor nodig hebt.


sjeees, bedoel je niet gewoon "ik wil graag muziek maken"?
Wat is het programma waarmee je nu je JV2080 aanstuurt?
Heb je een midi keyboard om je noten in te spelen? Dat is namelijk het "apparaat" waarmee je tonen hard of zacht en hoog of laag kunt laten klinken :)

de basisdingen die je nodig hebt zijn dus:

geluidsbron (in dit geval je JV2080)
midi keyboard om de noten in te spelen
een computer met een soort van sequencer programma (Cubase, Reaper, Sonar etc etc), om de midi noten die je speelt en de resulterende audio uit je JV2080 op te nemen en af te spelen.

hier heb je echt geen opleiding voor nodig, maar wel een beetje geduld en geen angst voor handleidingen.

veel succes!

PS "het ei uitvinden" = grappig :)
 
reactie

reactie

Het programma Music Studio Producer v 1.23 VST Plug in technology , ASIO Plug in technology op www.frieve.com wordt gebruikt voor aansturing JV2080.
De jv2080 stuurt de ingang van de geluidskaart aan.
Het programma x-oom musiccleaner wordt gebruikt voor het opvangen van het signaal op de geluidskaart en schrijft deze weg in wav of mp3.

Natuurlijk begrijp ik dat een handboek het een en ander mag vertellen , maar aangezien ik niet weet wat ik nodig heb om mijn muziekceatie te ontwikkelen is het een stukje makkelijker als je weet wat je nodig hebt en of waar je kennis van op hoort te doen om proffesioneel te kunnen gaan.

Ik heb ook het programma adobe c3 audition v 2 (soort wavelab of cubase) , hiermee kan ik mixxen , maar heb niet de mogelijkheid om geluiden in eigen creatie te maken , maar wat heb je hiervoor dan nodig.
Heb je echt regelknoppen nodig of kan een programma dit doen , vandaar de vraag onder de eerste thread want mijn kennis is ver beneden peil.
 
Ik heb ook het programma adobe c3 audition v 2 (soort wavelab of cubase) , hiermee kan ik mixxen , maar heb niet de mogelijkheid om geluiden in eigen creatie te maken , maar wat heb je hiervoor dan nodig.


Je kan toch gewoon je JV op de ingang van je geluidskaart hangen en dan via een MIDI keyboard inspelen? Ik heb geen ervaring met adobe maar er zal vast een knopje "record" op zitten.

Dan neem je dus je geluid op en kan je het bewerken en gebruiken in de sequencer.

Heb je wel een MIDI keyboard? Of allleen een JV-2080??

blog1fig1.jpg


Kijk, dit is een basis opstelling, het enige waar je voor moet zorgen is dat er een programma op je PC staat die kan communiceren met jouw keyboard. Zie bovengenoemde programma's.

Jouw JV wordt aangestuurd en het geluid dat er uit komt vang je weer op .. op je pc.

Je hebt Adobe - Audition,

maar heb niet de mogelijkheid om geluiden in eigen creatie te maken , maar wat heb je hiervoor dan nodig.

Je creatie betaat toch uit eigen geluiden???

Volgens mij denk je veel te moeilijk,

vertel wel even wat je in huis hebt en wat niet!


Succes
 
De opstelling hieronder ken ik natuurlijk wel , maar speel geen keyboard dus alleen vanuit de pc word de jv2080 gestuurd en dat is momenteel 0ok echt het enige wat ik thuis heb tot nu toe , maar hier komt meer als het nodig mocht zijn en het financieel te doen is.

 
maar hier komt meer als het nodig mocht zijn


Nou een MIDI keyboard lijkt me geen overbodige luxe, en financieel moet dat geen enkel probleem zijn. Dus:

Koop een leuk klavier, en kijk dan eens verder. Ik weet zeker dat dan alles duidelijk en veeeel makkelijker gaat !


Succes ermee!
 
Het programma Music Studio Producer v 1.23 VST Plug in technology , ASIO Plug in technology op www.frieve.com wordt gebruikt voor aansturing JV2080.

dat programma ken ik niet, maar het ziet er uit als een soort van sequencer met midi en audio dus in principe heb je dan geen andere software meer nodig. Waarom neem je in een apart programma op en niet in dat Music Studio?

Ik heb ook het programma adobe c3 audition v 2 (soort wavelab of cubase) , hiermee kan ik mixxen , maar heb niet de mogelijkheid om geluiden in eigen creatie te maken , maar wat heb je hiervoor dan nodig.

ik snap niet wat je bedoelt met dat je niet de mogelijkheid hebt "geluiden in eigen creatie te maken". Waarom zou dat niet kunnen? Je hebt een JV2080, daar maak je geluiden mee, die neem je op en speel je af. Zo simpel is het. Dat kan met Cubase, Music Studio of Audition.

Een midi keyboard is toch echt wel een vereiste als je een beetje muziek wil inspelen. Dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk keyboard moet kunnen spelen, maar gewoon puur omdat je anders elke noot met de muis moet intekenen.
 
dat programma ken ik niet, maar het ziet er uit als een soort van sequencer met midi en audio dus in principe heb je dan geen andere software meer nodig. Waarom neem je in een apart programma op en niet in dat Music Studio? .

Dat is om te schrijven van midi naar mp3 of wav



ik snap niet wat je bedoelt met dat je niet de mogelijkheid hebt "geluiden in eigen creatie te maken". Waarom zou dat niet kunnen? Je hebt een JV2080, daar maak je geluiden mee, die neem je op en speel je af. Zo simpel is het. Dat kan met Cubase, Music Studio of Audition.

Een jv2080 aansturen kan hiermee heel goed , maar ik wil graag bepalen welke toon op welke speaker komt of van links naar recht , van zacht naar hard , van laag naar hoog en dat is niet te regelen op 16 kanalen van een jv2080 tijdens het afspelen van de geprogrammeerde muziek.

Een midi keyboard is toch echt wel een vereiste als je een beetje muziek wil inspelen. Dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk keyboard moet kunnen spelen, maar gewoon puur omdat je anders elke noot met de muis moet intekenen.

Een midikeyboard is een goede oplossing voor aansturen van muziek en deze kan dan waarschijnlijk wel geregeld kunnen worden op de keuze van de speaker ed. en daarna deze toevoegen aan de gemaakte muzieknummer dmv adobe c3 audition v2.
Dan heb ik dus een keuze van keyboards nodig die hieraan kunnen voldoen.
Volgens mij wat ik eerder had uitgevonden via deze site dat de microkorg een leuke is voor deze mogelijkheden , of niet????

Toch heb ik altijd via de pc gestuurt en het zou mooi kunnen zijn nog steeds dit te kunnen doen , dus een apparaat die door de pc wordt aangestuurt voor de bovenstaande mogelijkheden is natuurlijk voor mij mooier.
 
Laatst gewijzigd:
Een jv2080 aansturen kan hiermee heel goed , maar ik wil graag bepalen welke toon op welke speaker komt of van links naar recht , van zacht naar hard , van laag naar hoog en dat is niet te regelen op 16 kanalen van een jv2080 tijdens het afspelen van de geprogrammeerde muziek.


Neem het dan eerst in audio op, dan kan je het pannen, volume regelen etc. naar je eigen wensen.


Ik zou er wel aanraden een "normale" sequencer te nemen zoals Cubase daar kan je dat alles allemaal intern doen en dat werkt stukken sneller!
 
reactie Talsma

reactie Talsma

Neem het dan eerst in audio op, dan kan je het pannen, volume regelen etc. naar je eigen wensen.


Ik zou er wel aanraden een "normale" sequencer te nemen zoals Cubase daar kan je dat alles allemaal intern doen en dat werkt stukken sneller!

Oke , maar dan komt dus mijn kennis waar alles om draaid : wat is pannen en kan ik reason van propellerhead hiervoor gebruiken , deze heeft namelijk een sequencer en kan je hiermee dan elke manier van weergave op de luidspeakers sturen per toon van links naar recht , van hoog naar laag , van zacht naar hard???
 
Oke , maar dan komt dus mijn kennis waar alles om draaid : wat is pannen en kan ik reason van propellerhead hiervoor gebruiken , deze heeft namelijk een sequencer en kan je hiermee dan elke manier van weergave op de luidspeakers sturen per toon van links naar recht , van hoog naar laag , van zacht naar hard???


Voorzover ik weet kan je in Reason geen externe audio opnemen, of dat moet in versie 4 d'r ingekomen zijn.

pannen, is "sturen per toon van links naar rechts". Ik bedoel daarmee dat je bijvoorbeeld een instrument opneemt en dan het spoor op links of rechts zet. Als je dat wilt afwisselen, dus het geluid wilt laten "ronddraaien" moet je daar een effect voor gebruiken meestal heet dat iets van "Rotary".

Dus Reason lijkt me niet echt geschikt als je vooral met hardware werkt, Cubase kan met "rewire" reason aansturen en dus kan je zowel je hardware en je synths in Reason aansturen.

Maar hoe heb je die tracks op je "myspace" ingespeeld, opgenomen dan??
 
Voorzover ik weet kan je in Reason geen externe audio opnemen, of dat moet in versie 4 d'r ingekomen zijn.

pannen, is "sturen per toon van links naar rechts". Ik bedoel daarmee dat je bijvoorbeeld een instrument opneemt en dan het spoor op links of rechts zet. Als je dat wilt afwisselen, dus het geluid wilt laten "ronddraaien" moet je daar een effect voor gebruiken meestal heet dat iets van "Rotary".

Dus Reason lijkt me niet echt geschikt als je vooral met hardware werkt, Cubase kan met "rewire" reason aansturen en dus kan je zowel je hardware en je synths in Reason aansturen.

Maar hoe heb je die tracks op je "myspace" ingespeeld, opgenomen dan??

In de eerste thread staat hoe ik nu mijn muziek creeer dus van pc naar jv2080 naar geluidskaart naar musicclean van x-oom naar wav of mp3.
Wat ik dus mis in dit verhaal is blijkbaar cubase om reason aan te sturen waarna ik de sequencer van reason kan gebruiken voor pannen.
Tja , waar kan ik cubase dan verkrijgen is dan de volgende vraag , moet dus even kijken op internet.
Misschien weet iemand een gratis vergelijking of dit programma voor niets.
 
Wat ik dus mis in dit verhaal is blijkbaar cubase om reason aan te sturen waarna ik de sequencer van reason kan gebruiken voor pannen.


Nou, als alles bij jou om pannen gaat. :peukie: daar draait het toch niet om hoop ik?

Gebruik je de synth's van Reason??

Als je alleen je JV gebruikt zou ik er maar vanaf stappen,
waar kan ik cubase dan verkrijgen is dan de volgende vraag

Dat weet ik niet :D

Alternatief?? google!
 
Nou, als alles bij jou om pannen gaat. :peukie: daar draait het toch niet om hoop ik?

Gebruik je de synth's van Reason??

Ik gebruik reason tot op heden helemaal nog niet vanwege complexiteit vandaar mijn thread.
Ik vind het aansturen van de jv2080 geweldig vanuit de pc , maar wil hieraan toevoegen een apperaat of programma die ook aangestuurt kan worden met hetzelfde programma op dat moment van afspelen maar dat lijkt mij onmogelijk dus toevoegen op een later tijdstip via audobe audition is een optie. heb ik wel de mogelijkheid nodig om te kunnen pannen.
Cubase welke de sequencer van reason aanstuurt lijkt dus een optie , maar het aantal te gebruiken programma's worden veel en onoverzichtelijk.
 
Ik vind het aansturen van de jv2080 geweldig vanuit de pc , maar wil hieraan toevoegen een apperaat of programma die ook aangestuurt kan worden met hetzelfde programma op dat moment van afspelen maar dat lijkt mij onmogelijk dus toevoegen op een later tijdstip via audobe audition is een optie. heb ik wel de mogelijkheid nodig om te kunnen pannen.


Heb je wel eens van MIDI thru gehoord?? Stel ik stuur een signaal over een MIDI kabel, als ik nou zorg dat het signaal bij twee verschillende apparaten terecht komt .. ... idd dan spelen ze allebei het zelfde af! Op die manier kan je meerdere apparaten aansturen met 1 midi signaal :biertje:

Waar heb je Reaon gekocht? Heb je uberhaupt een handleiding??

Cubase welke de sequencer van reason aanstuurt lijkt dus een optie

Nee, in deze combinatie gebruik je Reason alleen voor het geluid wat er uit komt, van die soft-synths dus... voor de rest geen Reason meer maar Cubase.


maar het aantal te gebruiken programma's worden veel en onoverzichtelijk.

Dat ligt een beetje aan jouw voorbereiding, want het kan heel makkelijk maar ook heeel moeilijk zoals nu.

Succes ermee!
 
Beste jojojojo,

Als ik het zo lees, ben ik bang dat je met iets bezig bent, waar je zelf nog niet zo heel veel van begrijpt. Dat is niet erg, maar het schiet niet erg op zo. Je komt dan zelf ook niet verder en verzand in techniek waarin je geen inzicht hebt.

Je kunt het heel simpel houden:
Koop een midi-master keyboard en een simpele uitvoering van Cubase.
Sluit dit keyboard (tegenwoordig meestal USB versies) aan op je pc. In Cubase stel je dan de midi output in op de midi poort waarop je de JV hebt aangesloten. Zo speel je op de keyboard de sounds van de JV. Als je je midi sequence (je nummer) af hebt, speel je de midi af en neem je deze gelijktijdig in Cubase op op een audio spoor. There's no more to it than that. Klaar is kees. Geen moeilijk gedoe met Reason, Adobe Audition of Microkorgs of whatever. Je hebt dus qua software alleen maar Cubase nodig. Verder niets.

En als je de midi per spoor solo afspeelt en in Cubase opneemt, en dat doe je met al je midi tracks, dan kun je het nog vrijelijk in VST binnen Cubase bewerken met pan, volume en inserts en FX sends. En dan met audio export offline de stereo mix maken om te masteren en/of branden.

Verder heb je natuurlijk wel een redelijke ASIO geluidskaart nodig en fatsoenlijke afluistermogelijkheid (monitorboxen).

Als je hierin een cursus en advies wilt, stuur je me maar een pb'tje of check je mijn website www.amps-recordings.nl
 
Arno, thanks.

Niet tegen jou Jojojo maar ik ben nu 28 jaar met electronica en muziek bezig. Het komt je niet aanwaaien hoor. Zowel de theorie als de praktijk niet. Lezen, oefenen, lezen, oefenen. En heel veel naar anderen luisteren, maar dat spreekt vanzelf.

Domme vragen bestaan niet maar je mist zelfs de basis. En dat begint me in toenemende mate op te vallen op dit forum.

Het zal de 'prodjoezer'-generatie wel zijn.....

Muziek maken is niet de eerste de beste Japanse rompler halen bij Tonica of Feedback en verwachten dat daar door magie muziek uitkomt. Zelfs de meuk die je nu op de radio hoort wordt gemaakt door mensen die daar jaren tijd aan hebben besteed en "schrik" misschien wel eens een manual uit hun hoofd geleerd hebben. Of nog erger: muziek gestudeerd hebben.

Nogmaals Mojojojo: ik heb het niet tegen jou, maar je gaf me een mooie kapstok. Dank en succes!

Inhoudelijk: Koop wat je kan behappen. Ik ken de JV2080 niet, maar als je nou eens begint met Reason te begrijpen. Er zit een uitstekende manual bij en Propeller heeft video-tutorials op haar website die je op weg kunnen helpen. Probeer het concept van (digitale) muziek-productie EERST te begrijpen voordat je allerlei overbodige apparatuur koopt. Bij de gemiddelde ALDI-geluidskaart krijg je Reason LE, en dan wordt het studeren. Als je daar geen zin/tijd voor hebt kun je beter gaan biljarten.


Succes! (en mijn excuses aan alle biljarters hier)
 
Back
Top