Wat is een betaalbare kwaliteits mic pre?

Ik zou het advies van Fuse opvolgen. Pre's verschillen niet alleen qua prijs en kwaliteit maar ook qua klank/karakter. Zeker in de duurdere range is uitproberen geen overbodige luxe; onderschat je eigen oren niet!
Mocht je voor vintage gaan, kijk dan ook eens naar de A-Designs Pacifica:
http://www.adesignsaudio.com/pacifica.htm
 
Omdat ik zelf op korte of lange termijn ook ga kijken naar een mic en/of (tube) preamp heb ik een goed stappenplan voor je:

1: selecteer een gezeldschap mic's die je wilt beluisteren in verschillende categorien (prijs/kwaliteit).
2. Kies dan een (duurdere) zo clean mogelijke preamp (GEEN tube,eq,compressie ed). GEEN channelstripper dus. Wel goede kwalitatieve cleane preamp die je een zo'n EERLIJK mogelijke indruk geeft van je mic. Dan ga je je mics testen welke klinkt het best/mooist.
3. Als je er uit bent welke keuze mic je gaat nemen, ga je je mic testen met (duurdere HI-end) preamps/channelstrippers/tube categorie. Welke combi je het beste vind klinken kies je dan.

doe er je voordeel mee.
 
Ik denk iig dat sm58 niet zoveel extra doet op een highend pre amp ! die akg ken ik niet ..
 
Ik denk iig dat sm58 niet zoveel extra doet op een highend pre amp ! die akg ken ik niet ..

Vergis je niet! Ik heb wel eens begrepen dat Bono een van de laatste CD's van zijn orkestje U2 heeft ingezongen door een SM58. Wel door een kickass preamp natuurlijk.

Wat me brengt bij het advies van Boeklanoei. Ik zou dat dus niet opvolgen. Het is niet zo dat je pas gaat selecteren op preamps als je een mic hebt uitgekozen. Sommige mics hebben een eigen karakter en dat geldt voor preamps net zo. Een mic kan geen fijne combinatie vormen met de ene preamp maar juist weer wel met de andere. Het is vooral een kwestie van smaak vermoed ik. Dus ga lekker testen.

Afgelopen week hebben we met de band in de studio een testje gedaan met 5 verschillende mics en preamps. Een Blueberry, een Neumann TLM, een AKG ?? (type ben ik even kwijt....), een stereosetje Earthworks omni mics, en een T.Bone buizen condensator. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van verschillende preamps (Earthworks, UA, Focusrite Green). We hebben overheads opgenomen en hoewel je de verschillen wel kon horen is er niet een wereldschokkend verschil. Ik vond zelf de TLM door de UA het beste klinken. Maar de omni's van Earthworks zijn ook ERG goed, net als de Earthworks preamp. En zelfs de budget T.Bone buizencondensators klonken verrassend goed.
 
Back
Top