Roland JD-990 via Remote SL bedienen....

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hey guys,

Ik heb niet lang geleden de JD-990 + Orchestral kaart (niet slecht maar helaas niet de vintage) voor een koopje gekocht op een "poolse veilingsite".
Nu wil ik deze bedienen via mijn Remote SL. Ik dacht dat niet moeilijk zou zijn, gezien deze controller zo logisch werkt..

Ik probeer momenteel deze sysex code naar de JD-990 te sturen (aan de hand van mini tutorial in handleiding JD-990. Voor meer info zie JD-990 handleiding appendix eind p 49 tot begin p. 50):

F0 41 16 57 12 01 00 00 41 05 51H F7H

Ik kan alle waardes invoeren behalve de enerlaatste, namelijk: 51H. Decimaal is dit getal hetzelfde als 81, maar ik kan op de novation helaas geen hoger getal dan 7F krijgen. Echter na 79 komt 7A, 7B ... tot 7F. Dus heb ik (denk dat dat ook wel kan) 7B hier ingevoerd.

Normaal zou ik, als ik nu deze sysex verstuur (via de druk op een knop van mijn remote SL) de Reverb van de Performance patch van de JD-990 moeten overzetten naar HALL 4.
Er gebeurt helaas helemaal niets... :(

Iemand een idee wat ik fout doe ?

Ik heb in de System Setup RX EXCLUSIVE op zowel ON 1 en ON 2 uitgeprobeerd.
De JD-990 is doodstil.

Overigens nog een laatste vraag voor de 990 bezitters... Als je sysex boodschappen naar de JD-990 verstuurd, gaat het groene ledje dan ook "blinken" net zoals bij het versturen van midi note on signalen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Al is het maar een heel klein beetje...

Alvast bedankt!

Groetjes,

Frederik.

PS: Ik heb mijzelf beloofd dat ik pas de Cubase 4.1 zal installeren als ik de JD-990 heb weten te bedienen... Arghhh
8o)
 
Eerlijk gezegd een wat verwarrend verhaal, maar ik probeer het te snappen. Die 51 (hex), kun je die nou wel invoeren of niet, en wat heeft 7F daar weer mee te maken? 51H moet gewoon werken want dat is een geoorloofd getal in een sysex bericht, nl alles wat staat tussen F0 en F7 resp begin en einde sysex, moet een waarde zijn tussen 0 en 7F (0 - 127 in decimaal).

Zomaar een waarde als 7B invoeren zonder te weten waar het voor staat is niet geoorloofd, het is heel goed mogelijk dat dat een onzinnige waarde is die de JD990 niet snapt en er dus daarom ook niks mee doet.

Als er een geldig sysex bericht verstuurd wordt zal de midi led gaan branden, anders niet en wordt domweg genegeerd.

Staat je DeviceID correct ingesteld? Is een waarde tussen 17 en 32, standaard is dat 17.
 
Hey Bronswerk,

Bedankt voor je antwoord :)

51H is (in ieder geval volgens roland manual) gelijk aan een decimale waarde van 81.
Op de Novation kan ik alleen 2 vakjes ruimte en helaas is de maximale waarde met de remote SL die ik hier in kan voeren 7F.
7F komt 7 stapjes na het laatste decimaal geschreven getal van 79. Oftewel: 79, 7A,7B,7C,7D,7E,7F.

7F oftewel 85 (volgens mij) is dus de hoogste waarde die je met de novation kunt ingeven.
51H kan dus niet maar leek, en lijkt mij nog steeds, hetzelfde als 7B.. Of vergis ik mij...

Niemand die toevallig gebruik maakt van een vergelijkbare combo?
 
Uhh, je vergist je heel erg zogezegd ;) Het hexidecimale stelsel is 16-tallig dus van 0 tot F in hex is 0 -15 in decimaal. Gebruik anders de rekenmachine in Windows (als je die gebruikt), kan met hex werken.

7F is niet hetzelfde als 85... 7F betekent eigenlijk:

1. het eerste cijfer 7 betekent hier 7 x 16 = 125
2. het tweede cijfer F(hex) betekent 15(dec)
3. dus 7F(hex) = 7 x 16 + 15 = 127(dec)
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Uhh, je vergist je heel erg zogezegd ;) Het hexidecimale stelsel is 16-tallig dus van 0 tot F in hex is 0 -15 in decimaal. Gebruik anders de rekenmachine in Windows (als je die gebruikt), kan met hex werken.

7F is niet hetzelfde als 85... 7F betekent eigenlijk:

1. het eerste cijfer 7 betekent hier 7 x 16 = 125
2. het tweede cijfer F(hex) betekent 15(dec)
3. dus 7F(hex) = 7 x 16 + 15 = 127(dec)

Bedankt voor de uitleg :okdan:
Ik weet echter nog steeds niet hoe ik het ga oplossen met die 51H....:)
 
Stop de press...

Ik heb even gekeken in de manual hoe dat zit met die 51H, maar dat is een voorbeeld van Roland hoe een sysex bericht ** er zou kunnen uitzien**! Die 51H staat voor een checksum byte, dat is een berekend getal en wordt *berekend* aan de hand van de bytes die de sysex bericht bevat. je kunt niet zomaar even een getal intvoeren. De controller (jouw Remote SL) moet dat getal uitrekenen. Het komt dus neer op het feit of jouw controller het toestaat om op die plek (de 8 ste plek in de sysexstring) een cheksumbyte te plaatsen. Zie jouw manual van de Remote SL.
 
Ahhh super! Bedankt voor de moeite!!
Ik had eigenlijk gelijk moeten vragen hoe het met die " checksum " zat...
Ik zal even kijken of ik hier wat mee kan.
Ik hou je op de hoogte.

Nogmaals bedankt :)
 
Re: Roland JD-990 via Remote SL bedienen....

Origineel geplaatst door gremlin23
Hey guys,

Ik heb niet lang geleden de JD-990 + Orchestral kaart (niet slecht maar helaas niet de vintage) voor een koopje gekocht op een "poolse veilingsite".
Nu wil ik deze bedienen via mijn Remote SL. Ik dacht dat niet moeilijk zou zijn, gezien deze controller zo logisch werkt..

Ik probeer momenteel deze sysex code naar de JD-990 te sturen (aan de hand van mini tutorial in handleiding JD-990. Voor meer info zie JD-990 handleiding appendix eind p 49 tot begin p. 50):

F0 41 16 57 12 01 00 00 41 05 51H F7H

Ik kan alle waardes invoeren behalve de enerlaatste, namelijk: 51H. Decimaal is dit getal hetzelfde als 81, maar ik kan op de novation helaas geen hoger getal dan 7F krijgen. Echter na 79 komt 7A, 7B ... tot 7F. Dus heb ik (denk dat dat ook wel kan) 7B hier ingevoerd.

Normaal zou ik, als ik nu deze sysex verstuur (via de druk op een knop van mijn remote SL) de Reverb van de Performance patch van de JD-990 moeten overzetten naar HALL 4.
Er gebeurt helaas helemaal niets... :(

Iemand een idee wat ik fout doe ?

Ik heb in de System Setup RX EXCLUSIVE op zowel ON 1 en ON 2 uitgeprobeerd.
De JD-990 is doodstil.

Overigens nog een laatste vraag voor de 990 bezitters... Als je sysex boodschappen naar de JD-990 verstuurd, gaat het groene ledje dan ook "blinken" net zoals bij het versturen van midi note on signalen?
De sysex string klopt niet: als je op App 49(dus pagina 49 in het appendix) kijkt zie je dat onder comments 3. iets staat over het derde byte paar(waar je 16 hebt staan).

1. Alle bytes worden standaard hexadecimaal aangegeven, zoals Bronswerk al had aangegeven. Waar het getal niet decimaal aangegeven wordt zetten ze er meestal zo'n "H" naast, zoals F7H.
2. Bij comments 3. op App49 zeggen ze dat het derde byte paar dat het ID device voorstelt moet staan op of standaard wat 17 is of een ander getal groter dan 17. Dit getal moet wel 1 vanaf getrokken worden want het eerste device is 10 hexadecimaa(wat gelijk is aan 16).
3. Wat ik ook raar vind is hoe je aan de 2de 41 komt. Volgens App 49 onderaan(het is het voorbeeld op die pagina) moet de waarde 29H zijn en 29H=(2x16)+9=41.

Zo te zien moet je dus alles maar hexadecimaal houden, want straks weet de jd niet wat 16 voorstelt, zeker niet als device ID.

Mijn voorstel: probeer F0 41 10 57 12 01 00 00 29 05 51 F7
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Stop de press...

Ik heb even gekeken in de manual hoe dat zit met die 51H, maar dat is een voorbeeld van Roland hoe een sysex bericht ** er zou kunnen uitzien**! Die 51H staat voor een checksum byte, dat is een berekend getal en wordt *berekend* aan de hand van de bytes die de sysex bericht bevat. je kunt niet zomaar even een getal intvoeren. De controller (jouw Remote SL) moet dat getal uitrekenen. Het komt dus neer op het feit of jouw controller het toestaat om op die plek (de 8 ste plek in de sysexstring) een cheksumbyte te plaatsen. Zie jouw manual van de Remote SL.
Dat is heel goed opgemerkt, bronswerk. Wat ik me dus afvraag: zijn er controllers die aan de hand van een opgegeven formule/vergelijking je de checksumbyte laten uitrekenen? En dan ook in de sysex string laten plaatsen? Ik heb geen ervaring met controllers die programmeerbaar zijn(komt nog).
Is handig om te weten voor in de toekomst.
Terzijde, de sysex van de JD lijkt me onnoemelijk gecompliceerd, vooral door introductie van die checksum. Ik bedoel, sysex is one-way, wat heeft die checksum voor nut als er niet een request volgt? Of vergis ik me?
 
Yo,

Ik heb nog een uurtje zitten klooien maar ik krijg die sysex boodschap niet naar de JD-990.
Ik zal morgen de filter instellingen in cubase weer nagaan. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het hieraan ligt. Ik heb dit al een paar keer gechecked.
Net ook nog nieuwe 01x drivers (mlan, studio manager, 01x editor) en Cubase 4.1 (toch maar) gedownload.
Alles is buggy. Kom Cubase niet in en Studio manager ook niet :(
Duidelijk niet mijn dag vandaag. Ik droom even weg naar morgen :z

Bedankt !

:halleluja
 
Ik weet niet hoe Roland sysex strings zijn opgebouwd, maar wat ik toevallig wel weet is dat de checksum waarde een optelsom is van de address bytes en data bytes in hun strings. Vervolgens deel je 128 door die optelsom. Wat je overhoudt trek je af van "128" en wat dan overblijft is je checksum. Als dat restgetal "128" is, vul je "0" in.

Als ik de string goed bekijk:
F0 41 16 57 12 01 00 00 41 05 51H F7H

begint de address byte met 01h en moet de optelsom eindigen met databyte 05h. Ik neem aan dat de opgevoerde 51h de checksum waarde moet zijn die je in moet voeren in de Novation.
Dus (decimaal): 1+0+0+64+5 = 70. 128 gedeeld door 70 gaat 1 keer, je houdt 58 over. 128 min 58 = 70 en dat moet je weer omzetten naar hexadecimaal = 46h. Volgens mij moet de checksum 51h in jouw string dus 46h zijn.

Gr, Boele
 
Back
Top