tik uit mijn nummer halen

mika

Stamgast
Lid sinds
1 juli 2002
Berichten
101
Locatie
h'sum
He,

Ik heb even hulp, goed advies nodig.

Heb een tik in een nummer zitten en die wil er met een stukje software uithalen, maar ik heb geen idee welke software dat goed kan en waar ik dat heel erg legaal kan krijgen :)

Kheb het geprobeerd met Wavelab 4, met daarin een goeie declicker, alleen dan lukt het mij alleen maar om die tik eruit te halen als ik het hele nummer opnieuw opneem met de declicker aan in de master sectie..
Wat ik dus wil is dat ik alleen het stukje met de tik erin declick, maar daar kom ik niet uit in Wavelab.

Help!

Thx

Mies
 
Is het 1 tik?

Ik haal dat soort rare dingen er uit door extreem in te zoomen, dan kun je de blokjes gewoon verschuiven, meestal is zo'n tik namelijk maar 3 blokjes.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Is het 1 tik?

Ik haal dat soort rare dingen er uit door extreem in te zoomen, dan kun je de blokjes gewoon verschuiven, meestal is zo'n tik namelijk maar 3 blokjes.

Ja het is 1 tik.
Wat bedoel je precies met verschuiven?
 
Als je met een wave-editor (cooledit en soundforge konden het in ieder geval), dan krijg de individuele... ehm....'punten' te zien van een wave, bijvoorbeeld een 44100 Hz .wav file heeft 44100 'puntjes' die de wave vormen, dus als je ver genoeg inzoomt dan zie je die losse punten als blokjes met lijntjes er tussen, en kun je ze heel simpel verslepen.

Als het om digitale tikken gaat dan zijn die waarschijnlijk gewoon te kort om met een tick'n'pop remover te verwijderen.
 
Origineel geplaatst door mika
Ja het is 1 tik.
Wat bedoel je precies met verschuiven?

gewoon zover mogelijk inzoomen dus.. :P
 
Inzoomen, en als je een blokkerig iets ziet met rechte hoeken dat knippen (wel stereo) en die paar ms maakt dan niet zoveel uit. Anders vul je het op met een ander stukje wat er veel op lijkt.

En altijd 0 doorgangen zoeken met gelijke flank voorkomt tikken. (zeg het maar even)
 
Ik doe het altijd met Cool edit. (elke versie is goed)
Je zoekt het clickje op, (je ziet vanzelf het piekje) je selecteerd precies dat piekje en ga dan naar filters >> noise reduction >> click&plop eliminator. Selecteer rechtsboven "constant hiss and crackle" en dan "Auto find all levels" en klik onderaan op "Full single click now".
Als je hem nog steeds hoort doe je het gewoon nog een keer!

ps: als je idd de moeite neemt het te checken, probeer dan gelijk de hiss reduction;
- Keep only hiss: krijg je dat mooie high-pass effect op een beat voordat ze de bas erbij knallen.
- Remove hiss: voor duistere geluiden, wordt lekker digitaal blikkerig
suc6! :D
 
Vind de oplossing van Sander02 best wel gevaarlijk. Als je dit over grotere stukken doet hoor je het metteen. Als je last hebt van digitale tikken moet je anders wat aan het probleem doen.
Een klein tikje kan je wegknippen. Zijn het er meer dan is er iets loos wat je eerst maar eens kunt oplossen.

Want al die tikken filters halen wel een zooi hoog uit je mix weg en dan hoor je metteen zo'n dof laagje eroverheen komen. Vind ik echt lelijk. :)
 
Ik blijf er bij, als het om een kort digitaal tikje gaat, gewoon met de hand naar beneden trekken.
 
Klopt idd wel Fuse, het was ook een antw. op mika's vraag om 1 klik te verwijderen. En op de "cool edit" manier hoor je dat echt niet, over grote stukken hoor je het idd erg goed dat doe ik zeker niet. Als er meerdere tikken inzitten dan maak ik een nieuwe mixdown, eerst probleem van de tikken oplossen dan hoef je niet eens te filteren.
bikkel z'n manier is ook prima, als je de tik niet meer hoort ben je toch klaar
 
bedankt voor jullie hulp / tips.
Het gaat nu wel lukken denk ik.

Het gaat mij trouwens echt om 1 tikje die ik zelf veroorzaak doordat ik mijn nummers altijd half "live" opneem.
 
Back
Top