Studio Opzet (Isolatie en Inrichting).

Hi Man vs Machine,

Voor de verlichting heb ik diodestrips van de Ikea (Dioder).

...beetje afgegekeken bij Focus Showequipment...

Bas
 
Origineel geplaatst door baskunnen
Hi Man vs Machine,

Voor de verlichting heb ik diodestrips van de Ikea (Dioder).

...beetje afgegekeken bij Focus Showequipment...

Bas
Geinig.
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Ik heb niet heel veel geld tot mijn beschikking
Is het dan geen beter idee om die cornertraps zelf te maken? Hout, isolatie, textiel voor afdekken en dit als bouwplan, en dan is het goedkoper dan foam. Wel minder makkelijk om mee te nemen ;).

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Is het dan geen beter idee om die cornertraps zelf te maken? Hout, isolatie, textiel voor afdekken en dit als bouwplan, en dan is het goedkoper dan foam. Wel minder makkelijk om mee te nemen ;).

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=534

Is op zich een goed idee. Ik heb die thread destijds ook gevolgd.
De MSK bass traps zijn echter niet zo duur en ik bespaar liever de tijd en moeite die ik in een "Zelfbouw project" zou moeten stoppen ;)
Bedankt voor de tip :)
 
Ok,

Ik denk te weten wat ik allemaal nodig heb.
Ten eerste ga ik mijn hoofd studio tafel daar zetten waar de bank nu staat.
Daar achter zal ik, in de inkeping, isolatiemateriaal aanbrengen en 2 corner traps. Voor de inkeping zal ik een simpel wandtapijt ophangen en weer daarvoor zal ik de Primacoustics Europa (aan een houte plank, op wieltjes) vast zetten.
Hiervoor zal de Quiklok Z-600 staan.
Verder zal ik in de 4 hoofdhoeken van de kamer ook corner traps aanbrengen.
Tegen het raam zal ik wat Diffusor achtig spul aanplakken, in de trend van de Primacoustic Scandia.

Ik heb nog drie vrij eenvoudige vragen:

Ik moet voor links en rechts in de kamer (dus +/- links en rechts van mijn oren, volgens het "spiegel principe") nog isolerend materiaal vinden. Hier zijn heel veel varianten van verkrijgbaar. Deze verschillen in "diepte" van het materiaal en in afmeting.
Heb ik aan een 60 bij 60 cm opervlakte genoeg? Of, zal ik beter voor 120 bij 60 gaan?
Hoe diep moet het zijn? Het varieert tussen de 4 a 12 cm..
Voorbeeld van meest simpele versie:
http://www.musicstore.de/is-bin/INT...yID=KELVqHzmKp8AAAER1Z0vKPl9&JumpTo=OfferList
Voorbeeld van meer geavanceerde versie:
http://www.musicstore.de/is-bin/INT...yID=KELVqHzmKp8AAAER1Z0vKPl9&JumpTo=OfferList
Er zijn nog een twintegtal andere mogelijkheden op musicstorekoeln te vinden.

Deze corner traps zijn toch goed genoeg voor het temmen van Staande golven? :
http://www.musicstore.de/is-bin/INT...yID=KELVqHzmKp8AAAER1Z0vKPl9&JumpTo=OfferList
Heeft het zin om deze er nog aan toe te voegen?
http://www.musicstore.de/is-bin/INT...yID=KELVqHzmKp8AAAER1Z0vKPl9&JumpTo=OfferList

Ik hoop heel erg dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Deze studio moet op vrij kort termijn af zijn. Ik kan het mij niet permiteren om te lang te zoeken/wachten.
Alvast bedankt :)

:kimono:
 
Hoi Gremlin,

ik zou voor de middenweg gaan; voor de zijdelings reflecties zo'n 7 cm dik (pyramide)schuim. Aan iedere wand zou ik minimaal 1x1m bedekken. Je kan ook een meerdere platen kopen en het restant op de wand achter je monitors plakken.

Voor cornertraps geldt hoe dikker hoe beter.

Als het perse kant en klaar moet zijn zou ik voor de volgende set gaan :

1 pakket van 8 panelen (100x50) 7cm dik (polyester):
http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/..._ELID=de&ORDER_POS_ID=&ART_ID=33&FUNC_ID=8005

en een pakket van twee basstraps (46x46x100) :
http://www.aixfoam.de/cgi-bin/shop/..._ELID=de&ORDER_POS_ID=&ART_ID=14&FUNC_ID=8005

Ben je voor iets meer dan 300 klaar. De cornertraps zijn dikker dan de musicstore variant.
 
Gremlin, heb je al geluisterd in de studio hoe het klinkt? Misschien domme vraag maar zo niet dan weet je ook nog niet precies wat je perse nodig hebt.
 
Origineel geplaatst door Arv
Gremlin, heb je al geluisterd in de studio hoe het klinkt? Misschien domme vraag maar zo niet dan weet je ook nog niet precies wat je perse nodig hebt.

Ik heb in mijn handen geklapt, geschreuwd, gefloten en en via de speakertjes van mijn laptop muziek beluisterd.
Zelfs al zou ik ruis signalen gaan afspelen, en dergelijke, dan zou ik nog steeds niet in staat zijn om precies in te schatten hoe ik de ruimte precies moet isoleren. Met de aanschaf van corner traps en isolatie heb ik zoiezoe, naar alle waarschijnlijk, geen last meer van standing waves en flutter echo.
Ik zou het allemaal beter willen doen maar ik ben hier geen expert in en ik ken niemand die mij hier in Warschau kan helpen.
Op het conservatorium waar ik langs ben geweest met de vraag of zij iemand kenden, werdt mij verteld dat ze het alles door "buitenlanders" laten doen.
Zoektocht in google met poolse zoektermen levert ook weinig op..

Daarnaast is mijn kamer een redelijk zooitje gezien het meerendeel aan gear nog niet is uitgepakt. Ik ben gewoon bang dat als ik alles uitruim en mijn speakertjes op standjes opzet dat ik, hoewel ik het een het ander zal horen, niet met een beter idee zal komen qua isolatie en dergelijke, dan nu. Ik heb momenteel overigens 0 isolatie materiaal, dus ik kan ook niet spul tijdelijk in hoeken proppen, om te kijken of dat het geluid ten goede komt...
 
Laatst gewijzigd:
Ik laat, naar alle waarschijnlijkheid, de onderstaande meubel door iemand maken.
Een simpele vraag nog:

Waar kom ik aan het 19 inch metaal om de rack modules in te hangen?
Als het ergens al beschikbaar is, dan zou het makkelijker zijn dan iets zelf te bedenken...

Iemand een idee?
 
Ze verkopen ook rackprofielen bij Rombouts in Veldhoven en bij Excess in Rotterdam.

Dat is in ieder geval een stuk goedkoper!

Bas

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik laat, naar alle waarschijnlijkheid, de onderstaande meubel door iemand maken.
Een simpele vraag nog:

Waar kom ik aan het 19 inch metaal om de rack modules in te hangen?
Als het ergens al beschikbaar is, dan zou het makkelijker zijn dan iets zelf te bedenken...

Iemand een idee?
 
JBE Breda aan de liesbos straat verkopen ook die strips.
Lengte kan je zelf bepalen, ze zagen het van grote 2 meter strips af
Strips zijn wel alluminium kleurig, maar dit mag geen probleem zijn neem ik aan.
 
Ahhh, super! Bedankt voor jullie reacties. Nederlandse winkels heb ik niet veel aan maar ik weet nu wel waar ik moet zoeken: " Licht & Geluid".
Uiterlijk maakt helemaal niet uit, zo lang het metaal van goede kwaliteit is :)

Bedankt nogmaals :okdan:

Deze ga ik overigens (naar alle waarschijnlijkheid) namaken:
 

Attachments

  • meubel.jpg
    meubel.jpg
    10,5 KB · Bekeken: 54
Nu nog de isolatie...

Nu nog de isolatie...

Uiteindelijk heb ik de bovenstaande meubel gekocht bij het bedrijf zelf. Was te moeilijk om iemand te vinden en ik wilde het zelf niet riskeren. Hier en daar ben ik een beetje geholpen en ik ben uiterst tevreden:
Bij www.keoda.com kan je echt hele coole meubels vinden. Beter dan musicstorekoeln zoiezo. Het voelt zeer proffessioneel aan!
Bovenste plank en keyboard plank heb ik precies op hoogte laten maken en het is echt helemaal tof. Het kan dus wel! Mijn lengte: 1.92 m en belangrijkste meubel lengtes: 64,5 tot onderkant keyboard plank en 81 tot bovenkant bovenste plank.

Nu over de isolatie.

Als men het allereerste plaatje bekijkt dat ik in deze thread heb toegevoegd dan ziet men dat aan kant "D" er een inkeping in de muur zit. Ik heb lang nagedacht, maar dit leek, in vergelijking tot andere opties, de "beste" plek om mijn studio tafel te zetten.
Deze inkeping zit dus net tussen mijn twee monitor speakers (met een beetje overlapping links en rechts).
Voor het geluid lijkt dit mij niet zo goed.
Echter, ik heb al een nummer in deze ruimte gemaakt met deze opstelling en het ging nog redelijk goed... Ik moet nog wat pink noise enz dingen uitvoeren om te kijken of ik last heb van standing waves (deze vallen in ieder geval niet direkt op) enz.

Ik denk eraan om een (overgeblevene) MDF plank op maat te snijden zodat deze net in deze inkeping past. Dan is het hele gedeelte achter de meubel vlak. Vervolgens breng ik nog wat absorberend materiaal achter de meubel aan (dus op de plank en overgeblevene stukjes muur).
Ik dacht aan het bekende piramide absorbtiemateriaal (7 cm dikte of zo). Links van mij staat een gevulde kast en links een vlakke muur. Op het laatste zal ik ook gelijksoortig materiaal aanbrengen. Zou een Primacoutic Flutter Wal Z63 veel uitmaken, voor achter de studiomeubel? (ipv van piramide schuim).
Verder.. bass traps in de meeste hoeken van de kamer en wat diffusor dingetjes op mijn raam (tegenovergestelde kant van meubel) in de trend van de Scandia 74 (ook van primacoustic).

Voor meer info over de twee primacoutic producten: http://www.primacoustic.com/wallceiling.htm
Overigens, denk jullie dat dit nog wat uitmaakt: http://www.primacoustic.com/cloud9.htm (wel duur).

Alvast bedankt voor de reacties:

Hierbij nog een foto waar je de inkeping (en meubel) goed kan zien :)
 

Attachments

  • img_6702.jpg
    img_6702.jpg
    51 KB · Bekeken: 62
Laatst gewijzigd:
Ik heb zo het idee dat je isolatie en het verbeteren/aanpassen van de akoestiek in de studioruimte door elkaar haalt. Dat zijn echter heel verschillende zaken. Isolatie heeft te maken met het weren van stoorgeluiden van buiten naar binnen en/of met het verminderen van stoorgeluiden van binnen naar buiten toe.

Het verbeteren/aanpassen van de akoestiek in de ruimte zelf vergt echter een heel andere aanpak.

Ik heb je ook een Pm gestuurd...
 
Origineel geplaatst door ThomasBelgium
Ik heb zo het idee dat je isolatie en het verbeteren/aanpassen van de akoestiek in de studioruimte door elkaar haalt. Dat zijn echter heel verschillende zaken. Isolatie heeft te maken met het weren van stoorgeluiden van buiten naar binnen en/of met het verminderen van stoorgeluiden van binnen naar buiten toe.

Het verbeteren/aanpassen van de akoestiek in de ruimte zelf vergt echter een heel andere aanpak.

Ik heb je ook een Pm gestuurd...

Ik weet het.
Isolatie voor de buren, interesseerd mij niet zo ;) Verder wil ik het logischerwijs het allemaal zo inirchten dat ik het beste geluid krijg om in te produceren en te mixen. Dan denk ik aan isolatie, diffusion & bass traps.
En nu je PM lezen :)
 
Origineel geplaatst door ThomasBelgium
aaaargh, nu zeg je weer isolatie!;)

Ahhhhhhh.... Ik bedoelde natuurlijk " Absorptie" ;)Welterusten....
:z

PS: Heb mijn "domme hersendenken" in de hoofdtekst gecorrigeerd..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top