Wie kent de Hang Drum?

Kraan

Ouwe rot
Lid sinds
11 april 2004
Berichten
1.950
Locatie
Zwolle
Even mijn enthousiasme delen met jullie hoor! Dit sublieme instrument zal ongetwijfeld ook menig synthliefehbberhart weten te raken.

Het is een soort dubbele binnenkant van een steeldrum, maar in tegenstelling tot de steeldrum ( :duivels: ) met een prachtige oorstrelende klank. Enkele maanden geleden hoorde ik iemand 's nachts het ding bespelen in een uitgestorven winkelstraat van Zwolle. Werkelijk waar kippenvel van top tot teen! Ongeevenaard mooi geluid (kan geen synth tegenop!).

Vorige week hoorde ik het weer in Amsterdam.

Op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden, hier het eerste de beste voorbeeld.

En hier nog wat wikipedia informatie.

Beetje googlen is ook de moeite waard, hoewel je dan wel heel wat quasi-filosofisch geneuzel tegenkomt.

Als materialist denk ik natuurlijk 'hebben, hebben, hebben, hebben'. Maar dat lijkt nog lang niet mee te vallen. Prijzen op Ebay, zijn onwerkelijk hoog. Wachten tot de accoustische divisie van Behringer er eentje maakt.

Is er toevallig geen SF-er die heel toevallig zo'n ding heeft?
 
Ow ja, nog even voor de duidelijkheid. Het geluid van het youtubefilmpje komt in de verste verte niet in de buurt van hoe dat ding werkelijk klinkt. Het likt me een fantastische uitdaging om dat ding op te nemen op de manier zoals je het in werkelijkheid 'ervaart'.

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=KsGqymRcpKQ

Hier nog een youtubefilmpje met wat uitleg.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
mooie sounds ook :)

Maar zoals gezegd, pas als je dat ding in het echt hoort ben je overtuigd. Dat geluid dringt door tot in het binnenste van je botten, en na een halfuur ben je nog halflijp ervan.
 
Een keer op de Dam iemand het ding zien bespelen, het lijkt Oosters maar het komt blijkbaar uit Zwitserland. Ze schijnen met de hand gemaakt te worden en nogal lastig te tunen te zijn die deuken, dus ik vermoed dat ze 1000+ kosten en waarschijnlijk pas goedkoper worden als er iemand in China een Hang-perserijtje op zet.
 
Origineel geplaatst door Kraan
Maar zoals gezegd, pas als je dat ding in het echt hoort ben je overtuigd. Dat geluid dringt door tot in het binnenste van je botten, en na een halfuur ben je nog halflijp ervan.
dat geloof ik zeker, echter vond het ik het zelfs op youtube al geinig klinken...
kan me er wel ongeveer misschien dan toch ook een soort voorstelling van maken, maar in het echt is altijd beter idd...

Origineel geplaatst door bikkel
dus ik vermoed dat ze 1000+ kosten en waarschijnlijk pas goedkoper worden als er iemand in China een Hang-perserijtje op zet.
maar zullen dan ook weer van een stuk mindere qualiteit zijn nutuulk...
 
en dan zeg ik...."wie heeft er één...":D

Inderdaad een waanzinnig geval, waanzinnige klank en lijkt me heerlijk ritmisch om te spelen, zeker omdat er meerdere tonen uit te halen zijn.
Heb hem voor het eerst gezien op Ruigoord(Amsterdam)
Zwitsers produkt inderdaad, met de hand gemaakt en zijn er helaas maar een paar honderd van gemaakt.
Ik was ook echt helemaal verkocht!!!:{
Heb vorig jaar internet af zitten struinen...en áls je er een vindt betaal je idd 400 á 500 euro als ik het me goed herinner..
 
Op Ebay staat er 1 te koop waar inmiddels al > 2500 euro voor geboden is.

Het kan natuurlijk ook een heel commerciele stap zijn om zoiets een enorme mythische status te geven, en zo langzaam aan de productie en de verkoop te verhogen.
 
Ik denk dat een met de hand gemaakte wel wat meer prettige afwijkingen zal hebben dan eentje die uit een stuk staal gestampt is (en misschien toch net nog een beetje krom).

Wat ik wel zeker weet is dat je er helemaal mee doodgegooid gaat worden op plaatsen en evenementen waar veel figuren met plakkerige dreads rondhangen, net als met die achterlijke didgeridoos.
 
Ik ken ze wel ja, kwam eens een gast mee aanzetten in het theater waarik wer. Schijnt uit Zwitserland te komen, tenminste dat vertelde hij.

Best een apart ding ja.
 
Toen ik hem hoorde moest ik gelijk denken aan een pattern-based sequencer( ben natuulk niet voor niets een synth freak:D )Schat dat je er 4-6 toonhoogtes uit kon halen..de rest kan je er natuurlijk wel bij verzinnen: patterns maken! verschillende volgorde van noten en verschillende ritmes..helemaal geweldig
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MatthewLeBlom
Een hang drum kan je gewoon nieuw kopen hoor.
Kost ergens rond de 7 a 800,- euro.

Waar?

Laatste wat ik begrepen had is dat je ze persoonlijk op afspraak in Zwitserland op moet halen.
 
In de stationsstraat in Tilburg zit een percussie winkeltje.
Ik weet niet hoe hij heet, maar ik ben er een tijd terug binnen geweest om te vragen wat zo'n ding kost en of hij hem kon bestellen.
Hij kon hem bestellen vertelde hij en hij liet me een foldertje van dat ding zien.
 
Typisch, want hier staat dat die dingen sinds kort niet meer gedistributeerd worden.

Misschien dat die gast van die winkel dan meer weet.
 
Back
Top