Vintage chips voor de vintage synths....

Het is niet alleen de chip die de klank van de synth maakt maar ook de manier waarop die gebruikt is.
De 3396 ik de matrix 1000 is redelijk gewoontjes gebruikt. de mogenlijkheid van external inputs op de chip is in de 1000 vb niet gebruikt.
In de p8 wel. er hangen duidelijk wel wat meer componenten rond de chip dan in een m1000,
en die zullen ook wel wat doen.

Het grootste verschil zal 'm zeker zitten in de softwarematige aansturing van die chip,
en dat kan in een synth een reuze verschil betekenen.
Vergeet niet dat Dave eigenlijk een "digitaal" man is: zijn eerste product bij sequential waren sequencers, de p5 was de eerste synth met een fatsoenlijke computerinterface. het analoge gedeelte had hij toen zelfs niet zelf ontworpen, en de man is nog baas geweest van het eerste grote softsynthbedrijf. (seer?).
 
neen er zitten geen vco's in : wel 2 waveshapers, een mixer een filter en een vca.
die waveshapers kan je vergelijken met een analoge vco die niet oscilleert maar gesynct staat aan een digitale oscilator.
het geluid dat uit die waveshaper komt is een echte analoge golfvorm.
 
Origineel geplaatst door ch9527
dat klinkt dan niet echt veelbelovend. of er moeten heel wat verbeteringen in de 3396 zijn aangebracht...
de 3396 doet het prima in mijn matrix1000 overigens

in de matrix 6 (denk ook 1000 en prophet vs) zit een speciale zeldzame curtis in ,
demultiplexer chip voor de oscillators of zoiets

heb ik horen zeggen
 
Origineel geplaatst door ambi-j
neen er zitten geen vco's in : wel 2 waveshapers, een mixer een filter en een vca.
die waveshapers kan je vergelijken met een analoge vco die niet oscilleert maar gesynct staat aan een digitale oscilator.
het geluid dat uit die waveshaper komt is een echte analoge golfvorm.

PLL sound dus?

en dan zeggen zen Prophet 8 analoog is.
 


wie wil er zen andromeda is openen?

[/B]


ik heb er hier een , maar NEEN ik open hem niet.
(ik open alleen synths die kapot zijn. ben hersteller.)

in de andromeda, die overigens ook geen vintage synth is zitten asic's
"application-specific integrated circuit" en dat kan eender wat zijn: zij hebben het zelf ontworpen.
dat er wel degelijk vco's in zitten merk je aan de drift tijdens het opwarmen.

de cems zijn als je het letterlijk bekijkt ook een soort "asic"s (een cem kan voor nix anders dienen dan om een synth =application mee te bouwen.) alleen zijn die door verschillende fabrikanten gebruikt.
 
Origineel geplaatst door ambi-j

in de andromeda, die overigens ook geen vintage synth is zitten asic's
"application-specific integrated circuit" en dat kan eender wat zijn: zij hebben het zelf ontworpen.
dat er wel degelijk vco's in zitten merk je aan de drift tijdens het opwarmen.


ja dat wist ik ,daarom juist wil ik best wel weten wat er in zit,de dsi ics zijn mischien 'getweakte' en hertagde andromeda versies...

het zou mij niet verwonderen,en als dat zo is komt het vroeg of laat uit...

net zoals de cems zijn deze nieuwe zaken ook mischien door verschillende fabrikanten gebruikt.

de envelopes ic's die in de Oberheim programmer zitten (12 voice),zijn ook Oberheim 'getaged' misgeschreven dan nog wel,ik weet niet wat het is,in elk geval pre-curtis.

(ja ik heb een custom programmer gehad die aan 1 van de enkele ooit geleverde Oberheims 12 voices aanhangde)


Stel je voor lol kopers die een prophet 8 bezitten merken jaren later dat ze eigenlijk een 2dehands andromeda hadden moeten kopen,want het geeft quazi zelde resultaat maar met meer voices etc.. en goedkoper...
 
Re: Vintage chips voor de vintage synths....

Origineel geplaatst door senso
Het loopt zo langzaam de spuigaten uit met de prijzen van de zeldzamere CEM en SSM chips. :o:

Hiero:
CEM3374

oeps sorry
edit ; Akai

AX-80
* 6 CEM3372 uP Signal Processor


soooooo,...3374 zit geloofk in ax80 ook ...wat een price
AU $190,00
Ongeveer EUR 114,57) :dubbel:

http://www.synthtech.com/cem/cemsynth.html

deze site klopt aardig toch ,...
:geslaagd:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top