Nieuwe run Curtis Chips CEM 3340

@egres, waar je met je hypothese geen rekening mee houd is dat mensen weten of ze een vintage bak bespelen of een nieuwe. Het feit dat je dit weet is misschien nog wel belangrijker dan het daadwerkelijke geluid dat eruit komt omdat dit het geluid beïnvloed.

Enfin, we gaan het meemaken.
 
De nieuw gefabriceerde juno 106 chips die iedereen zonder morren in hun bakken stopt vertellen een ander verhaal.

ja maar er is geen 1/1 heruitgave van de juno-106..

@PWM: Ja,je hebt absoluut gelijk
 
1/1 heruitgaves zijn geen gegeven. Je zit als je nieuw wilt produceren toch een beetje aan te hikken tegen loodvrije milieunormen, beschikbaarheid van SMD-assemblage versus ouderwetse through hole, etc. Ik denk niet dat Dave Smith moog met hun model D achterna gaat en nu na de Prophet 6 ineens alsnog met een propere Prophet 5 reissue gaat komen.
 
eigenlijk goed nieuws,
m"n diy modular heeft 8 cem vco's en eigenlijk wou ik er nog een aantal nieuwe dingen mee bouwen.
nu heb ik wel een kleine stock 3340's van in de beginperiode maar heb ze nooit durven gebruiken ervoor, nu terug wel dus.
alleen vrees ik dat m'n duur betaalde cems nu minder waard gaan worden
 
1/1 heruitgaves zijn geen gegeven. Je zit als je nieuw wilt produceren toch een beetje aan te hikken tegen loodvrije milieunormen, beschikbaarheid van SMD-assemblage versus ouderwetse through hole, etc. Ik denk niet dat Dave Smith moog met hun model D achterna gaat en nu na de Prophet 6 ineens alsnog met een propere Prophet 5 reissue gaat komen.

in die prophet 6 zitten toch al die nieuwe chips, of komt dat later?
 
Voor de duidelijkheid:
De specificaties van de CEM3340 remake zijn op zich niet gewijzeigd.
Slecht het benoemen van de minimale Vcc waarde is in het document gewijzigd van 10 naar 11 volt.
Dit is gedaan in verband met nieuwe ontwerpen met die chip.
 
https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=162594&postdays=0&postorder=asc&start=25

Cool, dus Dieter en Dave hebben er ook 40 k$ in geduwd de man. Dan zijn er zeker grootse plannen mee en moet dan ook wel natuurlijk, gaan er dan toch meer cemmies het licht weer zien 8D =) :eureka: :okdan:
Het is dan niet heel lang wachten op een re-issue van de 3340 gebaseerde Doepfer HE VCO, want die lagen bekant nog op mal in de fabriek te wachten op nieuwe cems. En Dave kennende komt er wel iets van een monster (poly) synth aan met nieuwe 3340 vco's en het P-6/OB-6 filterset. :D:kroon:
 
idd,wat ik zo zei,ze gaan er niet zoveel in pompen enkel voor de reparateurs en knutselaars plezier te doen.

trouwens er zijn plannen voor andere ic's ook terug te producen,dit kan onmogelijk zonder bedoeling van een P5 reissue,of wie weet een heel Prophet EN Oberheim range,let maar goed op
 
Ik blijf het concept van een 1:1 reissue van een vintage poly een maf idee vinden. Hoe ver moet je daar in gaan? J-wire? Z-80 CPU er in? Moet de voeding ook volgens vintage specs en lekker brommen? Behouden we de cassette interface ook?
 
1/1 wat betreft de analog board en look,rest mag beter,of heb je liever de trage latency van het P5 KB?

brommende transfos in vintage synths kan je vervangen,is omdat het usa spec made is,60hz

koop een HI-FI Carver power amp,die bromt ook!!,niet kopen in EU dus!

Maar zoals ik eerder al aangaf,een verzamelaar gehecht aan zijn vintage collectie zal liever die cassette interface hebben ondanks hij die nooit zal gebruiken,de sound heeft minder belang,het gaat er om het toestel in de verzameling te hebben,voor een andere doelgroep die de synth koopt
voor de sound,die zal een verbeterde (lees same sound maar al de rest up to date) reissue verkiezen denk ik zo.

Maar je hebt een rev2,dus je bent safe,ik zie die ssm's nog niet snel weer in productie komen
 
Laatst gewijzigd:
Dus we krijgen een Pro One met patchgeheugens en ingebouwde sequencer & delay's ala Pro 2.

Vet! :D

Maar mijn Pro One's blijven. :W
 
Nee natuurlijk wil je het moderner, maar dan verlies je wel een stuk van je 1:1 verhaal. Houd je bijvoorbeeld de clunky 8-bit AD/DA voor uitlezen parameters en doorsturen naar je voices? Er zijn zoveel dingen die je met moderne kennis beter kan doen, dat een echte replica prophet 5 bouwen onzinnig lijkt.

Het marketing-aspect voor DSI lijkt me ook onhoudbaar. Eerst hadden we de Prophet 8 & 12, en was het verhaal dat Dave niet te veel terug wou kijken naar het verleden en je deze synths als spirituele opvolgers van de originelen moest zien, niet als pogingen het verleden op te graven. Een paar jaar later is hij publiekelijk overstag gegaan en heeft de Prophet 6 uitgebracht, met als duidelijke marketing dat dit wél de synth was die je als de moderne Prophet 5 zou moeten zien. Ik zie niet hoe hij hier nog een model achter kan plakken als "ja maar dit is de échte prophet 5" zonder een raar figuur te slaan.

Moog zit in een gunstigere positie dat een Model D en een System 15/35/55 niet tsjok vol zitten met achterhaalde digitale 8-bits technologie. Dan kom je wat makkelijker weg met een serieuze replica/reissue.
 
Het mooie van marketing is dat je alles kan beweren wat je wil wanneer je maar wil.

Ik heb een pro 2 gehad, misschien was het een waardige opvolger voor een Pro One, ik durf het niet te zeggen.
Het is een totaal ander soort synth. Ik had bepaalde verwachtingen van de Pro 2 met de Pro One in het achterhoofd.
Dat pakte niet uit zoals gehoopt. (Pro one sound / eenvoud)

Maar anderen die gewoon een vette bak zoeken en geen Pro One a-like die kunnen er meer mee. Doelgroep bereikt.

Blijft er nog een groep over, Pro One liefhebbers zonder Pro One. En zie daar, straks komt er eentje uit met meer functies maar mét die sound.
Pro One Mk3? Prophet 5 rev 4.0?

Ik zeg doen! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
als ze idem resultaat geven is dit super,maar kan ook nare gevolgen hebben voor de waarde van bepaalde synths,die gaat dalen..

verkoop je Prophet 5 en pro-one,nu het nog kan..

Verkoop dan vooral snel je Synton Syrinx, die gaat dan het hardst dalen ;)
 
Back
Top