Welke Synth gebruikt Vangelis hier?

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Zoekend naar filmpjes over Vangelis, kwam ik dit filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=u_jsMPiTaqE
Volgens mij is de link al eens eerder gepost. Verschrikkelijk mooie improvisatie van Vangelis.
Op een gegeven moment zie je dat Vangelis een geluidseffect laat horen (ongeveer op 27 seconden). Hij grijpt dan naar een synth die net buiten beeld valt.
Nou vroeg ik me af welke synth dat kon zijn, want ik vind het geluidseffect wat eruit komt erg sfeervol en ik wil graag zelf zoiets proberen te maken.

Dus welke synth produceert dat spacy geluidseffectje en hoe maak je dat?
Ik besef dat het lastig wordt, omdat je de synth niet in beeld ziet, maar misschien dat een Vangelis kenner het geluid ergens anders gehoord heeft en de bijbehorende synth heeft gezien.

De overige synths zijn me wel duidelijk. Uiteraard de CS-80, en het koor achtige geluid wat je constant hoort zal de
VP-330 zijn. Gebruikt ie verder nog een piano. CP80 of zo.
 
Ik zou er niet van verschieten als dat een Prophet 5 zou zijn (of P10).

O ja: system100 model 101 is ook nog te zien, de RE201 echobak van Roland, nog een CR8000 en een ARP sequencer.

Inderdaad, mooie improvisatie zoals we van de man kennen :okdan:

:doei:
 
Vraag me af hoe je zoiets dan maakt. Als het een Prophet 5 zou zijn, zou ik het dus op de Pro-53 VST wel moeten kunnen benaderen.
 
Origineel geplaatst door renepela
Vraag me af hoe je zoiets dan maakt. Als het een Prophet 5 zou zijn, zou ik het dus op de Pro-53 VST wel moeten kunnen benaderen.

Vermoedelijk wel (ken die softwareversie niet echt). Maar het is een geluidje met nogal wat resonance en een cutoff die door een ADSR wordt gestuurd. Dat lijkt me toch niet zo moeilijk.

:doei:
 
Hoe bedoel je dat precies? Ik kan wel de envelope regelen van het filter, maar ik denk dat je iets anders bedoelt.
 
Als je een EG op je VCA met lange release zet en een EG op een VCF met gelijke release en je zet dan een relatief hoge resonance en een midden cutoff, dan zal het geluid ongeveer verlopen zoals op dit filmpje. Experimenteren is de boodschap, maar het is echt niet zo moeilijk. Als golfvorm vermoed ik een blokgolf met PWM via LFO, maar dat kan evengoed anders zijn.

:doei:
 
Ik heb ergens anders een ietwat langere versie van dit filmpje gezien waarop je ziet dat het effect inderdaad op een Prophet 5 wordt gespeeld
 
Zou graag die langere versie eens zien. Op youtube vond ik hem niet helaas.
 
Back
Top