Casio DH-100 piepvraag

reddread

Muzique Plastique
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
4.611
Locatie
Friesland
Ik heb mezelf voor weinig geld getrakeerd op een casio DH-100.
Verkoper gaf aan dat ie waardeloos was doordat er een doordringende piep/kraak in zat.

Na enig gegoogle kwam ik er achter dat dit een bekend euvel is dat relatief eenvoudig te verhelpen schijnt te zijn.
Ik heb er zelf echter geen ervaring mee en vroeg me af of hier mensen zijn de hun casio hebben gefixed en de ervaringen wllen delen.

Ik heb het ding eigenlijk gekocht als alternatieve midicontroler en dat werkt prima, maar toch lijkt het me ook leuk om af en toe gewoon wat te pielen op de interne geluiden
 

Attachments

  • dh-100.gif
    dh-100.gif
    9,1 KB · Bekeken: 61
Zijn hier uberhaupt mensen die ervaring met dit apparaat hebben.
Hij ziet er wat toyish uit maar heeft toch leuke specs.

aanslaggevoelig of liever gezegd aanblaasgevoelig, portamento en aftertouch!!

wel monofoon, want dat is een sax nu eenmaal.

toch leuk om via een andere manier van spelen weer nieuwe ideeen op te doen.

nu staat nog een casio midigitaar op de verlanglijst.:D
 
Origineel geplaatst door reddread
Zijn hier uberhaupt mensen die ervaring met dit apparaat hebben.
Hij ziet er wat toyish uit maar heeft toch leuke specs.

aanslaggevoelig of liever gezegd aanblaasgevoelig, portamento en aftertouch!!

wel monofoon, want dat is een sax nu eenmaal.

toch leuk om via een andere manier van spelen weer nieuwe ideeen op te doen.

nu staat nog een casio midigitaar op de verlanglijst.:D
;) Ik heb er een gehad. Maar die was ook niet helemaal 100. De mijne klonk vals. Ik heb hem een tijdje in huis gehad en weer geruild met een kennis van me. Ik had de mijne gratis gekregen dan is het een leuk ding.
 
dh100 fixen

dh100 fixen

Het fixen van de dh-100 meestal niet moeilijk. De pieptoon is meestal het enige probleem en over de capaciteit van de elco maakt de dh100 zich ook niet echt druk (let wel..voltage moet echt minimaal 16v zijn). Als hij niet meer stemt dan is er wat meer werk Meestal is het de resonator (kost ook niets en een iets duurder kristal is misschien zelfs een beter idee. Het kan echter ook liggen aan de smd condensators/weerstanden. Dat is vooral werk van ruiken en kijken en met de onderhoudshandleiding (circuleert op het net maar ik kan hem ook per mail toesturen) het erop wagen.
de blaassensor is ontzettend inventief en volgens mij zo robuust dat hij niet kapot te krijgen is....als dat niet meer werkt zit het meestal in de electronica en vooral corosie op de instelpotmeters. die vervangen is moeilijker.

Dan heb je nog het probleem van helemaal geen geluid (terwijl je hem wel zacht hoort brommen). Op het net vind je meestal dat er dan sprake is van een kapotte oscillator. Ben ik persoonlijk nog niet tegengekomen maar wel twee keer een kapotte potmeter (volume knop). die kun je vervangen maar het onderdeel is (het is mij in ieder geval nog niet gelukt) origineel te krijgen. Let er wel op dat je GEEN logaritmische maar een lineaire koopt. Elke electronica boer verkoopt je logischerwijze een logaritmische (voor volume zou dat ook het meest logisch zijn).

Deze dh serie is de bokkigste serie die casio op de markt heeft gebracht (en het sax geluid is heel erg tof (zeker als je hem op CASIO-fingering zet en een oktaaf omlaag transponeert)...die dingen MOET je gewoon repareren en als ik kan helpen dan doe ik dat erg graag
 
Piep

Piep

Als er egens iemand is die er eentje kwijt wil hou ik me aanbevolen,
de piep-reparatie is niet moeilijk, kan iedereen met een soldeerbout zelf.
 
Back
Top