Monitor bescherming?

ropstah

Professioneel amateur
Lid sinds
17 juli 2007
Berichten
71
Geachte forummers,

ik wil graag een beetje zuinig doen op mijn nieuwe actieve monitors en wil ze dus niet opblazen of de tweeters vern**ken. Als ik bijvoorbeeld een sample kies in een van mijn soft synths dan staan deze soms automatisch zo ingesteld dat als ik meer dan 1 toets tegelijk aansla op mijn klavier dat de VU meter van de synth in het rood komt (en er dus een overstuurd signaal naar mijn speakers verstuurd wordt...)

Kan ik dit op bepaalde manieren voorkomen? Of is dit niet schadelijk voor mijn monitors als ik het volume op mijn geluidskaart gewoon halverwege laat staan?
 
Monitors kopen met ingebouwde limiters, zoals Genelecs.

Of er zelf een limiter voor hangen.
Punt is alleen wel dat je een limiter nodig hebt die echt niks doorlaat, dus ook niet tijd nodig heeft om "aan te gaan" en er alsnog een piek doorblaast aan het begin.
 
haha ja das niet echt een optie aangezien ik al monitors heb :-)

Ik heb nu Tascam VL-X5 monitors.. zijn die ook beschermd? Bestaat er iets als een softwarematige limiter? Of heeft mijn EMU een limiter?
 
antwoord is dus: limiter gebruiken?

zijn op deze manier mijn monitoren ALTIJD beschermd? Kunnen ze nog op een andere manier kapot? (anders dan dat ik ze fysiek te lijf ga dus he..)
 
Bij normaal gebruik gaan ze echt niet zo maar stuk... Ook een overstuurd signaal uit je geluidkaart sturen moet geen probleem zijn.... De manier om ze stuk te krijgen is over het algemeen om ze gedurende langer tijd absurd hard te zetten (op zo'n manier dat het al lang niet meer lekker klingt) .... Gebruik ze dus niet voor dronken feestjes ofzo....
 
Back
Top