nog een poging...monitors

Origineel geplaatst door Veracocha12
Ik zit er aan te denken om over een tijdje die 1030a's aan te schaffen, er is hier vrijwel geen andere constructie mogelijk dan een centimer of 30 van de muur, maakt dit heel veel uit voor je geluid?

Ook vraag ik me af of een 1030 niet te veel van het goede is, ik werk in een 3.20x3.20 kamertje, maakt een 1030 veel verschil tov bv. een Tannoy Reveal?
zou iemand hier nog even antwoord op willen geven?
 
Origineel geplaatst door Prophet
Waarom geen Mackie HR 824 's ?

Zoals ik al zei, dat is weer een prijsklasse hoger, hoe scherp de prijs ook is, dan zal die toch zeker ver boven al die anderen uitkomen (behalve 2e hands misschien). Ook lijkt me dat een beetje overkill voor mijn bescheiden studiootje in al even bescheiden kamertje. :)

In elk geval allemaal bedankt voor de reacties!
 
ah beperkter ruimte, tja de 824 is bijna midfield, voor sommige is het er èèn, de 624 klinkt naar het schijnt hetzelfde maar dan voor de kleinere ruimtes en je kan em daarna uppen met een "active sub" voor het geval je een grotere ruimte zou intrekken. Enfin ik ben gewoon een contente gebruiker van de mackies, maar de andere zullen dat ook wel zijn van hun moni's. Kwestie van ze gewoon te worden in jouw ruimte, wetende, hoe ook hoe bestaande dingen erop klinken enzo. Goede monitors zijn èèn van de beste investeringen vind ik nu.

t'zijn allemaal nogal goede keuzes als je actief gaat. Let wel dat je bass (sub?) genoeg hebt als je dance maakt, hoe lager je kan waarnemen dan hoe beter is het motto. Mixen hoeft daarbij niet altijd op hoog volume om dat laag te kunnen waarnemen, zeker niet. En de buren zijn nog tevredener ook.
:D
 
Ben idd ook wel benieuwd aangezien ik binnekort ook de 1030a's gaat halen;

Op de site die Nolet gaf staat:
"When the total distance travelled by this reflected sound is half a wavelength it destructively interferes with the direct sound causing a notch to appear in the bass region of the monitor."

wat is wavelength voor een eenheid?


heeft iemand hier toevallig al z'n monitor tegen de muur geplakt en hoe klinkt dat dan? (of hoe klinkt dat tov 2,3 mtr. afstand?)
hebben de buren dan niet extra last als je het basgat tegen de muur zet?

hoe zit dat..
 
wavelength
golflengte van het geluid (labda)

elke frequentie van geluid heeft zijn eigen golflengte

labda = geluidsnelhied in lucht / frequentie

er is veel over te vinden op internet
ik heb even een willekeurige uit google gehaald :
http://utopia.knoware.nl/users/esalomon/geluid.html
 
ik zat ook meer aan de mackie 6xx te denken

Olaf
 
Origineel geplaatst door Veracocha12
Ook vraag ik me af of een 1030 niet te veel van het goede is, ik werk in een 3.20x3.20 kamertje, maakt een 1030 veel verschil tov bv. een Tannoy Reveal?

Er zit een gigantisch verschil tussen Reveals en 1030's. Ik heb 1030s en ik ken mensen met Reveals. Het geluid is compleet anders. Een 1030 is HEEEL clean en klinisch. Uitermate gedetailleerd. Alsof er een gordijn voor je speaker wordt weg getrokken. De Reveals zijn een beetje "boxy" in vergelijking. Je hoort daar de speaker echt met zijn karakteristieken.
Ik vind dat persoonlijk niet fijn.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Er zit een gigantisch verschil tussen Reveals en 1030's. Ik heb 1030s en ik ken mensen met Reveals. Het geluid is compleet anders. Een 1030 is HEEEL clean en klinisch. Uitermate gedetailleerd. Alsof er een gordijn voor je speaker wordt weg getrokken. De Reveals zijn een beetje "boxy" in vergelijking. Je hoort daar de speaker echt met zijn karakteristieken.
Ik vind dat persoonlijk niet fijn.

ach man! hou toch op man! ;)

ik ben iemand met reveals...vriend van me heeft ze ook, die heeft ook alesis monitor ones (sterker nog ken 3 mensen met alesis monitor ones) ..anyway..... misschien klinken die reveals boxy..ik weet het niet..maar wat ik wel weet is dat als ik mijn mix op de reveals goed kan laten klinken, de mix ook heel goed "vertaald" naar andere setups....en daar gaat het me eigenlijk om, dat ik een consistente mix heb......

tip: koop er ook gelijk een paar crappy computerboxjes bij, of die kleine edirol monitorretjes van 130 euro.....dat zijn perfecte auratone alternatieven om te checken of de balans van je mix echt goed zit.....werkt echt perfect..

Olaf
 
Ik heb ook de reveals, zijn voor mij ook bijna perfect, alleen zou ik wat meer laag erin willen hebben. Maar daar hebben ze een hele leuke, en prijzige, sub voor op de markt gebracht. Iemand ervaring met de sub van Tannoy?
 
heeft iemand hier toevallig al z'n monitor tegen de muur geplakt en hoe klinkt dat dan? (of hoe klinkt dat tov 2,3 mtr. afstand?)

vlak tegen de muur is niet zo goed wegens te boomerig, hou wat afstand, zowel achteraan als de zijkanten en zorg dat ze in een driehoekspositie staan ten opzichte van de plaats waar jij gaat zitten mixen, zet ze op statief ofzo. Inbouwen in de muur gebeurd ook, maar dat is dan voor de grotere kleppers(studios).

Het laag creeert een staande Golf vertikaal omhoog en je kan die opsporen door er proberen in te gaan staan (gewoonlijk op plaatsen waar hinder staat ook, je hoort veel meer laag op die plaats dan voor je moni's). Het is best dat je niet in zo'n golf zit tijdens het afmixen, want geeft een vertekend (vergoeilijkt) beeld.

Wat de buren betreft, maak je geen illusies, het LAAG kruipt overal door en draagt door alles heen, hoe goed je ook isoleerd, het vind een weg. Plaats of maak een soort basstrap in elke hoek waar de speaker in een hoek zou staan om de bass wat te breken.

Maar vooral : hou je ruimte ook wat natuurlijk en isoleer niet alles, enkel de reflectiekanten van de speaker(ook plafond) zodat de frequenties niet rond je hoofd ketsten, voor de rest is het vrij simpel, veel oefenen en vergelijken in detail, kleuren en warmte en niet te hoge volumes, het maakt je gehoor stuk voor de ganse dag en het levert je een veel geprononceerdere mix op.

Voor mij was en stel studiomonitors (Mackie 824) een openbaring, zoals Nolet hierboven zij ik toen hetzelfde zinnetje; ze trekken hier de gordijnen open en ik kan eindelijk alles horen wat ik aan het doen ben.




Moni's kosten wel wat Money :D


maar het is dan ook de beste investering, maar, is het vandaag geen Sinterklaas ... ?

ah nee nog twee keer slapen.....


Joepeiei!!!!, ik ben kerieus wat em ga brenge, (de roe miss?...hehehe!)
 
Back
Top