strakke underworld sound

olaf

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2002
Berichten
524
laatst naar concert van underworld geweest. hoewel veel mensen afgeven op de heineken music hall vond ik het gewoon retegaaf !! nou heb ik een vraagje. ben zelf een beginneling op het gebied van produceren en daarom luister ik veel en nou viel mij op dat die nummers van underworld zo ontzettend strak klinken. ik doel hierbij vooral op de iets minder harde nummers. vaak beginnen ze met een raar geluidje waarna een knetterstrakke drum erin komt en een vet even strak, electronisch synth-bas loopje. dit bouwen ze dan gedurende een paar minuten op met allemaal coole aanvullingen waarna uiteindelijk dan een hele ruime wijde pad eroverheen "spoelt". met mijn beginnersoren lijkt het of dat die bas en drum als het ware "in een ruimte passen" en die pad in een veel wijdere ruimte.

ik vraag me af hoe je die bas en drum zo strak krijgt en hoe je die pad dan zo ruimtelijk eroverheen kan krijgen.
heeft het onder andere te maken met de toepassing van compressie en zo ja, wat voor compressie is dat dan en wordt alles apart gecompressed of sommige dingen samen ? (mocht het geen f$#k met compressie te maken hebben dan kan je de laatste zinnen gewoon negeren;) )
 
Ik denk dat met name de reverb bepalend is. Strakke drum & bas krijg ik door korte reverb (ik ben dol op korte reversed reverb), 'wijde' pads door hoop galm en een beetje spelen met de panning. Oh, en te vaak onderschat: VOLUME. Zacht klinkt 'verder'. Ken de muziek van Underworld verder niet goed genoeg. Misschien dat iemand dit wat kan aanvullen met zaken als EQ en compressie technieken?
 
Oh en je kan zeggen van de Heineken music hall wat je wilt maar de akoestiek is in ieder geval stukken beter dan andere concertzalen in Nederland.
 
Ik heb ze ook gezien op I love Techno en het was mij ook opgevallen dat het wel heel erg gelikt klonk allemaal. (Zelfs over dat beroerde JBL systeem) Ik had ook het idee dat een heleboel zo uit zn laptoppies afgespeeld werd. En ja, dat strakke van de drums en bassen heeft toch met compressie te maken denk ik.
 
Origineel geplaatst door johanms1
Oh en je kan zeggen van de Heineken music hall wat je wilt maar de akoestiek is in ieder geval stukken beter dan andere concertzalen in Nederland.


En bijna nergens kan het geluid nog zo hard!!!
 
hoe krijg je een track zo strak ?

met:
a huge pair of main monitors
een mixer die stukken van mensen kost
een duuuure reverb kast..
... en een engineer die de komende maanden al is volgeboekt

.... denk ik ?!
 
Origineel geplaatst door johanms1
Oh en je kan zeggen van de Heineken music hall wat je wilt maar de akoestiek is in
ieder geval stukken beter dan andere concertzalen in Nederland.

Dat was ook de bedoeling, de hele zaal is zo ontworpen dat het geluid over praktisch
even goed klinkt. :)
(moet ik toch eens een keer heengaan)

Om verder terug te komen op je vraag: Ik denk dat hier het fenomeen bekende
producingtips aan het werk is.
Van goede EQ'ing tot Compressie, mischien zelfs gating en ik denk dat Underworld
ook best een Enhancer aandurft.
Kortom niet alleen de juiste spullen, maar ook juist toegepast en dan hebben we het
inderdaad over een engineer die het spulletje helemaal in balans zet.
(juiste klank per toon, juiste panning etc.)
Daarnaast zal er aan de mastering ook niks mis zijn, kortom: Technisch zit de muziek
ook als een house(lees huis) in elkaar.

Gaandeweg leer je hier als (beginnend) muzikant vanzelf over, maar dit zijn zaken waar
veel kennis en jaren van ervaring bij komen kijken.

Begin je studie hier eens:
-Intermusic
-Digital Pro Audio
-Pro studio
 
volgens mij als je een standaard 909 kick neemt en daar:

een beetje ~200Hz uithaalt
zachtjes een hele korte hall reverb doorheen mixt
een exciter voor het hoog eroverheen gooit
keihard compressed met snelle attck/release, 6dB gain reduction (meerdere keren naar smaak)
met een subharmonic processor wat sub erin mixt dat net waarneembaar is
en weer keihard compressed

heb je een leuke kick die je ook op two months off kan horen.
 
Als ik me niet vergis werkt Underworld live met 4 Akai MPC 3000's.

Die zorgen voor retestrakke timing van de sequences en maken dus voor een belangrijk deel hun sound.

Daarnaast hebben ze een goed team van engineers rondlopen tijdens een optreden die de sound optimaal afstellen.

Ook zag ik bij I love Techno veel TC Electronics effecten in de rekken staan.

Ze hebben trouwens voor hun laatste cd een nieuwe (buizen) mixer gebruikt van TL Audio. Vandaar dat de laatste cd iets anders klinkt dan hun vorige cd's.

groeten

Basicsys
 
Ja natuurlijk. Maar dat viel me op die cd op.
Bovendien begint bij mij een nummer altijd met een kick, clap, percussie, hihats tot de drums af zijn en dan zien we wel verder.
 
Over die sound: ik vind de laatste CD killer klinken dan bijv. dnbwmh man. Da's natuurlijk wel raar als ze geswitched zijn naar zo'n tube desk.

Ik zag laatst, weet niet meer waar, beelden van underworld op lowlands. Ze waren bezig met een iBook en de set crashte een paar keer
 
Origineel geplaatst door Backdrop
volgens mij als je een standaard 909 kick neemt en daar:

een beetje ~200Hz uithaalt
zachtjes een hele korte hall reverb doorheen mixt
een exciter voor het hoog eroverheen gooit
keihard compressed met snelle attck/release, 6dB gain reduction (meerdere keren naar smaak)
met een subharmonic processor wat sub erin mixt dat net waarneembaar is
en weer keihard compressed

heb je een leuke kick die je ook op two months off kan horen.

LOL!
 
Het is een beetje offtopic.. maar goed.. als je een basskick compressed wordt ie ALTIJD minder strak dan dat ie was. Je haalt namelijk dynamiek weg.. oftewel het verschil tussen hard en zacht wordt minder groot.. Punt. Limiten.. okee.. maar da's geen compressie.

Gaten en Limiten.. daarvan worden drums wellicht strakker.
 
tsja wat is dan strak ? Voor mij betekent strak een harde attack en misschien een iets kortere
sample lengte (de 909 drums zijn vaak al kort genoeg).

Met de bovenstaande compressie instellingen accentueer je de aanwezige attack van de sample.
Je voegt dus dynamiek toe. Met limiten (omdat het instantaan is) haal je die attack juist weer weg.
 
volume

volume

Origineel geplaatst door djdeon
Ik heb ze ook gezien op I love Techno en het was mij ook opgevallen dat het wel heel erg gelikt klonk allemaal. (Zelfs over dat beroerde JBL systeem) Ik had ook het idee dat een heleboel zo uit zn laptoppies afgespeeld werd. En ja, dat strakke van de drums en bassen heeft toch met compressie te maken denk ik.

Vond jij het volume (vooral van underworld) ook zo zacht staan daar?
Heel vaak kwam het publiek continue uit boven het volume van de muziek
heeft op zich ook wel wat :) :) maar toch..
 
ligt vast aan mij maar ik vond die laatste cd van underworld 3x nix! Behalve 2 months off...maar die klinkt echt helemaal bagger........lijkt wel alsof er een waas over die mix heen ligt..
Heb het op verschillende systemen gehoord ... ook luid....maar die cd deugt volgens mij niet helemaal.
 
Ik was ook bij dat optreden, ik stond helemaal vooraan en het geluid was daar idd te zacht naar mijn gevoel waardoor veel mensen er maar een beetje doorheen stonden te praten in plaats van te dansen. Ik vond het ook geen geweldig optreden, vergeleken met oudere shows. Ze spelen nu bijna steeds dezelfde nummers op ieder optreden alleen in andere volgorde, en er wordt nog maar weinig gemixt of geïmproviseerd. Misschien missen ze toch die extra twee handen aan de mixer :)
Ik bedoel zeker niet te zeggen dat het geen goed optreden was, maar gewoon "minder geweldig" maar nog steeds erg leuk. Vooral Moaner doet het altijd goed op 't eind :)

Gelukkig crachte de boel deze keer niet, op Lowlands idd twee keer tijdens hetzelfde nummer, en naar wat ik heb gehoord is het al vaker gebeurd tijdens deze tournee. Ze zullen wel wat nieuwe spulletjes meegenomen hebben.

Wat betreft het laatste album, in het begin was ik er niet echt ondersteboven van, maar vond hem steeds beter hoe vaker ik hem hoorde. Volgens mij klinkt het echt verre van bagger, vooral lekkere kicks in TMO en Little Speaker, om over die basslines nog maar te zwijgen! Termen als "een waas over de mix" heb ik al zo vaak gehoord in bijvoorbeeld discussies audioengines van Logic VS Cubase, en dan bleek toch altijd weer dat bij wijze van test opgenomen audiofiles exact identiek waren, oftewel dit soort dingen kan ook vaak bij de luisteraar tussen de oren zitten, of het is gewoon een bepaalde manier van mixen ofzo waar voor jouw gehoor net niet lekker klinkt. Dat zijn natuurlijk allemaal erg persoonlijke meningen.

En dan nog even wat UW produktie betreft, het beste kun je denk ik misschien deze artikeltjes eens doorlezen:
http://www.dirty.org/underworld/articles/2001-sos.htm
http://www.dirty.org/underworld/articles/2002-remixmag.htm
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top