ASQ-10 floppy drive defect?

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Ik post dit voor een internetloze vriend van mij, hij heeft tot voor kort altijd met een ASQ-10 gesequenced, en nu worden de floppies niet meer ingelezen, waarschijnlijk een defecte floppydrive dus.

Bij de diverse hardwarezaken waar hij zijn gearlust probeert te bevredigen hadden ze "niemals gehort von" de ASQ-10 maar ik zie hier regelmatig mensen die er een lijken te hebben of hebben gebruikt.

Iemand een idee wat er mis mee is en of en hoe de floppy drive eventueel vervangen kan worden?

D'r staat jaren aan muziek op die floppies :(

Misschien een programma wat de floppies kan lezen en omzetten naar een formaat wat cubase op de mac weer kan lezen zou ook handig zijn.
 
da's klote.
ik heb ook een asq-10 en omdat de flops er niet altijd even makkelijk meer in en uit gaan heb ik toen ik eens bij Music House was gevraagd of en hoe makkelijk die te vervangen was. meteen aan de telefoon nar Akai en blijkt dat 't geen standaard floppy drive is, maar redelijk specifiek en dat ze er nog 2 of 3 (!) hadden liggen. en dan hebben we 't over en half jaartje geleden. zou dacht ik iets van €100,- gaan kosten, inclusief inbouwen. misschien dat je 't daar kan vragen of anders zelf naar Akai bellen..
suc6 in ieder geval want 't is echt een retefijne bak!
 
Waarschijnlijk is inderdaad de floppydrive kaput. Dit is een 'DD'-drive en die werken anders dan de 'HD'-drives die bijvoorbeeld in je computer zitten. HD-drives zijn nog wel goedkoop te krijgen, DD-drives zijn moeilijker aan te komen en ze zijn ook duurder. Als je geen DD-drive kunt vinden, dan kun je met enige kreatief geknutsel volgens mij wel een HD-drive gebruiken door de draden van de flatcable anders aan te sluiten. Een voorbeeld met de Casio FZ-1 van hoe je dat doet, kun je hier vinden: http://www.buchty.net/casio/fz1-diskdrive.html

Ik heb een tijd geleden een Korg DSS-1 van zo'n gemodde flatcable en een HD-drive voorzien en de kosten voor de drive en een nieuwe stekker voor de flatcable waren nog geen 20 Euro. Voor een nieuwe DD-drive zou ik zo'n 100-150 Euro kwijt zijn...
 
zijn dat wel standaard DD drives, anders ga ik thuis even in m'n bak met oude computertroep zoeken. misschien wordt ik nog rijk :D
 
Ja, in de ASQ-10 zit gewoon een standaard DD-drive. Je zou inderdaad ook een oude DD-drive van een computer kunnen gebruiken, waarbij je wel even moet letten dat je de jumpers van de drive goed insteld. Sommige drives hebben geen jumpers die je zelf kan instellen, maar zijn intern met gesoldeerde draadjes gejumperd. In dat geval kun je proberen om deze draadjes te vinden en los te solderen of je kunt de flatcable anders gaan bedraden, net als wanneer je een HD-drive zou nemen. Mogelijkheden genoeg. :)
 
OK dus dan laat ik hem gewoon ff naar AKAI bellen om te vragen of ze nog drives hebben en zo niet welke compatibel zijn. Ik denk dat een kleine oproep op GoT wel genoeg is om d'r 1 op te sporen als het om standaard DD drives gaat.
 
Back
Top