Sequencer/DAW ideeen en algemene discussie

travelan

Synth liefde
Lid sinds
4 december 2006
Berichten
461
Locatie
een grote paddestoel, rood met witte stippen.
Vervolg van: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=79624

Zoals je kunt lezen in bovenstaand thread ben ik bezig met het schrijven van een nieuwe sequencer. De bedoeling is een serieus en kwalitatief goed eindproduct. Enkele van de voor mij belangrijkste features zijn:
* Goede en snelle (kraakloze) ASIO Support
* Goede en snelle (kraakloze) VSTi/VSTfx Support
* Fijne manier van omgaan met audio files en het bewerken daarvan
* Multitracker met per track een keuze voor de trackopbouw. Dit kan zijn: Audio files (voor zang oid), MIDI (voor het aansturen van externe apparaten, het tekenen in een piano roll), Step sequencer (dus dat de track werkt alsof het 1 eindeloos lang FL Pattern is), een ronde step sequencer (dit concept moet nog worden uitgewerkt, wie o wie voelt zich geroepen om dit goed gedetailleerd op te schrijven?), en misschien nog wat meer, ik vergeet vast wat.
* No-nonsense workflow. De gebruiker moet gelijk weten wat hij kan, hoe het moet en waar alles te vinden is. Dus geen ellenlange cryptische beschrijvingen en menu's, maar gewoon duidelijk (maar daardoor niet beperkt!).
* Voor mij een heel belangrijk punt: Uiterlijk. Dit wordt vaak gezien als van latere zorg. Echter, als het uiterlijk van een applicatie in een zeer vroeg stadium al wordt gemaakt, kan er veel meer rekening worden gehouden met een makkelijke workflow. Het uiterlijk hoeft niet gelijk definitief te zijn, maar toch is het naar mijn idee een goede manier om er voor te zorgen dat de applicatie en de bediening goed met elkaar werken.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met sequencers/DAW's. Wat bevalt jullie goed? (wat wil je dus terugzien in dit programma) Wat bevalt niet? Wat mis je?
heb je unieke of briljante ideeen? Ik hoor het graag!

Verder ben ik nog op zoek naar enthousiastelingen die willen helpen met het maken van een mooi uiterlijk (in photoshop oid).
Mensen die mij op een andere manier willen helpen zijn natuurlijk ook altijd welkom! Je kunt mij bereiken met een PB of via mail (Travelan@GMail.com).

Ook zoek ik nog een naam en logo. Ik ben daar nooit zo goed in, dus ik hoop dat jullie nog een paar leuke ideeen hebben :)

Voor meer informatie en discussie over de technische aspecten verwijs ik je door naar dit thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=79757
 
wat betreft die cirkelvormige sequencer die eerder in deze thread als idee genoemd werd, ik kwam net dit tegen
 
daar had ik dan weer iets heel anders bij in gedachten eigenlijk...
maar heb nu niet echt tijd om dat uitgebreid te gaan noteren


die stepseq wil je dus volledig lineair houden? dan zou een systeem met groups (of hoe heette dat nu weer in reason) wel handig zijn voor het overzicht.
of anders gewoon aparte patterns die je dan lineair kan arrangeren

en misschien ook een manuele arpeggio/stepseq, met instelbaar aantal steps die dan gewoon constant loopt, onafhankelijk van de "master" maatsoort, en dan op één of andere manier makkelijk te transponeren valt
 
Drag and drop all over the place en goede audio editor opties, dus de mogelijkheid om samples binnen de sequencer zelf te knippen een naam te geven en te saven, een beetje een mix van de simpelheid van de knip functies van ableton live en de save opties van de audio editor in logic pro, ik vind het zo fijn dat je gewoon je chops meteen in een map kan saven.

zo veel mogelijk opties binnen een scherm < maar dit is meer persoonlijk sommige mensen zullen liever met 100 losse schermen werken
 
Wat ik persoonlijk erg storend vind aan ableton, is dat ik niet fijn vloeiende noten velocity lijnen kan tekenen met de muis, zoals het met de cc,s wel kan.

Ook als je bijv een laag noten (drums) selecteerd en daar een lijn in wilt tekenen voor bijv de velocity van de snares en de andere drums ongemoeid wilt laten, kost je dit nog al wat tijd aan balkjes omhoog en omlaag trekken, het zou fijn zijn als je in dezelfde midi track bijv de snares even kon highlighten zodat de andere drums in hetzelfde midi track ongemoeid blijven, en je dan fatsoenlijk een in of out fadende velocity kan tekenen voor de snares zonder dat je meteen de rest van de drums meetrekt.


btw, goed initiatief ben benieuwd wat eruit komt.

Succes.
 
Origineel geplaatst door geschirrspüler
daar had ik dan weer iets heel anders bij in gedachten eigenlijk...
maar heb nu niet echt tijd om dat uitgebreid te gaan noteren
bij deze een poging om mijn idee te omschrijven:


je begint met een volle cirkel, waarbij je dan kunt kiezen in welk aantal stukjes (steps) hij verdeeld moet worden, allemaal even grote partjes dus.
dan kun je gaan klikken en slepen om bepaalde stukjes groter of kleiner te maken.

eventueel is er dan ook een manier om bepaalde stukjes aan mekaar te "linken", met als resultaat dat hun onderlinge lengte altijd relatief gelijk is. dus in feite wordt het deel van de cirkel dat niet wordt ingenomen dan gelijk verdeeld over die gelinkte stukjes. natuurlijk kunnen die stukjes ook wel her en der verspreid staan in de hele cirkel.

dan kun je ook nog een stukje selecteren en dat nog eens gaan splitsen in een bepaald aantal (gelijke) delen naar keuze. als je dat doet bij een "gelinkt stukje" zoals hierboven, zou ik de lengte van de gesplitste partjes relatief houden. dus als je bijvoorbeeld een gelinkt stukje cirkel in splitst, krijgt elk gesplitst stukje de 1/4 van de lengte die het niet-gesplitst gelinkt stukje normaal gezien gekregen zou hebben (en dat blijft zich later dus ook automatisch aanpassen)

dit zou zeker ook nog interessant zijn als je de positie van de partjes binnen de cirkel zou kunnen verslepen, terwijl toch nog al hun "gelinkte eigenschappen" behouden blijven... dat creëert echt mogelijkheden denk ik :)

o ja, misschien ook kunnen instellen hoeveel steps de volledige cirkel eigenlijk in totaal "waard is"
(edit: das dus steps t.o.v. de steps binnen de master maatsoort)


is dit interessant, of ga ik toch maar beter slapen? ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door anoniempje
het zou fijn zijn als je in dezelfde midi track bijv de snares even kon highlighten zodat de andere drums in hetzelfde midi track ongemoeid blijven, en je dan fatsoenlijk een in of out fadende velocity kan tekenen voor de snares zonder dat je meteen de rest van de drums meetrekt.
[/B]

Even de nootjes selecteren die je nodig hebt (met de shift toets ingedrukt).
Dan potloodje pakken en weer met de shift toets tekenen; dan pak je alleen de geselecteerde nootjes.
Het kan dus wel, maar je hebt geen speciale tekentools zoals een lijn of curve. En je kan ook niet shiften van tooltip naar pencil met bijv. de alt toets zoals in Reason, althans ik had dat nog niet gevonden.
 
Re: Sequencer/DAW ideeen en algemene discussie

Origineel geplaatst door travelan
* Voor mij een heel belangrijk punt: Uiterlijk. Dit wordt vaak gezien als van latere zorg. Echter, als het uiterlijk van een applicatie in een zeer vroeg stadium al wordt gemaakt, kan er veel meer rekening worden gehouden met een makkelijke workflow. Het uiterlijk hoeft niet gelijk definitief te zijn, maar toch is het naar mijn idee een goede manier om er voor te zorgen dat de applicatie en de bediening goed met elkaar werken.

Is toch een soort van valstrik IMHO. Dit dacht ik vroeger ook en spendeerde veel te veel tijd aan hoe het eruit zag ipv mij te concentreren op de de programma-technische aspecten. Geen GUI dwingt je om je te focussen op de dingen die er om doen. Ik ben van mening dat het programma ahw. moet kunnen werken zonder ook maar iets grafisch. Kan natuurlijk alleen door de programmeur in kwestie uitgetest worden, het dwingt je wel om je programma modulair en abstract te houden. De grafische schil staat min of meer los van de rest van het programma. En het onderhouden van het programma is veel makkelijker.
 
Bronswerk heeft volkomen gelijk. Je moet steeds trachten te streven naar het 3-tier model. Dit houdt in dat elke applicatie is onderverdeeld in 3 grote blokken:
- op het hoogste niveau hebben we de presentation layer
- op het laagste niveau de data access layer
- en daar tussenin de business logica, dit vormt het grootste deel van de applicatie
De PL spreekt voor zich. Hierin bevindt zich alleen logica die zich beperkt tot het visualiseren van zaken (bv. sample editor, score editor, ...) Enfin eigenlijk alles wat de gebruiker ziet.
De DAL is die laag waar gegevens worden opgeslagen/ingelezen.
De BL omvat dus de feitelijke logica van je programma.
Het is heel belangrijk dat alle drie de lagen niet in elkaar zijn verweven.

Je zou in feite dus perfect een sequencer kunnen schrijven en helemaal op het laatst de presentation layer. Je zou de BL zo moeten maken, dat iemand later een eigen editor kan schrijven (bv de cirkel step sequencer) zonder dat er iets aan de logica van het programma veranderd.

Of stel dat er op het laatst wordt beslist om een project te bewaren in XML formaat, dat zal dit alleen een wijziging zijn in de DAL.
 
Origineel geplaatst door geschirrspüler
die stepseq wil je dus volledig lineair houden? dan zou een systeem met groups (of hoe heette dat nu weer in reason) wel handig zijn voor het overzicht.
of anders gewoon aparte patterns die je dan lineair kan arrangeren
Ja, dat is precies zoals ik het in gedachte had :)
Bedankt voor de uitleg over de ronde step-sequencer!

Origineel geplaatst door rasz
Drag and drop all over the place en goede audio editor opties, dus de mogelijkheid om samples binnen de sequencer zelf te knippen een naam te geven en te saven, een beetje een mix van de simpelheid van de knip functies van ableton live en de save opties van de audio editor in logic pro, ik vind het zo fijn dat je gewoon je chops meteen in een map kan saven.

zo veel mogelijk opties binnen een scherm < maar dit is meer persoonlijk sommige mensen zullen liever met 100 losse schermen werken
Drag en drop en het sample niveau editen is een goed idee, thanks!
Ik wil ook zo veel mogelijk dingen in 1 scherm, meerdere schermpjes (MDI) wordt vaak zo onoverzichtelijk en rommelig...


Origineel geplaatst door anoniempje
Wat ik persoonlijk erg storend vind aan ableton, is dat ik niet fijn vloeiende noten velocity lijnen kan tekenen met de muis, zoals het met de cc,s wel kan.

Ook als je bijv een laag noten (drums) selecteerd en daar een lijn in wilt tekenen voor bijv de velocity van de snares en de andere drums ongemoeid wilt laten, kost je dit nog al wat tijd aan balkjes omhoog en omlaag trekken, het zou fijn zijn als je in dezelfde midi track bijv de snares even kon highlighten zodat de andere drums in hetzelfde midi track ongemoeid blijven, en je dan fatsoenlijk een in of out fadende velocity kan tekenen voor de snares zonder dat je meteen de rest van de drums meetrekt.


btw, goed initiatief ben benieuwd wat eruit komt.

Succes.
Zo had ik het inderdaad ook in mijn hoofd. De piano rol editor moet inderdaad lekker snel en fijn werken, en vooral logisch. Hier moet ik inderdaad wat tijd voor uittrekken om goed uit te denken.

bronswerk en nen belg:
Vandaar dat ik dat ook door iemand anders laat doen :) Ikzelf hou me vooral bezig met de technische kant.

Die opzet is ook praktisch gezien af. De 'data access layer' is klaar, en de logica voor de helft.
Wat ik precies bedoel is dat de user interface goed in elkaar moet zitten wat betreft bediening en gebruik. Door de 'logica' en de user interface gelijkop (maar dus wel gescheiden) te bouwen blijft het naar mijn idee beter een goed samenwerkend geheel.
 
Ik ben nog steeds op zoek naar enthousiaste Photoshoppers die mee willen werken aan een GUI.
Als je interesse hebt kun je mij een PM sturen of mailen naar travelan(AT)gmail.com
 
Respect voor Travelan voor dit uitdagende project en veel succes toegewenst met het ontwikkelen!

Wat volgens mij nog niet genoemd is, en -wederom volgens mij- niet bestaat in huidige sequencers, is de mogelijkheid om eenvoudig meerdere projecten samen te voegen tot een nieuw project. Zo heb ik vaak tientallen projecten, waarbij ik bij een project een vst-instrument met een bepaald arrangement, bepaalde mixerinstellingen en bepaalde plugins met bepaalde instellingen bruikbaar vind, en dit 1 voor 1 overnemen neemt erg veel tijd in beslag. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is uitgelegd, en ik denk dat dit een goede aanvulling zal zijn op de sequencer.
 
Origineel geplaatst door djrazor
Wat volgens mij nog niet genoemd is, en -wederom volgens mij- niet bestaat in huidige sequencers, is de mogelijkheid om eenvoudig meerdere projecten samen te voegen tot een nieuw project.

Hey, dat is een leuk idee. Ik heb hier ook een heleboel onafgewerkte projecten, en ik merk dat ik soms riffs van verschillende projecten bij elkaar meng om zo eindelijk tot een afgewerkt iets te komen.

Het zou nog leuker zijn moest je een soort van dj-achtige mixer hebben waarmee je verschillende projecten kan inladen en dan live kan mixen (maar dat is dan meer voor een live-tool).
 
@Hierboven.

Ik had me daar ook al een keer aangestoord in Ableton.
Vroeg me af waarom je van 1 project niet gewoon 1 track kon laden/importeren.

Dus dat je verschillende tracks uit verschillende projecten kan samenvoegen.
 
Wat een leuk en veelbelovend project! Indrukwekkend dat je woiets wilt proberen. :okdan:

Ik denk nog na over wat ik graag in een sequencer zou zien, en zal het hier posten als ik iets nuttigs te zeggen heb.

1 mini-mini puntje: ik zag je eerste screenshotje en daar stond "rainforrest" op. Het is "rain forest". Met die spatie doe je wat je wilt, maar die dubbele r zou ik toch weghalen. Ik zeg het nu maar even om te voorkomen dat je in je code dingen naar die naam gaat vernoemen en er dan halverwege het programmeren een typfout uit moet halen. Wat met find-replace nog niet altijd even naadloos gaat :).

Nog heel veel succes met het project!
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Wat een leuk en veelbelovend project! Indrukwekkend dat je woiets wilt proberen. :okdan:

Ik denk nog na over wat ik graag in een sequencer zou zien, en zal het hier posten als ik iets nuttigs te zeggen heb.

1 mini-mini puntje: ik zag je eerste screenshotje en daar stond "rainforrest" op. Het is "rain forest". Met die spatie doe je wat je wilt, maar die dubbele r zou ik toch weghalen. Ik zeg het nu maar even om te voorkomen dat je in je code dingen naar die naam gaat vernoemen en er dan halverwege het programmeren een typfout uit moet halen. Wat met find-replace nog niet altijd even naadloos gaat :).

Nog heel veel succes met het project!
Haha ja.. stom! Iemand anders attendeerde mij er ook op. Engels schrijven is jammer genoeg niet mijn sterkste kant, dus uiteindelijk denk ik dat ik dat maar aan iemand anders over moet laten. Gelukkig heb ik alles 'translatable' gemaakt, zodat een vertaling makkelijk te maken en aan te passen is.

Bedankt voor de ideeen, er zitten echt goede tussen! :okdan:
 
Heey,

Ik ben vandaag en gisteren de hele dag bezig geweest met het programmeren van een Piano Roll.
Hij werkt nu (eindelijk) net zoals die van Cubase. Veel meer dan lijntjes tekenen en verplaatsen kan nog niet, maar het grootste werk is gedaan. De lijntjes kunnen zich aan het grid houden of onafhankelijk van het grid verplaatst/vergroot/verkleint worden.
De kleurtjes moeten veranderen, maar nu is het even duidelijk voor mij waar alles is, zie ik niets over het hoofd.
 

Attachments

  • piano roll.png
    piano roll.png
    11,2 KB · Bekeken: 104
Ziet er leuk uit! Bedoel je met "werkt net zo als in Cubase" dat je als de gewone muisaanwijzer-tool is geselecteerd je met alt ingedrukt klikt en sleept je noten kan tekenen?

Wat misschien ook handig kan zijn (ipv het bovenstaande) is dat je met de linker muisknop noten intekent en ze weer weg haalt door er op de klikken en dat je met de rechter muisknop ze kan selecteren en selectieboxen kan slepen.

Groetjes,
Tim

P.s. Heb je nog mensen nodig die het programma gaan testen!? :)
 
Back
Top