jx-3p toetsen reageren niet

krachtwerk

Ouwe rot
Lid sinds
21 april 2004
Berichten
1.073
Locatie
berlin
ik kan voor 350 een jx-3p kopen met pg200, maar c1 en c3 reageren niet meer..
nou meende de verkoper dat het heel makkelijk op te lossen is door de rubberen kontaktjes schoon te maken.

is dit ook zo, of zou het probleem ook iets anders kunnen zijn en dat niet zomaar te verhelpen is?
excuses voor mn noobgedrag maar ik heb gewoon geen ervaring met reperatie-behoevende-synts :D weet u..

ik twijfel namelijk een beetje, omdat: als het zo makkelijk schoon te maken is, waarom doet 'ie dat dan niet zelf? dan is het beestje toch ook makkelijker te verkopen? nou moe;)
alvast bedankt voor de antwoorden..
 
Ik weet niet hoe een (op z'n minst deels) analoge JX-3P dat trucje doet, maar bij digitale gevallen is mijn ervaring dat een probleem met de middle C waarschijnlijker een ander probleem heeft dan een toetscontact. Dit omdat de middle C de basis is waarop de andere noten gemaakt worden, in dat geval. Maar goed, hier is het zowel C1 als C3, en hij is analoog, dus dat is weer anders.

Maar is 350 niet wat veel als 2 toetsen stuk zijn? Het is een heel mooie combi hoor, daar niet van, maar 350 lijkt me eerder de prijs voor deze combi perfect werkend. Voor 300 stond hier recent een perfecte met midikit.
 
Origineel geplaatst door KAOSKAOS
Kan, maar kan ook iedere keer de laatste keer zijn met die ouwe meuk

dit antwoord sanp ik niet:confused:
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Ik weet niet hoe een (op z'n minst deels) analoge JX-3P dat trucje doet, maar bij digitale gevallen is mijn ervaring dat een probleem met de middle C waarschijnlijker een ander probleem heeft dan een toetscontact. Dit omdat de middle C de basis is waarop de andere noten gemaakt worden, in dat geval. Maar goed, hier is het zowel C1 als C3, en hij is analoog, dus dat is weer anders.

Maar is 350 niet wat veel als 2 toetsen stuk zijn? Het is een heel mooie combi hoor, daar niet van, maar 350 lijkt me eerder de prijs voor deze combi perfect werkend. Voor 300 stond hier recent een perfecte met midikit.

ja is ook best veel, ik ben weer veel te ongeduldig..
ik geloof dat ik het maar niet ga doen.. had eigenlijk voor 350 euro eentje op ebay duitsland gewonnen/gekocht, maar die verkoper laat sinds de verkoop niets meer van zich horen, en dat is alweer een week geleden.

de verkoper had zich ook een paar dagen voor de verkoop ingeschreven en bood de roland aan zonder optie om em op te halen, maar aangezien hij/zij in berlijn woont en ik ook, schreef ik hem dat ik de jx-3p liever op kwam halen.. zit nu al dagen te wachten op antwoord, ben bang dat het een bedrieger is, maar ik heb gelukkig nog niks betaald.. toch jammer, want ik wil d'r heeel graag een=(
 
Ik weet niet hoe een (op z'n minst deels) analoge JX-3P dat trucje doet, maar bij digitale gevallen is mijn ervaring dat een probleem met de middle C waarschijnlijker een ander probleem heeft dan een toetscontact. Dit omdat de middle C de basis is waarop de andere noten gemaakt worden, in dat geval. Maar goed, hier is het zowel C1 als C3, en hij is analoog, dus dat is weer anders.

Het is een keymatrix waarbij de CPU de toetsen scant per kolom en rij. De JX-3P is namelijk ook weer niet helemaal analoog maar ook voor een gedeelte digitaal (MIDI, patches save/load enz).

Bepaalde synths/orgels gebruiken inderdaad basisfrequenties waarmee andere frequenties worden gegenereerd (via octaafdividers en subdividers) maar de JX-3P heeft een heel andere opbouw dan deze architectuur.

Overigens is 350,- voor een JX-3P en PG200 zonder midikit wel aan de hoge kant inderdaad, vooral als hij dan ook weer niet 100% in orde is.
 
Ik had bij mijn Roland keyboard ooit ergens een vastlopertje in de logica ofzo. Enkel de middle C viel uit. Ding uit en terug aan, en alles werkte weer. 1 keer in 4 jaar gehad. Dat het net de middle C is, is dan geen toeval. Hij heeft de samples namelijk opgenomen op middle C, en verschuift de pitch van de sample voor andere noten. Maar dat is inderdaad een heel andere architectuur dan een synth met analoge klankopwekking, waarbij de oscillatorpitch gewoon wordt aangepast. Wat dat deel van de synth betreft heeft de middle C net zoveel kans om niet te reageren als de rest van de toetsen.

Ik zou het laten omdat 350 veel is en het naast brakke contacten ook iets anders kan zijn.
 
Zonder programmer lijkt het me nog niet half zo veel plezier. 130 is wel een heel mooie prijs, begrijp me niet verkeerd.

(Mijn 'roland keyboard' was dus een EM ding, geen JX-3P voor de duidelijkheid!!)
 
Uit de servicemanual van de JX-3P:

jx3pkeys.jpg


IC45 stuurt de kolom aan (of de rij... weet ik niet uit m'n hoofd) en IC46 zet de data van de toetsen op de databus wanneer de adresdecoder hier om vraagt.

Het toetsenprobleem zit hem tussen de toetscontacten tot IC45/IC46. Veel verder kan het probleem eigenlijk niet liggen.

In het midden van het schema zit zo'n mooi handig testpunt TP-20 KYRD (lang leve de vroegere elektronica ontwerpen). Deze is op het mainboard terug te vinden. Tijdens een reparatie kun je de 'trigger' van een logic analyser aan dit punt hangen. De logic analyser zal dan alleen op de toetsdata reageren.

Wanneer IC45 of IC46 defect is zal waarschijnlijk direct een hele kolom of rij uitvallen en niet één toets.

Het kan dus ook aan een toetscontact liggen op het keyboardframe zelf. Dat precies C1 en C3 het niet meer doen kan puur toeval zijn, of toch een bepaald logisch (in digitale context) verband. Ik weet niet uit m'n hoofd of de aansluitingen van het keyboardframe ook in de servicemanual staan (ben nu op m'n werk, plaatje is van internet geplukt ;) )
 
Je kan misschien eens controleren of het toestel goed reageert op een extern klavier via de midi-in, dan weet je of de fout aan het klavier ligt of aan de generator.
 
Origineel geplaatst door Astamoris
Je kan misschien eens controleren of het toestel goed reageert op een extern klavier via de midi-in, dan weet je of de fout aan het klavier ligt of aan de generator.

Dat is inderdaad wel retourtje Berlijn waard!

:D

Edit:
Ow, kom er nu pas achter dat topicstarter in Berlijn woont. :biertje: :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
die kerel van ebay heeft eindelijk iets van zich laten horen, ik kan de jx-3p + pg200 ophalen..
dus probleem opgelost.. joehoe.. ik verheug me zo op dat ding:{
 
Als je ooit wilt ruilen voor een SK-1 druk je maar op mijn PB knop :D

Alvast heel veel plezier ermee. Wat ik gezien heb was het een erg leuk ding, mooie step sequence programmeren en dan draaien aan die knoppen! Step sequences kan je met het klavier programmeren dus dat werkt lekker makkelijk. Bij de MS2000 moet je met de draaiknoppen toch altijd even luisteren wat het resultaat is, hoewel dat natuurlijk weer voor nieuwe creatieve invallen kan zorgen en misschien eenvoudiger realtime te tweaken is :).

Probeer af en toe nog te slapen als je de leuke combi binnen hebt! ;)
 
Back
Top