Wat zou een MPC toevoegen aan mijn setup?

de 3200xl had bepaalde dingen standaart erin (zoals filterboard) en had gebalanceerde uitgangen en nog iets (weet alleen niet meer wat) en MO drive dacht ik standaart
 
Origineel geplaatst door Lotuz
Ik ben door de diverse discussies en filmpjes toch een beetje met het MPC virus aangestoken, merk ik. Maar de MPC's die ik interessant vind, vallen toch in een prijsklasse die te hoog ligt om even er eentje te gaan halen en een tijdje uit te proberen, dus voorlopig zal er geen komen. Maar discusseren erover kan weinig kwaad, lijkt me. Hoewel... 8~

Maar goed, waar ik over zat te denken:

Als je € 1500 te besteden hebt, zou je dan een gloednieuwe MPC2500 of een oude MPC3000 kopen? Natuurlijk heeft een MPC3000 een bepaalde uitstraling die een nieuw apparaat niet heeft, maar als je puur naar functies en betrouwbaarheid kijkt, ben je dan niet goed gek als je zo'n oud beestje boven een MPC2500 verkiest? Of bestaat de MPC3000 uit betere kwaliteit onderdelen en is hij op bepaalde vlakken toch superieur aan een MPC2500?

Wat is jullie gedachte hierover? 8)
Lotuz, in zo'n geval zou ik persoonlijk een 2500 kopen.
De onderdelen van de 3000 zijn van een betere kwaliteit maar ze zijn wel ruim 10 jaar oud.
Het feit dat je met een 2500 een nieuw apparaat hebt vind ik toch een voordeel.
Daarnaast heeft de 2500 prettigere opslag mogelijkheden (CF card, interne HD, USB) Een uitgebreider OS (zeker met het JJ OS).
Heb zelf een S3000, MPC2000 (gehad) en nu een MPC1000 en het geluidsverschil tussen de verschillende MPC's (MPC60 uitgezonderd) vind ik minimaal.
 
Als ze de MPC2500 nou in een klassieke Akai behuizing zouden stoppen zodat je ook het gevoel krijgt met een klassieker aan het werk bent... Bijvoorbeeld alleen al het moderne MPC logo vergeleken met het oude logo, dat is er ook niet op vooruit gegaan, vind ik. Dit is toch veel mooier?

b529_12.JPG


Overigens lijkt de MPC2500 me door de effecten ideaal als zelfstandig apparaat. De MPC3000 heeft geen effecten, toch? Dus dan moet je die toch weer toevoegen met andere apparaten (hardware- of softwarematig).
 
Ben net even bij Verspuy en daarna Feedback wezen kijken. Bij Verpuy hadden ze helaas alleen nog de MPC500 staan, de rest was in bestelling. Maar de MPC500 mag dan voor het geld een leuk bakkie zijn, echt inspireren doet het uiterlijk me niet. Meer een mpc dan een EMPEECEE. Wel nog even een praatje gemaakt over de eventuele toegevoegde waarde van een MPC1000/2500 voor mijn huidige setup en de mogelijkheden om de inhoud (programs en samples) van de MPC te laden in één van mijn VST samplers (Battery en Halion). Dat laatste wisten ze eigenlijk geen antwoord op, maar ik heb net al even gekeken op de site van Chicken Systems of Translator het kan en dat zou inmiddels mogelijk moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb ooit Translator gekocht toen ik overstapte van m'n S2000 naar de STS-4000, maar dat stond toen nog in de kinderschoenen en werkte nog niet fijn. Anyway, na Verspuy nog even naar Feedback gereden en daar stonden ook de MPC1000 en MPC2500. Heb een klein beetje met de MPC2500 gespeeld, maar als je het apparaat niet kent, dan kom je ook niet zo erg ver. Maar op het cheap ogende data wiel na zag hij er toch wel lekker uit en voelde goed aan. Zou niet misstaan op m'n bureau. 8)

En tegen de verwachting in vond ik dat ook van de MPC1000. Kwam in het echt beter op me over dan van op de foto's. Voelde bij het oppakken degelijk aan. De pads zijn wel iets kleiner, maar ook weer niet te klein. Op de grootte van de display is iig niet op bezuinigd. Alleen wel weer op bepaalde knopjes en sliders. Zouden daar nou geen klassiek ogende vervangers voor zijn? Maar goed, het wat negatieve beeld dat ik van de MPC1000 had, is weer bijgesteld en ik zou het niet erg vinden om er eentje bij te hebben. Door de USB verbinding en het Translator verhaal (indien dat programma goed werkt) zou hij wel een kans van slagen hebben in m'n setup. Het creatieve proces zou dan in de MPC plaatsvinden en het uitwerken ervan in de PC. Maar of het me dat geld ook waard is, daar zal ik nog wel even over na moeten denken.
eusa_think.gif
 
Voorlopig worden de MPC plannen even in de koelkast gezet. Eerst dit oudje uitproberen. 8)

Lotuz%20Home%20Studio6.JPG
 
Het Emulator Archive kende ik idd al. Maar bedankt voor de link naar dat forum. :okdan:

En ja, hij ziet er zeker 8) uit.
yes_new.gif
 
Het creatieve proces zou dan in de MPC plaatsvinden en het uitwerken ervan in de PC. Maar of het me dat geld ook waard is, daar zal ik nog wel even over na moeten denken.

Dit werkt wel fijn idd.

Ik zou me niet teveel voorstellen van de usb verbinding van de mpc1000. die maakt gewoon van je mpc een overexpencive cardreader. meer niet van mij hadden de best midi over usb kunnen doen of zo.
 
MPC 2500

MPC 2500

herkennen jullie het volgende probleem?

Ik ben echt bijzonder tevreden over mijn MPC maar merk de laatste tijd dat ik toch vaak blijf hangen in 4, 8 of max. 16 bars waardoor de herhaling/verveling er snel in neigt te komen. Ligt dat nou aan mijn werkwijze of is dit gewoon het verhaal van de MPC producer?

Het lineaire componeren in bijv. Logic of Cubase is gewoon totaal anders en heeft wat dit punt betreft wel het voordeel dat je echt kunt opbouwen etc. en je arrangement tevens kunt zien. Het voordeel van de MPC is wel weer dat je door de track mutes wel weer kunt varieren enzo.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om eerst de 1ste 8 bars op te nemen en vervolgens de volgende 8 bars waarbij de sequence ook vanaf de tweede 8 bars begint en herhaalt zodat je je kunt focussen op dit deel van je arrangement? Uiteraard breng je dan later de twee verschillende delen bij elkaar om het geheel in samenhang te beoordelen etc.

Iemand wat suggesties?

Edit:heb al een workaround:Edit Met nieuwe sequences werken per sectie.

Gr.

ens
 
Laatst gewijzigd:
Kun je sequences van acht maten maken? Want dan bouw je gewoon je songs op uit sequences an acht maten.
 
Re: MPC 2500

Re: MPC 2500

Origineel geplaatst door Ensemble
herkennen jullie het volgende probleem?

Ik ben echt bijzonder tevreden over mijn MPC maar merk de laatste tijd dat ik toch vaak blijf hangen in 4, 8 of max. 16 bars waardoor de herhaling/verveling er snel in neigt te komen. Ligt dat nou aan mijn werkwijze of is dit gewoon het verhaal van de MPC producer?

Het lineaire componeren in bijv. Logic of Cubase is gewoon totaal anders en heeft wat dit punt betreft wel het voordeel dat je echt kunt opbouwen etc. en je arrangement tevens kunt zien. Het voordeel van de MPC is wel weer dat je door de track mutes wel weer kunt varieren enzo.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om eerst de 1ste 8 bars op te nemen en vervolgens de volgende 8 bars waarbij de sequence ook vanaf de tweede 8 bars begint en herhaalt zodat je je kunt focussen op dit deel van je arrangement? Uiteraard breng je dan later de twee verschillende delen bij elkaar om het geheel in samenhang te beoordelen etc.

Iemand wat suggesties?

Edit:heb al een workaround:Edit Met nieuwe sequences werken per sectie.

Gr.

ens

wat ik veel doe is een groove maken van 4 bars met variaties
dan naar een nieuwe sequence van 4 bars met variaties
dan doe ik song mode waar die die 2x 4 bars convert naar een 3e sequence
dan ga ik melodieen maken die gaan dan 8 bars
dan nieuwe sequence die gaat weer 8 bars

dan weer song mode > converten en dat is dan de basis van de track
dan doe ik die 16 bars weer copieren naar een nieuwe sequence
delete bijv de basline speel die op nieuw in over de dezelfde drums
dan delete ik bijv de kicks en drum die op nieuw over de nieuwe basline
en zo krijg je steeds wat anders.

het punt met de mpc is dat je juist veel sequences moet maken ipv van heel veel tracks < dit werkt voor mij tot nu toe het beste> die sequences daar maak je dan een track van door ook nog extra variatie aan te brengen met track mutes
 
Song mode

Song mode

Grappig,

Song mode is nu net het enige hoofdstuk wat ik overgeslagen heb in de manual.
Je werkwijze volg ik wel en zal ik eens uitproberen.

Wat je hier zegt
het punt met de mpc is dat je juist veel sequences moet maken ipv van heel veel tracks
heb ik inmiddels zelf ook ondervonden en is helemaal waar.

Groet,

ens
 
Laatst gewijzigd:
Even terugkomen op de MPC3000. Ik lees in Interface 97 het volgende:

Verder had de MPC3000 digitale filters en was er een optioneel effectboard verkrijgbaar.

Zijn ze in de war met de MPC2000 of zo? :confused:
 
wat effectboard betreft wel
 
Dus ik kan m'n EB16 boardje uit m'n S2000 niet in een MPC3000 prakken? :D
 
je kan het proberen :D
gewoon in de behuizing leggen
 
maar geen multifx zoals de eb16
 
Back
Top