Reparatie LEM 810E mixer

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.517
Locatie
Bij Herentals, België
Hoi!

Ik ben een LEM powered mixer (model 810 E) aan het reviseren. Eerste stap is natuurlijk kijken wat er nog werkt en wat niet.
Ik heb nog niet alle 8 de kanalen getest, maar trebble, bass en fader van de geteste kanalen en de 2 lijnbussen leek te werken. Ik veronderstel dat het op de andere kanalen dan ook werkt, en indien het niet werkt is het eenvoudig te lokaliseren op de miniprintjes per kanaal (en in dat geval waarschijnlijk 1 van de elco's aldaar). Maar goed, daar is alles dus ok.

Ander aspect: deze mixer heeft ook een "electronic echo". Deze heeft 3 aparte controls: volume, repeat, decay. Per kanaal heb je dan nog een draaiknop echo 0-10.

Als ik deze knop echo 0-10 op een kanaal opendraai, zie ik de VU meter van de echo mee bewegen. Die krijgt het signaal dan dus ook. Tot zover netjes OK. Maar ik hoor geen enkel verschil! Ik luister naar een line output (je hebt er 4: 2 van line 1, 2 van line 2) door een stereoplug in 1 kant te pluggen, bv de eerste otput van line 1.

Ik hoor dus wel de muziek, maar echo maakt niks uit voor de klank die ik hoor. Nu is dit een powered mixer, die ook nog 2 (jack)uitgangen "output" heeft. Nu heb ik geen speakers met jackplug en via de hoofdtelefoon hoorde ik hier niks, dus hierlangs heb ik niet kunnen luisteren. Is het zo dat het echo-effect enkel via deze powered outputs hoorbaar is, of zou dit normaal gezien ook via de line outputs hoorbaar moeten zijn? Zoja, enig idee waarom ik niks hoor? Heeft het er mee te maken dat ik slechts in 1 kant van een line een jack plug (circuit daardoor niet gesloten ofzo, weet ik veel)?


---------
Tweede vraagje: dit paneel heeft 8 kanalen en 2 bussen. Iedere bus heeft 2 outputs; de powered output heeft ook 2 outputs. Dus blijkbaar is er stereo output. Maar hoe kan je het stereobeeld regelen met deze mixer? Ik zie nergens een methode om balans aan te wijzen, en volgens mij zijn alle 8 kanalen mono. Waarom dan per line 2 outputs? Ik zie ook nergens een methode om een kanaaal naar line 1 dan wel 2 te verwijzen. Kan iemand meer uitleg geven hierover? Als het een zuiver mono paneel blijkt te zijn, dan ben ik er niet zo veel mee. :confused:

185069333


185069333_1
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de plugs vanbinnen bekeken.

Elke line uitgang (alle 4 de jack plugs dus) lijken stereo plugs te zijn: ik zie de mantel en 2 contactbeugels. Ze hebben echter 2 verbonden pinnen; het zijn dus mono pluggen in de praktijk. Nu geven 2 mono pinnen per line natuurlijk nog de mogelijkheid tot stereo. Maar niet dus: beide plugs zijn exacte kopieën van elkaar (doorgelust). Per line is stereo dus onmogelijk.

De 2 powered outputs lijken mono, en zijn volgens mij exacte kopieën van elkaar (doorgelust).

De enige overblijvende mogelijkheid tot stereo is dan dus line 1 voor links en line 2 voor rechts gebruiken. Maar er is geen enkele manier om een kanaal aan 1 bus toe te wijzen. Volgens mij krijgen beide bussen steeds alle kanalen. Stereo lijkt me dan ook onmogelijk. Het zou dus een volledig mono mengpaneel zijn met 8 ingangen, 2*2 unpowered uitgangen en 2 powered uitgangen.

Of begrijp ik iets verkeerd en kan je dit paneel wel gebruiken voor een stereo instrument (en voor stereo mixen)? 2 mono kanalen gebruiken geeft uiteindelijk (volgens mij) nog geen stereobeeld, omdat (weer volgens mij) beide bussen gewoon alle 8 de mono kanalen mono uitzenden.

Ok, dan blijft nog de vraag waarom ik geen electronic echo hoor terwijl zijn VU wel beweegt. Wat volgens mij de electronic echo print is bevat veel IC's; daar kan dus heel veel misgegaan zijn.
 
Wat volgens mij de electronic echo print is bevat veel IC's;

Klinkt als een interessante print. Zou je daar misschien een foto van kunnen plaatsen? :)
 
Dat zou ik kunnen. Nu heb ik hem wel net weer dicht gegooid en het is de moeilijkst bereikbare print (die zit helemaal onderaan en afgeschermd). Nuja, bij gelegenheid doe ik het wel even.

Wat mogelijk ook interessant is: dit is volgens mij dus een mono mengpaneel. Dan is het voor mij eigenlijk niet bruikbaar, heb ik me miskocht. Jammer, want die EQ klonk wel lekker, het werkt goed op zo'n formaat en het ziet er uber vintage uit bij mijn andere synths. Nuja maar niet bruikbaar voor mij, dus ik denk eraan om het te ruil aan te bieden voor weetikwatverrasme. Dus als je interesse hebt kan die print mét paneel de jouwe worden :).

Ik weet nu in ieder geval dat ik de volgende keer dat ik een mixer koop, goed moet opletten dat hij stereo kan. IK ga niet wachten tot ik nog een LEM 810E vind om zodoende ook stereo te kunnen :).

De foto van de print komt er ergens deze dag eens aan :).

Als je interesse in het paneel hebt PM je me maar even. Je woont vlakbij. Anders maak ik vanavond ofzo wel een te ruil draadje aan. Het binnenwerk is nog netjes en stofvrij. De foto's hierboven zijn niet van mijn exemplaar; het mijne mist meer knopkapjes en sliderknopjes en heeft wat meer leven gezien :). Op het niet hoorbaar zijn van de schijnbaar wel werkende echo na, lijkt alles te werken. Ook de "microfoon"stand van kanaal 7 en 8 (die kan je tussen lijn en mic switchen). Het binnenwerk is compleet, origineel en niet in geprutst.
 
Daar ben ik wel in geinterreseerd nicolas :) indien je besluit dat je hem weg doet ;)

Lijkt me wel een aardig project om mee verder te gaan...
 
Deze gaat even naar de verkoopdraad. Ik wil hem voor een leuk (vintage)ding ruilen waarvan de aanbieder vindt dat het een goede ruil met de mixer is, dus portefeuille lekker gesloten. Niet te lang wachten met ruilvoorstellen, want er is al een centjesoptie, dus als ik hem hier te veel in de weg vind staan is hij weg :).
 
Back
Top