korg esx of een sp-606

Mozt-Hard

Stamgast
Lid sinds
16 april 2006
Berichten
362
Een goedemiddag,

Ik ben gister even bij feedback geweest en heb me daar even vermaakt met de sp-606 en de korg esx.

Opzich vond ik zo in de winkel de sp-606 het fijnste en vooral de software intergratie lijkt me erg fijn maar ook de esx vond ik erg leuk om mee te prutsen!!!!

Alleen ik loop wel tegen een beperking aan in de sp-606 en dat is de bpm.....die gaat in deze machine maar tot 200 maar wat nou als ik een drum-pattern wil maken op 250 bpm(ja ook ik prust met hardcore).....Maar anny ways volgens mij zit ik dan met een probleem en moet ik wel kiezen voor een esx????Of is het wel te syncen of op een andere manier op te lossen bijvoorbeeld via rm1-x als sequencer te gebruiken al zou ik niet eens zeker weten of zoiets mogelijk zou zijn??)

Verder zou ik graag het 1 en ander te weten komen 0ver de software van sp-606....hoe vinden jullie dat werken en is het makkelijk te intergreren in een host(via rewire??) of is dit echt sta alleen spul???

De sp-606 is 8 noten polyfoon dacht ik????....Is dit wel voldoende of staar ik me weer blind op de stemmen terwijl ik zoeits juist niet moet doen???

Zijn er nog meer mensen die mij leuke tips kunnen geven over wat ik eigenlijk zou moeten kopen of mensen die wel een beter alternatief weten voor dit geheel????Ik wil in principe het apparaat graag ook live kunnen gebruiken en de patterns live kunnen bewerken zoals vogens mij op de sp-606 zou moeten kunnen????

Veel vragen ik weet het....maar ik wil ook niet zomaar iets aanschaffen waar ik later spijt van zou krijgen omdat ik me niet goed heb laten informeren en ik doe dat liever bij jullie doe dan bij een of andere slinkse verkoper met mooie praatjes!!!!

Hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven over wat ik er mee zou willen doen (budget is niet al te groot dus mpc,s etc vallen buiten mijn kunnen denk ik maar alle adviezen en tips zijn welkom)

Greetingzzzz Mozt-Hard
 
Nou, ik heb ze allebei en wel om de volgende redenen:

Voor live zou ik voor de ESX gaan, ik heb er zelf twee: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=77108

Je hebt meer live tweak mogelijkheden dan met de 606, gezien de extra dedicated knoppen op de ESX. De ram-op-je-samples-knoppen van de ESX zijn zachter en lichter om te gebruiken, met de sp606 krijg ik snel pijn in m'n vingertoppen. Met hardcore/terror heb je vaak niet veel aan de aanslaggevoeligheid van de pads op de sp606. Het publiek snapt niet eens dat je live bezig bent .... laat staan de rest van het verhaal.

Door de extra knoppen vind ik de ESX fijner en creatiever werken, het nodigt uit tot muziekmaken. Dat gevoel heb ik een stuk minder met de sp606. De klank vind ik ook gaaf, mede omdat je met de buizenknop je master net een tikkeltje ranzig overstuurd kan maken zonder verdere verlies van audiokwaliteit en punch.

8 stemmen polyfoon is meer dan zat denk ik, ik kom met de esx niet verder dan 6 tegelijkertijd, terwijl hij meer aankan.

De 200bpm grens van de sp606 is inderdaad nogal vervelend voor mensen die sneller willen kunnen. Ik snap niet waarom ze dat zo hebben gemaakt .....

De handleidingen van Korg zijn fijner te lezen en makkelijker te begrijpen dan die van Roland, is mijn mening.

Nadelen van de ESX:
1. je moet op zoek gaan naar dure smartmedia kaartjes, maar met een beetje geluk zit die erbij als je hem 2e hands zou kopen. Kaartjes nieuw zijn nog wel te koop bij officiele Olympus dealers (fotocamera's dus) maar dan betaal je 75 euro voor 128mb. Anders koop je de ESX nieuw en het kaartje 2e hands.
2. Je bent beperkt tot de 24mb die de ESX intern heeft. Op zich is dat geen groot punt, ik kan 8 live nummers met de duur van een half uur kwijt hierin, maar meer geheugen is altijd handiger. Hoop dat ze een ESX mkII uit gaan brengen ......
3. Het importeren van wavefiles etc kost tijd en veel moeite, echter heb ik sinds kort een (nog deels in ontwikkeling) prg gevonden waarmee dat erg snel te doen is: http://www.skratchdot.com/esxwaveorganizer/index.php

Waarom heb ik dan ook nog een sp606?
Omdat ik een sampler zocht voor in de studio met flashgeheugen (net als de ESX), usb. En hij is te gebruiken als midi en audio interface voor je pc/laptop. Dit zijn kwaliteiten waar je live weinig aan hebt maar in de studio des te meer. Tot zover mijn ervaringen, hoop dat je er iets aan hebt.

Check anders de mp3 van mijn live optreden wwelke ik hierboven noemde, dan hoor je een beetje wat er mogelijk is met een ESX.
 
Hey Niel,

Thnx voor je reply!!!!En ik denk dus dat ik uiteindelijk het zelde porbleem als jou heb en dat ik dus ook voor alle 2 zal moeten gaan kiezen.
Best leuk hoor want hoe meer gear hoe beter maar die pleuros zijn weer wat minder!!!

Maar juist omdat ik dus ook graag in mijn hokje(kan je nog geen stuidio noemen) gebruik wil maken van de sampler is er denk ik geen andere optie voor mij wat een beetje binnen het zelfde budget valt???

Hoe vind je eignelijk die software editor die je bij de sp-606 krijgt is dat een beetje fijn om mee te werken????

Je live setje zal ik vanavond ff beluisteren das altijd weer leuk:)

Mazzel Simon
 
Als ik jou was zou ik gewoon de ESX ook in de studio gebruiken, dan is 24mb meer dan genoeg per track, ik kom niet verder dan 10mb in m'n Yamaha A4000 sampler. De vier ESX uitgangen zijn ook beter in de studio te gebruiken als je net begint dan de 2 uitgangen van de sp606.
 
Origineel geplaatst door Niel
Als ik jou was zou ik gewoon de ESX ook in de studio gebruiken, dan is 24mb meer dan genoeg per track, ik kom niet verder dan 10mb in m'n Yamaha A4000 sampler. De vier ESX uitgangen zijn ook beter in de studio te gebruiken als je net begint dan de 2 uitgangen van de sp606.

Je bedoelt denk ik dat ik dan mijn geluid niet nog een keer door de sampler kan halen ofzo??Ik dacht dat dit ook wel zou kunnen doen via de audio in van mijn emu1212M en dan gewoon ff recorden en weer verder freaken als dat nog nodig is????

Met de sp-606 kan ik toch via usb de samples over gooien??Dit zou dan toch ook een goede oplossing zijn ten opzichte van de korg???(live-set klnkt trouwens(y) :okdan: )
 
Back
Top