Sidechain ??????

Origineel geplaatst door Yoozer
Even voorstellen: je hebt een "pad"-geluid - langgerekt, langdurig, achtergrondding. Dit is het kanaal waar je sidechain compressie op toepast.

Je hebt een simpele basdrum die elke kwartnoot speelt. Dit is het kanaal wat je als ingangssignaal gebruikt voor de sidechain.

Elke keer als die basdrum speelt deelt 'ie een soort "tik" uit. Als die tik gegeven wordt duikt het volume van dat kanaal met de pad omlaag, alsof 'ie bang is.

Des te extremer de instelling, des te harder het volume omlaagduikt.


Dit fenomeen noemt men ducking.

Side chain is de algemene term dat er een extra insert aansluiting op de compressor zit voor ducking/side-chaining.

Side-chain is bv een EQ achter de comp, waardoor het hoog bv eerst versterkt wordt door de EQ, en dan in de compressor extra hard gecompressed wordt. Dan heb je de-essing. Zo heb ik achter één van mijn compressors achter ieder kanaal een parametrische EQ voor de-essing.

Uitleg van Alesis over side-chain/ducking:
http://www.alesis.com/downloads/manuals/3630_Manual.pdf
vanaf pagina 10.
 
vraagje: is het gemakkelijk sidechain 'uit te oefenen' op audio dat uit hardware je PC binnenkomt komt met een compressor (plug in) in je DAW?

Gagarin
 
Met twee 'gewone' stereo compressors kun je ook sidechain compressie toepassen, dan gebruik je alleen het linker kanaal (in en uit), waarbij iedere compressor een kanaal is (links en rechts), en bij de rechter input van beide compressors voer je de basekick heel hard in (of ander signaal maar meestal is het in de praktijk een basekick). Zo doe ik dat in Reason altijd althans :)

(als de uitleg niet duidelijk genoeg is, wat ik me voor kan stellen, en iemand wil hier meer over weten dan hoor ik het wel ;))
 
dat is ook sidechaining idd, maar meer op basis van een sound dan op basis van informatie in het frequentiespectrum. dat laatste is handiger als je een drummix wil compressen, maar niet op de kick wil laten triggeren...
 
Back
Top