rotary encoders zelf onderhouden

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
weer eens een vraagje.

op een aantal apparaten zitten tegenwoordig geloof ik zgn rotary encoders, eindeloze 'potmeters' die digitale stapjes genereren als je er aan draait.
op een gegeven moment, is mijn ervaring, gaan deze encoders zich vreemd gedragen in de zin van ze sturen onbetrouwbare stapjes uit, wat resulteert in willekeurige verandering van waarden.

wat zijn goede encoders, en hoe kan je oude encodertjes onderhouden, kan je daar contactspray op los laten etc etc?
 
<klopt af>

Met de knoppen van m'n Q en MicroWave XT nooit dit soort problemen gehad gelukkig. Maar van wat ik hier zo gehoord heb moet je zeker geen contactspray gebruiken want dat is het begin van het einde. Zoek eens op 'contact spray' dan vind je vast meer info. :)
 
geen contact spray... zal bij rotery encoders ook niet baten... rotery encoders zijn zoals je zegt digitaal. Er zitten dus geen spoeltjes in zoals bij gewone potmeters. Geen contactpunten dus zal contactspray ook geen zin hebben.
 
waarom en hoezo geen contactpunten ???

je hebt volgens mij mechanische en optische encoders....

optisch zou je kunnen onderhouden door het schoonpoetsen van de interne onderdeeltjes (lijkt me onbegonnen werk)
denk dat waldorfjes vanwege de geruisloze actie optische encoders toepast,
mechanisch zou dan op een klikklikklikklikklik actie neerkomen, zoals in de yamaha bakjes rm1x, rs7k, a3k, a4k,
is daar niet een speciale spray voor? contactspray lijkt mij altijd echte rommel, maar er moet toch ook iets gezonders voor zijn?

encoders zou ik eerder durven schoonmaken met contactspray, omdat de contactjes slechts contactpunten zijn, en niet zoals gewone potmeters een magneetstrip bezitten.... (?)
 
Potmeter bevatten geen magneetstrip maar een koolstofstrip :-)
Bij optische opnemers zou je zoiezo geen problemen mogen hebben.
Bij mechanische kan dat wel door oxidatie of slijtage van de contactpunten. Jij zegt dat je ingestelde waarde vanzelf verspringt, dan lijkt het mij eerder dat er iets is met het hele wieltje, dat de middenstanden tss 2 contacten niet meer stabiel zijn. Contactspray zeker niet gebruiken.
Ik zou dat proberen openmaken en alles schoonmaken. Stof eruit en contacten heel lichtjes schoonmaken (zeker niet met een product! gewoon met de hand)
 
doh :) koolstof jah

heb encoders opengemaakt even met alcohol en tandenborstel eroverheen en doen het weer perfect! neemt niet weg dat ik toch nieuwe ga bestellen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top