909: potmeters schoonmaken

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.116
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Jep, ik weet het, zijn talloze threads over, maar niet helemaal wat ik moet hebben, dus toch nog maar eens zo'n draadje.


Ik ben de pots m'n 909 aan het schoonmaken, omdat een aantal volumepots licht kraken en de bassdrum attack doet zo goed als niks. Nu heb ik de 909 open, maar ik denk dat een van de vorige eigenaren er wat cotactspray in heeft gespoten ofzo. De pots zijn iig heel erg vettig, lijkt wel een soort frietvet wat helemaal dik en bijna droog is.

Nu kan ik dat met wattestaafjes en alcohol helemaal schoonmaken, wat ik natuurlijk ook ga doen, maar dan blijft er in de pots zelf natuurlijk nog steeds van die zooi zitten, dus ik denk dat het effect minimaal zal zijn, want ik kan er niet echt in ofzo, alleen aan de buitenkant.

Dus, zijn er speciale manieren om dit schoon te maken?? Of zal ik zelf ook weer contactspray erop moeten spuiten? Ik ben niet zo van de contactspray dus liever niet.

Maar ja, als je je buitengevel schoonmaakt is het binnen ook nog niet schoon zeg maar :D
 
Ben maar alvast bezig geweest met het schoonmaken van de pots, maar het lijkt wel of iemand er honing in heeft gegoten, vieze bruine drap dat eruit komt. Heb er een foto van gemaakt, dat kan als voorbeeld dienen voor mensen die contactspray willen gebruiken.

Foto volgt!

(en maandag gelijk maar even een nieuw doosje wattestaafjes voor m'n vriendin halen!)
 
Na een uur of twee flink schoonmaken is de 909 weer dicht een aangesloten. Het klinkt al stukken beter. De bassdrum level potmeter kraakt niet meer en de crash level doet het weer prima. Allen de low tom kraakt nog een heel klein beetje.

Ik hoor nu ook een ietsjepietse meer verschil in attack volledig open of dicht, maar het is nog steeds een minimaal ruisje.

de bijgevoegde foto laat wel zien wat er gebeurd als je contactspray in je gear spuit. Het droogt op en vormt met stof, haren en andere rotzooi een stroperige zooi die in je pots gaat zitten en natuurlijk nog meer stof aantrekt. Op de foto zie je de stroop van 1 potmeter. Na een paar keer draaien kwam er nog meer uit.

Bah bah.
 

Attachments

  • pict2788.jpg
    pict2788.jpg
    14 KB · Bekeken: 53
volgens mij houdt ie ons voor de gek en komt t uit zn oor..
 
Ik denk niet dat dat contact spray was, dan waren ze nu wel helemaal kapot.
Waarschijnlijk is het een vocht en viezigheidswerend smeer middeltje voor de pots, zo is het althans bij faderpots.

Als dit het geval is zou ik zoiets er wel weer insmeren.
 
Het was in ieder geval redelijk geurloos. Vocht had het wel buitengehouden, maar viezigheid. alles wat er door de jaren heen in de 909 was terecth gekomen zat vastgeplakt aan de pots. Behoorlijk wat haar en stof dus.

De buitenkant is iig weer schoon. Ik heb het goed schoongemaakt met wattestaafjes en 100% acohol. Er zit nog wat van het spuk in de potmeters zelf, maar dat krijg je er toch niet zomaar uit. Voorlopig doet ie het weer prima, en ik heb hier een beter gevoel bij dan die zooi die er op zat.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Waarschijnlijk is het een vocht en viezigheidswerend smeer middeltje voor de pots, zo is het althans bij faderpots.

Lijkt me inderdaad smeermiddel. Dat spul is vooral bedoeld om de pots soepel te laten draaien. Bijzaak is, dat het vocht tegenhoudt. Nadeel van oude smeermiddelen is, dat het juist viezigheid aantrekt.

Als je die potmeters echt schoon wilt hebben, dan soldeer je ze van de printplaat, maak ze open en maak ze dan schoon met wat alcohol op een wattenstaafje. Je maakt toch ook niet je huis schoon door van buitenaf een tuinslang door de brievenbus te steken? ;)
 
Je maakt toch ook niet je huis schoon door van buitenaf een tuinslang door de brievenbus te steken?

Ik heb dat op een blauwe maandag wel eens geprobeerd, maar dat was toch niet zo'n succes. :D

Voorlopig loopt het weer goed en zit ie dicht, dus ik wacht nog even af. Gewoon schoonmaken is geen probleem, maar ik als soldeer-leek kan maar beter niet aan m'n 909 gaan solderen (al weet ik dat het supersimpel is, beter ga ik eerst op iets anders oefenen!).

Wat me ook opviel was dat de ene pot veel soepeler gaat dan de andere. Die van de attack hoef je maar naar te kijken en die gaat al draaien.
 
Origineel geplaatst door dsil
Ik heb dat op een blauwe maandag wel eens geprobeerd, maar dat was toch niet zo'n succes. :D

Voorlopig loopt het weer goed en zit ie dicht, dus ik wacht nog even af. Gewoon schoonmaken is geen probleem, maar ik als soldeer-leek kan maar beter niet aan m'n 909 gaan solderen (al weet ik dat het supersimpel is, beter ga ik eerst op iets anders oefenen!).

Wat me ook opviel was dat de ene pot veel soepeler gaat dan de andere. Die van de attack hoef je maar naar te kijken en die gaat al draaien.
Als de meeste pots brak worden kun jo zo'n setje van ebay halen. Heb wel gelezen dat ze (de assen) iets minder "strak" in de potmeter behuizing draaien dan de orginelen.
 
Back
Top