Siel Orchestra opknapbeurt

Yost

Your tea is served...
Lid sinds
29 januari 2006
Berichten
484
Locatie
Amersfoort
Hoi,

Ik heb een Siel Orchestra op de kop getikt en wil 'm een opknapbeurt geven. Hierover heb ik een paar vragen. Zie de volgende posts in deze thread.

Zo nu eerst een foto:
 

Attachments

  • sielorchestrafront.jpg
    sielorchestrafront.jpg
    108,5 KB · Bekeken: 69
Ik mis een kapje van de volume slider. Volgens de documentatie hoort dit kapje groen te zijn. Kan iemand mij aan zo'n kapje helpen? Of weet je waar ik ze zou kunnen vinden/bestellen/kopen?
 

Attachments

  • sielorchestraswitch.jpg
    sielorchestraswitch.jpg
    132,4 KB · Bekeken: 59
De sustain slider is momenteel nogal "gevoelig". In de onderstaande foto staat ie in de "sweet spot": één milimeter naar achter, en de sustain duurt onspeelbaar lang. Eén milimeter naar voren, en de sustain is non existent. Weet je of dit echt zo hoort? En zo niet, wat ik er aan zou kunnen doen?
 

Attachments

  • sielorchestrasustain.jpg
    sielorchestrasustain.jpg
    121,5 KB · Bekeken: 50
De Orchestra staat op twee uitklapbare steunen. Weet je of deze origineel zijn? De manual is er niet heel duidelijk over, maar lijkt het officiële bestaan van deze steunen te erkennen. Ze zitten me danig in de weg, maar ik wil 'm wel zo origineel mogelijk houden.... Dus uitsluitsel van een andere bezitter is welkom.
 

Attachments

  • sielorchestrastand.jpg
    sielorchestrastand.jpg
    158,8 KB · Bekeken: 53
Mijn dank voor het lezen tot hier. ;)

Heb je nog tips of truuks, dan zijn die op dit moment natuurlijk welkom. Op de achterkant van de Siel zat een muziekstandaard, maar die zit er niet meer bij. Ik denk er aan om op deze plek zo'n snoerhouder te monteren als op oude Korgs zitten. Want het stroomsnoer zit vast aan de Orchestra. Enig idee waar ik zo'n snoerhouder zou kunnen vinden?

Ik ben ondertussen al in bezit van de scan van User Manual, maar een schema van de elektronica zou nog welkom zijn.

Alvast bedankt voor je reactie. Ik ga nu boenen :D
 
Hoi,

om je vragen te beantwoorden:

- De Sustain slider lijkt me gewoon stoffig. Ik zou kijken of je er bij kunt komen van de binnenkant en hem goed schoon kunt blazen en dan vervolgens 200 keer op en neer duwen, daarmee schuur je dan langzaam de contact banen van die slider schoon. Als hij extreem vies is moet er misschien contact spray aan te pas komen, maar hier moet je dondersgoed mee oppassen. Het spul bijt namelijk en blijft doorbijten als je het niet weg haalt...ik doe het er zelf meestal dunnetjes op en spuit het daarna weg met een andere spray (simpele reinigingsspray van hetzelde merk). Dan blijft er geen contactspray achter en houden je sliders het op den duur langer vol.

Als het probleem dan nog blijft bestaan vermoed ik dat er iets mis is met de 'schaling' van het voltage wat uit die slider komt. Misschien een kapotte op-amp ofzo? (ben ik eerder tegengekomen in Siels).

- De steunen aan de onderkant zijn wel origineel. Siel heeft het op meerdere synths zitten. O.a. ook iets dergelijks zit op de Siel Cruise.

Groeten,

Rutger
 
Voor de liefhebber ook nog even de binnenkant van de Siel Orchestra. De buitenkant is ondertussen een stuk schoner. Volgens mij had ie in een kippenhok gestaan. :o:
 

Attachments

  • sielorchestrainternalsabove.jpg
    sielorchestrainternalsabove.jpg
    50,5 KB · Bekeken: 47
Kan er echt maar één plaatje per bericht? Dan hier nog een binnenkant van de Siel Orchestra. Voor echte liefhebbers heb ik overigens meer en grotere foto's. PB me dan even...
 

Attachments

  • sielorchestrainternalsside.jpg
    sielorchestrainternalsside.jpg
    48,2 KB · Bekeken: 57
je kan idd maar 1 plaatje per bericht als je em via synthforum host. Je kan natuurlijk ook de plaatjes ergens anders neerzetten en ernaar toe linken:

[ img]url van plaatje1[ /img]
[ img]url van plaatje2[ /img]

Uiteraard zonder de 1e spaties tussen de haakjes
 
Origineel geplaatst door Yost
Ik denk er aan om op deze plek zo'n snoerhouder te monteren als op oude Korgs zitten. Want het stroomsnoer zit vast aan de Orchestra. Enig idee waar ik zo'n snoerhouder zou kunnen vinden?
Bedoel je zo'n irritante 2-polige stekkerchassisdeel of een trekontlasting?
 
Origineel geplaatst door Meinte37
Bedoel je zo'n irritante 2-polige stekkerchassisdeel of een trekontlasting?

Geen van beide. Ik bedoel de snoerhouder zoals je die hier ziet uitsteken uit de achterkant van deze Mono/Poly.

mopo.jpg
 
Daar ik op het net alleen een gescande versie van een vergeelde en beduimelde handleiding van de Siel Orchestra kon vinden, heb ik zelf maar een PDFje in elkaar geflanst die hopelijk wat printervriendelijker is.

Voor de liefhebbers, het pdf bestand is via de volgende link te vinden.
TomSielOrchestra-manual.pdf


Ik weet niet of dit topic helemaal de goede plaats is voor dit bericht, maar een heel nieuw topic openen leek me ook weer overdreven.


groet

Tom
 
Heb je haast met die snoerhouders?

Ik ben namelijk bezig met een Poly61 op te knappen. Hiervoor heb ik een donorexemplaar. Daar kan ik nu alleen niet naar kijken, want mijn werk-/bergruimte staat helemaal vol.
 
Origineel geplaatst door Kraan
Heb je haast met die snoerhouders?

Nee hoor, laat maar iets van je horen als ze er vanaf kunt/wilt.
 
Back
Top