Microfoonadvies oefenruimte

groener

Oude meuk?
Lid sinds
10 april 2006
Berichten
72
Locatie
Maarn
Ha,

Ik speel met mijn Evolver en Nord Modular tegenwoordig regelmatig samen met een open-minded bas-drum-gitaar trio. We spelen dan in een akoestisch niet behandelde betonnen ruimte. Tot nu toe wordt alles op een portable stereo cassette recorder opgenomen, die wordt gewoon ergens op een tafeltje of op de grond midden in de ruimte geplaatst. Opnames klinken meestel erg levendig, maar natuurlijk ook wat beperkt en de opnames hebben steeds overdadig veel mid/laag en hoog.

Ik zou die opnamekwaliteit graag wat willen proberen op te krikken, maar kan niet iedere week niet urenlang besteden aan het afstellen etc. Daar is geen tijd voor, en de oefenruimte is tevens iemands atelier, waar de hele week door dingen verplaatst worden. Gear en microfoons laten staan is er dus niet bij.

Nu gebruik ik thuis een Yamaha AW16G en soms ook een Korg D2. Een van de twee zou ik kunnen meenemen naar de sessies. Maar ik heb zelf nog geen andere microfoon dan een oude afgeragde Shure SM57.

Misschien heeft iemand tips voor een setje betaalbare microfoons waarmee ik de hele band toch wat beter kan opnemen... Ik zou daarvoor dan bijv. een keer een dag globaal een goede opstelling voor kunnen zoeken in de ruimte zodat iedereen op de opnames ook goed te horen is. Ik zou een paar honderd Euro kunnen uitgeven.

Ik heb trouwens al veel threads over mics gelezen, maar zie vooral veel vragen en adviezen over ´per instrument´microfoons.

Bedankt,
groener
 
kan je niet beter gewoon eerst een paar zware tapijten aan de muren hangen ? dat helpt meestal al voldoende.
natuurlijk is een goede microfoon aan te raden, maar de akoesiek... tja. als je daar niet iets aan doet zal het met een dure microfoon ongeveer net zo klinken als met een sm57...
 
Teppich

Teppich

Tapijten etc. zijn ook al geen optie helaas. We spelen in iemand's vrij kleine werkruimte (vijf bij drie ongeveer, met een schuin dak) en die heeft ook geen ruimte om tapijten e.d. op te gaan slaan daar.

In die portable recorder zit trouwens een eenvoudig condensor micje ingebouwd met auto opnameniveau, maar dat toch regelmatig dichtslaat bij te hoge volumes. Da's altijd weer een bummer op de opnames, want op dat moment is de boel meestal net lekker op dreef.

Ik verwacht geen hoge kwaliteitsopnames te kunnen gaan maken daar, maar een paar aardige mics die ook wat meer laag en midhoog oppakken zouden waarschijnlijk al voldoende verbetering kunnen zijn voor dit doel.

Wat voor karakteristiek zouden de microfoons in dit geval moeten hebben? Misschien helpt dat me verder op weg.

:okdan:
 
het schiet echt niet op om in die ruimte verder te gaan als je een beetje mooie opnames wilt. je zou misschien een omni / figure 8 microfoon in het midden neer kunnen zetten. maar als je muren hebt met een flinke weerkaatsing krijg je natuurlijk nooit een goeie opname.

ik denk dat je met een extra sm57 erbij wel wat vooruit kan, misschien.
 
Zonder akoestische behandeling wordt 't al snel lastig. Maar goed, iets is beter dan niets.

Wat voor gitaar is het? Elektrisch of akoestisch? Elektrisch zou je in dit geval denk ik 't beste via de output van je versterker kunnen pakken. Scheelt een stuk gedonder met de akoestiek van de ruimte. Akoestische gitaar kun je met de SM57 doen, of eventueel met een condensator. Bijvoorbeeld een AKG C1000s, met een hypercariod kapje er op om zo weinig mogelijk omgevingsgeluid op te vangen. Tweede hands iets meer dan 100 euro.
Drums wordt erg lastig in zo'n ruimte. Je kan wel een kapitaal aan mics uitgeven, maar 't blijft behelpen. Volgens mij moet je gewoon eerst twee simpele overheads proberen. Behringer C2, 70 euro per paar. Kun je nooit een buil aan vallen.
 
@ GROENER: Je bedoel 1 mic die tegelijkertijd je drums, bass en gitaar opneemt?? Ik hoop dat dit niet zo bedoeld is.
Ook is de sm57 een mic die ERG goed bij drums, zang en electrische gitaren past. Een acoustische gitaar zou ik NEVER met een SM57 opnemen, omdat de acoustische gitaar dan lelijker gaat klinken dan hij werkelijk is: dof/levenloos/boomy/ect. En ik denk dat jij dat ook niet echt wil. Door een Chinese condensator mic, klinkt een acoustische gitaar nogal schel, onnatuurlijk en levenloos. Dus dat is altijd een moeilijk punt. Een goedkope en goede oplossing is een los electronisch element kopen dat je in het klankgat vast kan zetten.
Voor drums idemdito: Meerdere mics....



Origineel geplaatst door ProtoHuman
. Akoestische gitaar kun je met de SM57 doen, of eventueel met een condensator. Bijvoorbeeld een AKG C1000s, met een hypercariod kapje er op om zo weinig mogelijk omgevingsgeluid op te vangen. Tweede hands iets meer dan 100 euro.
 
Back
Top